[Interview] Vincent Roders over SCHAAL+

[Interview] Vincent Roders over SCHAAL+

23-10-2018 11:24:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 1712 | Tags:

Begin oktober rondde de tweede lichting young professionals bij SCHAAL+ hun digital marketing traineeship af. Een traineeship voor jonge digital marketingtalenten die zich verder willen ontwikkelen in het vak. Wij spreken Vincent Roders, programmadirecteur bij SCHAAL+, over het bedrijf, de traineeships en de talenten.

Allereerst: Wat en wie is SCHAAL+?

SCHAAL+ is een traineeship voor jonge digital marketing- en digitaldesigntalenten met maximaal twee jaar werkervaring. Wij zijn nu twee jaar actief in de markt en hebben op dit moment 42 talenten aan het werk bij onze opdrachtgevers. Dit zijn veelal bekende multinationals zoals ABN AMRO, Rabobank en Pon, maar ook corporate start-ups.

Hoe blijf je on top of trends en zorg je voor relevant kennisaanbod in de traineeships?

Ons kennisprogramma is top of the bill: we zijn al twee keer als excellent beoordeeld door Thuiswinkel.org. Wij leiden T-shaped op, dat wil zeggen: een brede basis met verdieping in het tweede deel van het traineeship. Daarnaast besteden we heel erg veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling, competenties en vaardigheden.

Waar dicht SCHAAL+ het gat in de branche?

Opleidingen worstelen met het up-to-date houden van het curriculum, dat probleem hebben wij niet. Wij kunnen ons programma indien nodig continu aanpassen. Organisaties zijn op zoek naar mensen die enerzijds de meest actuele kennis van digital marketing hebben en anderzijds een frisse blik meebrengen. Tussen die opleidingen en de huidige arbeidsmarkt zit een gat van kennis en ervaring: SCHAAL+ probeert dit gat te dichten doordat ieder half jaar een nieuwe tribe talenten het traineeship afrondt.

De tweede lichting heeft net zijn traineeship afgerond. Wat is de volgende stap voor deze talenten?

Een aantal van deze talenten blijft werken bij een van de twee opdrachtgevers waar ze hebben gewerkt via SCHAAL+. Anderen hebben zelf een nieuwe opdrachtgever gevonden en sommigen kiezen er juist voor om bijvoorbeeld aan bureauzijde ervaringen op te doen.

In hoeverre begeleidt SCHAAL+ de talenten nog in deze stap?

Na anderhalf jaar is het programma afgerond. Natuurlijk houden wij ook na het programma actief contact met iedereen, maar de coaching en begeleiding stopt wel. We zoeken niet actief mee naar werk na afloop, maar geven natuurlijk wel advies. Ook bij onze moederorganisatie SchaalX kunnen de talenten in dit stadium terecht, want SchaalX is een werving- en selectiebureau voor onder andere digital marketeers vanaf drie jaar werkervaring.

Met welke opdrachtgevers werkt SCHAAL+ zoal?

We werken veel met banken en verzekeraars, maar ook met energieleveranciers en bedrijven in de zorg. Denk bijvoorbeeld aan ABN Amro, Rabobank, NUON, Eneco, Centraal Beheer en Interpolis. Maar ook ANWB, NS en PON zijn aangesloten (en nog vele anderen). Het leuke is dat je niet alleen bij dit soort ‘grote namen’ terecht kunt komen, maar ook bij een start-up in de zorg als Duxxie.

Welke mogelijkheden zijn er voor opdrachtgevers om met SCHAAL+ te werken en waarom werkt dit beter dan zelfstandig op zoek gaan naar medewerkers voor digital marketing/design?

Wij verzorgen de werving en selectie en zijn daar erg goed in, mede doordat SchaalX al veertien jaar actief is in het werving en selectievak. De selectie is streng en een assessment hoort daarbij, zodat we alleen de beste young professionals aan ons programma verbinden. Daarnaast helpen wij bij de onboarding en begeleiden de talenten dagelijks. Vaak ontbreekt het aan tijd en kennis om dit bij bedrijven goed te doen, dus die zorg nemen wij voor een groot deel uit handen.

Blijft het voorlopig bij digital marketing en digital design, of is er een derde traineeship in de maak?

Wij zijn op dit moment bezig met ontwikkelen van een nieuw programma gericht op non-profit/overheid. Maar daarover later meer...

Wat zijn de voordelen voor een talent om zich bij SCHAAL+ aan te sluiten?

Als talent leer je enorm veel via een steile leercurve. Na het afronden van je opleiding ga je fulltime werken, maar blijf je ook nog werken aan je kennis en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast heb je een leuk team van talenten om je heen om mee te sparren en ervaringen mee te delen. En natuurlijk toegang tot gave opdrachten bij organisaties waar het moeilijk is om als junior binnen te komen.

Wat is het laatste nieuws?

Onlangs zijn we voor de tweede keer gecertificeerd als excellent door Thuiswinkel.org! En daarnaast is alweer het vijfde digital marketingteam gestart met twaalf jonge talenten.

www.schaalplus.nl 


Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie