[Interview] The Lockdown: 's werelds eerste AR escaperoom

[Interview] The Lockdown: 's werelds eerste AR escaperoom

24-07-2018 08:00:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 1304 | Tags:

CODE D’AZUR ontwikkelde voor ABN AMRO een opzienbarende wervingscampagne: The Lockdown. In een duo-interview met Erna Lammers, marketingcommunicatiemanager bij ABN AMRO, en Jeroen Thissen, creative director bij CODE D’AZUR, vertellen ze wat de campagne nou zo speciaal maakt.

Hi Erna en Jeroen. Vertel, wat is The Lockdown precies?

Erna Lammers: The Lockdown is ‘s werelds eerste mobiele Augmented Reality escaperoom.  We hebben samen met digitaal creatief bureau CODE D’AZUR de game ontwikkeld. De game helpt ons om ABN AMRO op een originele en relevante manier onder de aandacht te brengen als werkgever voor IT-specialisten.

In The Lockdown is het 2028. Cryptocurrency is de nog enige geldige valuta. Door een hack van een cybercrimineel dreigt iedereen toegang tot hun geld te verliezen. Door middel van het oplossen van verschillende puzzels, met thema’s zoals Artificial Intelligence, blockchain en info-security, de hacker te stoppen.

Hoe zijn jullie bij CODE D’AZUR terechtgekomen?

EL: CODE D’AZUR is onze vaste partner voor digitale projecten. Ze zijn geweldig geslaagd in onze wens om een opvallende campagne te ontwikkelen. Daarnaast behandelt het spel actuele financiële en digitale thema’s waarmee het ook relevant is voor de doelgroep.

JT: We werken al langer met ABN AMRO samen op diverse communicatie- en servicedesign projecten. Door een intensieve en agile samenwerking was het mogelijk om The Lockdown in relatief korte tijd, slechts vijftien weken, te ontwikkelen.

Het doel is IT’ers te recruiten. Hoe is het idee ontstaan dit via deze game te doen?

EL: Om onder de aandacht van de meest getalenteerde IT'ers te komen, één van de meest gewilde beroepsgroepen van dit moment, is meer nodig dan een gewone vacature. Vooral omdat bij een innovatieve IT-werkgever niet meteen aan een bank wordt gedacht. Dat wilden we veranderen. Data uit eerdere campagnes toont aan dat ‘tech-savvy’ mensen veel affiniteit hebben met games en puzzels en graag hun cognitieve skills testen in een uitdagende omgeving.

JT: Daar vloeide bij ons al snel de gedachte van een escape room uit voort. Het nadeel daarvan is alleen dat een fysieke locatie moeilijk beschikbaar te maken is voor de massa. Door er een AR laag aan toe te voegen hebben we het fenomeen van een escape room beschikbaar gemaakt voor iedereen met een smartphone én we maken het project ook extra noemenswaardig omdat dit de eerste keer is dat AR op deze manier ingezet wordt.

Hoe is de AR game gerealiseerd? 

JT: Het was een intensief traject samen met escaperoomspecialisten van Sherlocked en blockchain- en infosecurity-expertsvan ABN AMRO. Het verhaal moest 100 procent kloppen, de challenges moesten aansluiten op het verhaal. De AR-technologie versterkt het verhaal en de challenges.

In de game werkt alles samen om de ervaring zo immersive mogelijk te maken. We wilden het zo dicht mogelijk naar een echte escaperoom trekken. Ook wilden we voorkomen dat het gebruik van AR een gimmick werd, iets dat je meestal ziet bij implementatie van deze nieuwe techniek. Je kunt om en zelfs door objecten heen lopen, dus alles is geheel in 3D ontworpen met enorm veel detail. Je kunt objecten roteren, openen, pinchen en activeren. Ook de 360 audio helpt mee in het compleet maken van de ervaring. 

Inhoudelijk hebben de challenges te maken met blockchain, A.I., information security en API-technologie, zo is het echt een afspiegeling van de werkzaamheden waarmee IT'ers zich daadwerkelijk bezig houden bij de bank.

De app is gebouwd in Unity en maakt gebruik van de meest recente technologie in AR met de ARKit van Apple en de AR Core van Google.

Welke mix zetten jullie in om de juiste doelgroep te bereiken?

JT: Vooral een mix van: Holy shit, wat is dit? en: Heb jij dat nieuwe ding van ABN AMRO gezien? De hele experience wordt als een vehikel ingezet om ABN AMRO te positioneren als innovatieve IT-werkgever. 

EL: De media-inzet is er op gericht om de game groot te maken onder de doelgroep. Zo hebben we de thema’s uit de escaperoom online onder de aandacht gebracht, draaide er een trailer in de bioscopen bij de laatste Star Wars film Solo en werkten we met micro-influencers om de game in de tech-scene te pluggen. Alle impressies werden weer geretarget richting de wervingssite van ABN AMRO met concrete vacatures.
Daarnaast hebben we op een centraal moment tijdens The Next Web event in mei een hack van de mainstage gesimuleerd met een speciale boodschap van de hoofdrolspeler uit de game aan het aanwezige publiek en honderdduizenden livestreamers.

De game is bewust minimaal gebrand met ABN Amro. Hoe zorg je dat het niet alleen als spel wordt ontvangen, maar het ook daadwerkelijk zijn doel: werving, bereikt?

EL: De game staat niet op zichzelf. Alle communicatie rondom de game komt van ABN AMRO en wij zijn ook de afzender van de game in de app store. Het is dus voor iedereen die The Lockdown speelt duidelijk dat deze van ABN AMRO komt. Pas in een later stadium brengen we meer branding in de mix: alle retargeting communicatie is ABN AMRO gebrand.

Welke resultaten zijn al te meten?

EL: De app heeft in een maand tijd al meer dan 10.000 downloads en is in die periode al meer dan 40.000 minuten (700 uur!) gespeeld. Daar zijn we trots op. Daarnaast zijn er op de IT-wervingswebsite van ABN AMRO al meer dan 10.000 unieke bezoekers geweest.

JT: Dat is al meer dan een verdubbeling van de traffic naar de wervingswebsite van ABN AMRO. Reviews en ratings in de beide app stores zijn goed evenals alle professionele recensies. Daar ben ik blij mee. We zijn er in geslaagd dit voorbij een gimmick te trekken en hebben de allereerste serieuze AR escape room neergezet. Mensen vinden het echt vet om de game te spelen.

EL: Hoeveel daadwerkelijke nieuwe werknemers de campagne uiteindelijk gaat opleveren moet blijken in de tweede helft van 2018. We zijn er in elk geval geslaagd om ABN AMRO op de kaart te zetten als IT-werkgever.

Wat is het laatste nieuws?

EL: The Lockdown heeft een open einde, wie weet komt er nog eens een vervolg op. Het komende half jaar ligt de focus nog op werving.

www.abnamro.nl
www.codedazur.com


Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.