Marketing Report
[Interview] Robert Franke: Marktplaats mobile first

[Interview] Robert Franke: Marktplaats mobile first

Marktplaats behoort tot de grootste websites van Nederland en is daarom niet alleen interessant voor mensen die iets willen kopen of verkopen maar ook voor adverteerders. Wij spreken met Robert Franke, Head of Agency & Programmatic Sales bij Marktplaats.

Dag Robert, draait Marktplaats een goed jaar?

We hebben met Marktplaats inderdaad weer een heel mooi jaar. Het aantal gebruikers blijft stijgen en inmiddels hebben we ruim 8,2 miljoen unieke bezoekers per maand. Het bedrijf is continu in beweging. Ik werk hier nu negen jaar en er gebeurt hier meer dan ooit. Mooi om daar onderdeel van te zijn.

Het leven draait steeds meer om de mobiele telefoon. Wat merken jullie daarvan?

Het is het nummer één onderwerp op dit moment in onze gesprekken met adverteerders en bureaus.  Wat ik qua product merk is dat wij als bedrijf alles benaderen vanuit mobile en vervolgens kijken hoe we dit ook op desktop kunnen uitrollen in plaats van andersom. Een heel gezonde verdeling volgens mij, zeker omdat 75 procent van ons verkeer al via mobiel bij ons binnenkomt.

Bewegen adverteerders net zo snel richting mobiel als consumenten?

Nee, dit vraagt om de nodige veranderingen bij adverteerders, daarom zijn wij continu in gesprek met zowel adverteerders als met partijen als Initiative om te kijken wat we samen kunnen opzetten qua mobile advertising. Of het nu gaat om mobile responsive of in-app. Waar we als markt al ruim 20 jaar ervaring hebben met display advertising op desktop, beginnen we eigenlijk pas net met mobile. Wat mij betreft moeten we ook samen kijken naar wat het beste werkt, welke formaten, performance of awareness etcetera. Maar we moeten, om dat te kunnen bewerkstelligen, wel gaan testen. Gelukkig zien we meer en meer mooie A-merken online verschijnen, maar wat mij betreft nog lang niet genoeg. Dus hierbij een oproep om met ons, maar ook met andere publishers, in gesprek te gaan en te gaan proberen.

Wat heeft Marktplaats aan adverteerders te bieden?

Wij bieden een platform met een zeer groot bereik, elke maand mogen wij weer 8,2 miljoen unieke bezoekers begroeten. Of het nu via desktop, tablet of mobile is, de Nederlandse consument weet ons te vinden en te waarderen. Wij streven ernaar om alles wat we doen qua advertsing te doen met de bezoeker in onze gedachten. Hoe kunnen we een goede oplossing bieden voor de marketinguitdaging die een adverteerder heeft en tegelijkertijd de relevantie voor onze bezoekers verhogen. Dat doen we door zeer veel targeting-mogelijkheden te bieden, zowel op basis van device, maar ook bijvoorbeeld met intent data. Veel bezoekers zijn in een koopmodus en dus in voor een goede deal. Marktplaats heeft een zeer hoog percentage van ingelogde gebruikers, waardoor ook cross device targeting zeer goed doorgevoerd kan worden. Verder zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar wie daarin is geïnteresseerd, nodig ik uit om contact op te nemen, dan nemen we daar de tijd voor.

Wat gebeurt er bij Marktplaats op gebied van programmatic advertising?

Het grootste deel van onze display inventory wordt programmatic verhandeld. Dit geeft bureaus en adverteerders de gelegenheid om het efficiënter in te kopen en eventueel te koppelen aan eigen gegevens. Wij waren in Nederland een van de eerste partners van Improve Digital en werken daar tot op de dag van vandaag prettig mee samen.

Gaat programmatic de standaard worden in advertising of blijft er nog ruimte voor andere tools?

Ik denk dat programmatic al de nieuwe standaard is, als we het hebben over het traditionele deel van display-advertising.  Wat in ons geval zal blijven, zijn de maatwerkoplossingen, contentintegraties en bijvoorbeeld onze selfservice tool Admarkt.

Hoe zie jij de rol van mediabureaus de komende jaren ontwikkelen?

Als er een constante is binnen de bureauwereld dan is het wel verandering. Een cliché die zeker waar is voor wat betreft de mediabureaus. Met de komst van programmatic de afgelopen jaren, is er een geheel nieuwe discipline bijgekomen waar bureaus andere mensen voor hebben moeten aannemen. Deze experts hebben vaak een ander DNA dan de traditionele bureaumedewerker en die moeten elkaar de komende tijd nog meer gaan vinden. Wellicht ben ik daar wat ouderwets in. Ik geloof dat een plan vanuit de adverteerder nog steeds begint met kennis-, houding- en gedragdoelstellingen en die moeten ingevuld worden. Daarbij is programmatic een middel en geen doel op zich. Wat dat betreft complimenten voor Initiative die heel veel van deze rollen hebben gebundeld en zo samenwerken op hun accounts.

Wat is het laatste nieuws?

 Het gaat niet over advertising, maar ik ben er wel heel trots op: payments. Wij hebben na de succesvolle lancering van messaging binnen Marktplaats nu ook payments geïntroduceerd samen met Online Betaalplatform. Het is mogelijk om binnen het gesprek dat je hebt met een koper of verkoper een betaalverzoek met iDEAL te sturen en dus direct te kunnen betalen. Hiervoor hoef je dus niet meer van het platform af. We krijgen hier enorm veel goede feedback op en ik kijk uit naar de volgende stappen om dit verder uit te bouwen.

www.marktplaats.nl


Dit interview verscheen eerder op de website van Initiative

 
www.initiative.nl

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief