Marketing Report
[Interview] Remko Poggenklaas CEO Abovo Media: Creatie wordt steeds belangrijker

[Interview] Remko Poggenklaas CEO Abovo Media: Creatie wordt steeds belangrijker

Per november 2018 vervult Remko Poggenklaas officieel de functie van CEO bij Abovo Media. Door deze benoeming wordt hij verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en kunnen oprichters Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk zich richten op het corporate vertegenwoordigen van het mediabureau.

Abovo Media is opgericht door Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk. Wat wordt hun rol nu jij CEO bent?

Door de snelle groei van de organisatie naar 121 medewerkers is duidelijk geworden dat de organisatie op een andere wijze moet worden aangestuurd. Daar ligt mijn kracht. Waar Kees en Marinus echte ondernemers zijn, ben ik een ondernemende bestuurder. Daarom heb ik het vertrouwen van Kees en Marinus gekregen om de organisatie verder te ontwikkelen samen met alle collega’s bij Abovo Media. In de onderlinge rolverdeling zijn Kees en Marinus de ondernemers en zij zullen met hun ondernemersdrive in de organisatie aanwezig blijven. Zij zijn op een aantal onderdelen het gezicht naar buiten en ik ga mij voornamelijk bezig houden met onze klanten en de dienstverlening die zij van ons verwachten.

Abovo Media is een lokale speler op de Nederlandse markt. Is dat een nadeel of helpt dat juist?

In de dagelijkse praktijk is het wel of geen lokale speler zijn geen voor- of nadeel. Wat wij vaak merken is dat de werkwijze, bureaucultuur, inhoud en de kwaliteit van de dienstverlening onderscheidende kenmerken zijn waar klanten hun keuze op baseren. Dat wij zelfstandig zijn, geeft ons de vrijheid om te ondernemen en klanten op een andere manier te bedienen dan dat internationale bureaus dat soms kunnen.

Wat willen jullie klanten van jullie?

Onze klanten willen succesvolle campagnes en dan bij voorkeur campagnes die direct resultaat opleveren. Omdat wij dit voor onze klanten realiseren, zien wij onze klanten succesvol zijn en groeien zij in hun markt. Het mooie daarvan is dat wij met ze meegroeien. Als ik kijk naar de toekomst, zien we dat digitalisering en data ook bij onze klanten steeds een belangrijker aandeel in de marketingcommunicatiemix krijgen. Ook zien we dat creatie steeds belangrijker wordt doordat digitale middelen veel meer interactiviteit bieden.

Er is de afgelopen twee jaar veel te doen geweest rondom bureaucommissie, wat is de positie van Abovo Media?

Wij kijken daar op een realistische manier naar. Klanten kennen het bestaan van de commissie en hier worden ook in alle klantcontracten afspraken
over gemaakt. Dus de stelling dat de afschaffing van de bureaucommissie tot meer transparantie leidt, is wat ons betreft een onjuiste stelling. Wat ik mis in deze discussie is dat er niet wordt gesproken over de reden waarom de bureaucommissie ooit is ontstaan en welk doel dit diende.

Abovo Media gooit al jaren hoge ogen bij de FD Gazellen en in een lijst als de Emerce 100. Hoe belangrijk is het Abovo Media om zich op deze manier te manifesteren?

Het is altijd mooi om door andere partijen gewaardeerd te worden, maar natuurlijk is het ontvangen van nominaties, awards en erkenningen geen doel op zich. Wat wij vooral belangrijk vinden, is dat klanten ons waarderen om het werk dat wij doen. Door deze erkenningen worden we bij een grotere groep bedrijven bekend en dat geeft klanten ook vertrouwen. We zijn er ook achter gekomen dat wij een ander soort klanten bedienen en anders zakendoen dan in de branche soms gebruikelijk is. We hebben ons bijvoorbeeld wel eens ingeschreven op de Amma Awards voor Mediabureau van het Jaar, maar dan blijkt toch dat daar andere dynamieken meespelen bij de toekenning van een dergelijke award. Op grote mediaprijzen zullen wij dan ook niet meer inschrijven. Wij volgen ons eigen pad.

Hoe zie jij de advertentiemarkt in 2019 ontwikkelen?

Binnen Abovo Media kijken we vooral waar de behoefte van onze klant zich naartoe ontwikkeld. Daarbij zijn wij qua volume-ontwikkeling a-typisch. Neem bijvoorbeeld de printmarkt: De afgelopen jaren zijn wij alleen maar gegroeid in print, terwijl de markt toch echt een andere trend laat zien. En ook als ik kijk naar hoe wij groeien binnen digitaal, dan is dit sneller dan de marktrend. De marktcijfers zijn voor ons om die reden minder relevant en we houden ons daar minimaal mee bezig.

Wat moeten mediabureaus doen om de komende jaren nog relevanter te worden?

Zich bewust blijven van de toegevoegde waarde die wij als industrie nog steeds kunnen leveren.

www.abovomedia.nl

 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief