[Interview] Thomas Thiadens: Zonder digitalisering vallen retailers om

[Interview] Thomas Thiadens: Zonder digitalisering vallen retailers om

05-11-2019 10:29:34 | Door: Saskia van Weert | hits: 1573 | Tags:

Thomas Thiadens is Managing Director van Windowsketch. Hij volgde in september oprichter en eigenaar Floris Sanders op. We spreken hem over wat de digitale labels op de schappen supermarkten in binnen- en buitenland kunnen brengen.

Wat doet Windowsketch precies?

Windowsketch helpt retailers bij het creëren van een visie als het gaat om een gezond businessmodel in het huidige digitale tijdperk en bij het digitaliseren, automatiseren en verwaarden van hun winkelvloer en bereik. Concreet betekent dat dat wij datagedreven marketingoplossingen ontwikkelen en implementeren, die retailers in staat stellen het gedrag van consumenten positief te laten beïnvloeden. Wij rollen in winkels netwerken met digitale schaplabels en schermen uit. Deze worden voorzien van de juiste (marketing)boodschap, op het juiste moment in de juiste context door het door ons zelfgebouwde retailplatform .

Gezien de snelle groei in vijf jaar tijd doen jullie iets bijzonders. Wat maakt jullie bedrijf zo speciaal?

Windowsketch is uniek vanwege  het samenbrengen van kennis en expertise op het gebied van zowel retail als media. Wij hebben een frisse en vernieuwende blik en zijn een echte innovator in de retail.

Je werkt sinds kort bij Windowsketch. Welke opdracht heb je meegekregen?

Windowsketch begeleiden naar en in de volgende fase.

Hoe verwacht je dit te bereiken?

Ik ga mij focussen op stabiliteit in het team, het team nog verder laten groeien en bouwen aan een toekomstbestendige organisatie en -cultuur. We zijn zo extreem hard gegroeid dat er nog geen tijd was om daar de focus op te leggen. Mijn tweede aandachtspunt is het uitbreiden van het klantenbestand.

Welke voordelen biedt jullie product voor klanten zoals Albert Heijn?

Voor alle klanten geldt in algemene zin dat ze beter in staat zijn om klanten te bereiken en zo hun  gedrag weten te beïnvloeden. Voor Bruna en Albert Heijn specifiek geldt dat ze extra omzet weten te realiseren door het toepassen van schermen in combinatie met ons retailplatform. En daarnaast helpen onze label oplossingen ook bij task- en wastemanagement bij het besparen van kosten in een tijd waar personeelskosten exponentieel hard groeien.

Wat merken mensen/klanten in de winkels van Windowsketch?

In algemene zin zien consumenten een relevante boodschap of juiste prijs in de winkels. De labels zijn zeer intelligente mini-schermpjes. Ze kunnen je bijvoorbeeld de laagste prijs laten zien, gebaseerd op de houdbaarheidsdatum van een product. Of via ‘tap-to-go’ kunnen consumenten direct afrekenen via zo’n schermpje.

Welke rol speelt marketing binnen jullie bedrijf?

Op dit moment zijn onze projecten en klanten onze marketing. Wij hebben vanwege de exponentiële groei geen tijd gehad om marketing te bedrijven. Wij beseffen ons dat juist vanwege onze cases en ons innovatief karakter contentmarketing bij uitstek geschikt is. Hier zal het komende jaar dan ook meer aandacht op gevestigd worden.

Windowsketch is hard gegroeid, wat verwacht je voor het komende jaar op dit vlak?

Ons bedrijf is 5000 procent gegroeid in de afgelopen vijf jaar. De business waarin we opereren is projectgerelateerd, dus is groei erg grillig. Met nieuwe proposities als Retail As A Service zullen we voor een stabiele inkomstenstroom zorgen.

Waarom is digitalisering in de retail zo belangrijk?

Kort antwoord: anders overleven retailers niet en zullen er nog veel meer omvallen.

Kunnen kleine ketens en winkels van lokale ondernemers ook wel mee in deze trend, of ligt dat vooral bij de grootwinkelbedrijven?

Jazeker! Natuurlijk zijn de benodigde  investeringen fors en voor kleinere ondernemers relatief nog groter. Digitalisering is overigens meer dan een trend. Alle retailers hebben deze transformatie nodig, om de technologische ontwikkelingen en wat daar bij komt kijken, te kunnen bijhouden. Door de disruptie voor te blijven kun je ook als kleine ondernemer (weer) een voorsprong nemen en daardoor blijven voortbestaan. Het is dus een investering in je toekomst.

Welke impact heeft digitalisering in de retail op de (D)OOHh-markt?

Wij geloven in het ontwrichtende gevolg dat de exploitatie van retail vierkante meters en bereik kan hebben op de (D)OOH-markt. De (potentiële) databronnen, en daarmee kennis, die retailers bezitten, zijn zo omvangrijk dat ze aanspraak kunnen doen op een deel van de mediabestedingen. Overigens geen doel op zich, maar wel een logisch gevolg...

Wat is het laatste nieuws?

In een tijdperk waar bezit steeds minder belangrijk is en ontzorging key is, hebben wij Retail As A Service gelanceerd. Retailers betalen een bedrag per maand per scherm en wij verzorgen alles. Anders gezegd: retailers nemen een abonnement op een digital signage en labeloplossing.

www.windowsketch.eu

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.