Marketing Report
JWT en Jimmy Nelson presenteren Preservation Robot voor behoud culturele diversiteit

JWT en Jimmy Nelson presenteren Preservation Robot voor behoud culturele diversiteit

JWT Amsterdam en fotograaf Jimmy Nelson hebben de Preservation Robot gepresenteerd tijdens het South by Southwest Interactive Festival in Austin (Texas, Verenigde Staten).

De Preservation Robot is de eerste technologische oplossing die autonoom zijn (digitale) pijlen richt op de culturele homogenisering als gevolg van de steeds groter wordende verspreiding van de westerse cultuur. De robot plaatst onophoudelijk foto’s van inheemse culturen op de vrije plekken van het internet, om zo overal ter wereld binnen zoekmachines tevoorschijn te komen. De Preservation Robot gebruikt de kracht van het internet tegen zichzelf door de westerse wereld continu te confronteren met de schoonheid van inheemse culturen. Dit is fotografisch kunstenaar Jimmy Nelsons antwoord op homogenisering.

Jimmy Nelson is de afgelopen dertig jaar tot de verste uithoeken van de wereld afgereisd om in contact te komen met de laatste nog bestaande inheemse culturen en deze vast te leggen met zijn camera. In zijn ogen is het wereldkundig maken van de rijkdom en verscheidenheid van inheemse culturen een uitgelezen manier om hun tradities en levensstijl te bewaken. Ook stimuleert het culturele diversiteit in brede zin, hetgeen de mens bijzonder en uniek maakt.

Nelson die de afgelopen decennia een zorgwekkende afname aan culturele diversiteit heeft waargenomen, gebruikt de ‘Preservation Robot’ om dit proces te bestrijden. Door het internet tegen zichzelf te laten keren. Letterlijk.

Jimmy Nelson: "De afname van culturele diversiteit lijkt misschien een minder ernstig probleem dan andere mondiale vraagstukken. Maar de wereldwijde uitholling van culturele identiteit en het bijhorende verlies van tradities en gebruiken heeft vergaande en indringende gevolgen voor ons allemaal. Inheemse cultuur is zichtbaar ondervertegenwoordigd – en wordt ook nog eens vaak verkeerd weergegeven. Daarom neem ik duidelijk stelling met de lancering van de Preservation Robot en maak ik gebruik van technologie voor het bestrijden van homogenisering."

Een team van creatieven en technologen  heeft zijn krachten gebundeld en is met een oplossing gekomen voor het homogeniseringsprobleem en het onderbelichte debat over het behoud van culturele diversiteit. Het team bestaat onder meer uit  Bas Korsten, creative partner van J. Walter Thompson Amsterdams creative partner en de drijvende kracht achter The Next Rembrandt. SuperHero Cheesecake is verantwoordelijk voor de bouw van de robot en de website. De code voor het daadwerkelijk verspreiden van de foto’s is geschreven door Milvum.

Bas Korsten, creative partner van J. Walter Thompson Amsterdam: "Je zou kunnen beweren dat de westerse cultuur de wereld in z’n houdgreep houdt. Wij – werkzaam in de tech- en reclamesector – propageren deze zelfde cultuur. Dit maakt het idee om technologie – precies dat wat de culturele diversiteit bedreigt – tegen zichzelf te laten keren zo fascinerend. Dit vormt de gedachte achter de Preservation Robot. Een robot die mensen helpt hun culturele identiteit te bewaken. Een uniek project voor een unieke fotograaf."

De beelden die de Preservation Robot verspreidt over het web zijn foto's van de meest prachtige maar ook bedreigde inheemse culturen in de wereld. Nu is dit nog Jimmy Nelsons eigen werk, maar in de nabije toekomst zullen dit ook beelden zijn van andere fotografen, via de Jimmy Nelson Foundation. De Foundation zoekt nieuw talent, ondersteunt en stelt hen in staat om inheemse culturen te fotograferen vanuit hun eigen perspectief. 

Credits:

Client: Jimmy Nelson | Photographic Artist: Jimmy Nelson | Public Relations & Partnerships Manager: Marit Hoog | Project Manager: Coco Box | Agency: J. Walter Thompson Amsterdam | Creative Lead: Bas Korsten | Senior Art Director: Tunchan Kalkan | Creative: Marius Gottlieb | Creative: Jasper Korpershoek | Digital producer: Reinier Slothouber | Digital Producer: Hans Dekker | Producer: Charlotte Lilly | Producer: Anne Cliff | Design and photography: Robert Harrison | pr Director: Jessica Hartley | Digital Parnet: SuperHero CheeseCake | Rian Verhagen - Managing Partner / Director of Technology | Managing Partner / Head of Production: Niels van Esch | Creative Technologist: Kev Mayo | Lead Creative Developer: Mathijs Peerboom | Creative Developer: Stan van Oers | Creative Developer: David van Ochten | Interactive Art Director: Antoine P.Kostadinoff | Senior Digital Designer: Raphael Ferraz | Motion Designer: Joris van Raaij | QA: Carina Schutte | UX Designer: Pim van Daelen | Senior Digital Producer: Bas Schutte |Technical Partner: Milvum | CTO: Arvind Jagesser | Developer: Kaj Oudshoorn | Developer: Tim de Jong |  Developer: Albert ten Napel | Developer: Jelle Licht | Production Company: Tim Arnold AV | Editor & Film: Tim Arnold | Motion Graphics: Tim Arnold |  Sound Design: Tim Arnold

www.preservationrobot.com
www.jwt.amsterdam

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief