Marketing Report
[Interview] Sanne Groot Koerkamp over Dylan Magazine: Het bereik is geen probleem, maar dat is geen garantie voor succes

[Interview] Sanne Groot Koerkamp over Dylan Magazine: Het bereik is geen probleem, maar dat is geen garantie voor succes

Eind november lanceerde Hearst het allereerste influencermagazine: Dylan Magazine. Benieuwd naar het initiatief en idee hierachter, stellen we hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp, ook hoofdredacteur van Quest, een aantal vragen.

Hi Sanne, gefeliciteerd met de succesvolle lancering. Wie is de eigenlijke doelgroep?

De doelgroep bestaat uit jongens en meisjes van groep zes basisschool tot en met de tweede klas van de middelbare school: acht tot vijftien jaar.

Hoe combineer je jouw werk voor Quest en Dylan Magazine?

Door met hetzelfde team van Quest en Quest Junior te werken voor Dylan Magazine. Dat doen we nu al sinds een paar maanden en gaat prima. We zijn bij Quest gewend om allerlei verschillende edities tegelijk te maken. Dit jaar hebben we met dit team twaalfs Quests, twaalf Quests Junior, twee scheurkalenders, drie vakantieboeken, twee puzzelmixen, vier Quests Historie, vier Quests Psychologie, één familiespecial, één beeldspecial, één 101 Vragen, één 15 jaar Best of Quest en twee specials voor Shell en het Rijksmuseum gemaakt. O ja, én de eerste editie van Dylan Magazine dus. Dat zijn 46 uitgaven - in één jaar.

Is De Dylan een commercieel initiatief vanuit het merk Dylan Haegens of redactioneel?

Onze voorgaande brandmanager Ilka Schreurs kwam met het idee. Zij had Dylan ingehuurd bij de lancering van Quest Junior en had met eigen ogen gezien hoeveel gekte hij veroorzaakt bij kinderen. Alsof Michael Jackson binnenkomt. Ik was net begonnen als hoofdredacteur toen ze het opperde; een magazine rondom Dylan beginnen. Het leek me meteen een goed idee en we zijn met hem gaan praten. Dylan was enthousiast. Daarop volgde een lange onderhandelingsperiode. Daar zijn we goed uitgekomen en toen konden we van start. Met veel plezier hebben we het eerste nummer gemaakt, dat sinds 29 november in de winkel ligt. Het tweede nummer is voor de Kerst af en ligt vanaf 29 januari in de winkel.

Hangt er een crossmediale strategie aan?

Dylan is de creatieve geest. Hij kent zijn doelgroep door en door en we vertrouwen hem dan ook volledig in zijn benadering van de doelgroep. Hij komt zelf met ideeën om het magazine onder de aandacht te brengen. Zoals onlangs toen Dylan een guerrilla-actie deed op scholen. Hij verraste op drie verschillende scholen de groepen zes, zeven en acht allemaal met een gratis magazine. Daarvan maakt hij dan een video voor zijn Youtubekanaal. Onze marketingafdeling coördineerde de guerrilla-actie. Dylan's team filmt en edit de video. In het blad komt een terugblik.

Welke influencer is de volgende met een eigen magazine?

Ik kan me voorstellen dat Nikkie Tutorials een eigen magazine zou kunnen starten. De doelgroep is generatie Z, ook wel aangeduid als digital natives. 

Waarom is ervoor gekozen om Dylan magazine als print aan te bieden en niet als online magazine?

Omdat kinderen het, net als wij, heerlijk vinden even een offline moment te hebben. En ouders vinden het prettig als kinderen lekker lezen – en zij zijn toch degenen die het tijdschrift moeten kopen. Daarbij houd ik van de kunst van het bladen maken en gun ik het generatie Z ook om van het speciale gevoel dat een tijdschrift je geeft, te genieten. 

Print heeft het zwaar. Is dit, de koppeling met een influencer, de manier om print te laten (her)leven? Waarom?

Dit is een manier, ja. Het bereik is daarmee geen probleem meer. Maar het is geen garantie voor succes. Hoogstens voor de eerste uitgave. Om ook die volgende uitgaven te verkopen moet je blad origineel, goed, verrassend en duidelijk zijn. Je kunt immers net zo lang blazen op een slecht product als je wilt: als mensen er niets aan vinden, gaan ze het niet kopen. 

Op wat voor manier verschilt Dylan magazine met de content die Dylan maakt op YouTube en andere social media?

In het blad zoeken we de verdieping. Natuurlijk is er een overlap met de content die Dylan ook voor zijn kanaal maakt: het hoofdverhaal van het magazine is telkens een top tien, bijvoorbeeld. Maar daarnaast maken we ruimte voor de thema's die aan bod komen via zijn stichting Durf te Vragen. De stichting is in het leven geroepen om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken voor kinderen, zoals psychische stoornissen, angsten en verslavingen. Dylan's vriendin en manager Marit heeft zelf een eetstoornis gehad. En Dylan kampte met angsten. Ik vind het mooi en belangrijk dat we zulke volwassen thema's bij kinderen onder de aandacht brengen. 

Waarom Dylan Haegens?

We kenden Dylan al. We wisten dat hij en zijn vriendin Marit hun Youtubekanaal niet als een hobbyproject zagen, maar als een serieuze business. Een blad maken vergt een grote investering, in tijd en geld. Dat wil je alleen maar met iemand samendoen die er net zo serieus in staat als jij. En dat is met Dylan en Marit het geval. Dat is heerlijk werken, kan ik je vertellen!

Foto: RvdA

www.dylanmagazine.nl
www.hearst.nl

 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief