[Interview] Nadine Nooteboom van Swapfiets: Aandacht moet je verdienen

[Interview] Nadine Nooteboom van Swapfiets: Aandacht moet je verdienen

04-09-2018 11:50:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 2936 | Tags:

Het Nederlandse bedrijf Swapfiets is bezig aan een opmars en opereert in inmiddels vier landen. Wij spreken Nadine Nooteboom, Head of Marketing bij Swapfiets over de ontwikkelingen van Swapfiets en de rol die het speelt in duurzaam ondernemen.

Hi Nadine, Swapfiets bestaat sinds 2016, maar neemt nu een vlucht. Wat ligt hieraan ten grondslag?

We zijn begonnen in 2016 waarbij we eerst het concept hebben gevalideerd onder 100 klanten. Naar aanleiding van deze learnings hebben we onze Swapfiets Original ontworpen. In 2017 zijn we gegroeid van 1500 naar 20.000 klanten. Aangezien 70 procent van onze klanten komt via mond-tot-mondreclame, kent Swapfiets een exponentiële groei. Die zien we nu terug in de bestaande steden.

Denemarken, in de vorm van Kopenhagen, is net toegevoegd aan jullie steeds uitgebreidere lijst van steden. Wat zijn de ambities van Swapfiets?

In iedere stad, in elk fietsenrek een blauwe band. Dat is waar we voor gaan!

Hoe zet jij als Head of Marketing Swapfiets in de markt? Hoe verschilt dat per stad of land?

Ik ben ervan overtuigd dat je niet om aandacht moet vragen, maar de aandacht moet verdienen door relevant te zijn voor je doelgroep. Door de vele nuttige gebruikersdata waar we over beschikken, kunnen we de klantervaring steeds beter maken.  Wij geloven erin dat de fiets het meest ideale vervoersmiddel is in de stad, daarom willen we ervoor zorgen dat iedereen kan fietsen, zonder erbij stil te zijn. Uiteraard zijn er wat culturele verschillen per land, maar deze overtuiging geldt voor alle steden waar we actief zijn.

Met welke partijen werkt Swapfiets samen op marketingvlak?

Op dit moment doen we veel intern of werken we met vaste freelancers samen.

Welke rol speelt Swapfiets in de trend die zich ontwikkelt waarin gebruik belangrijker wordt dan bezit?

Met een Swapfiets betaal je niet voor het gebruik van één fiets, maar voor een altijd werkende fiets. Juist doordat wij de eigenaar van de fiets blijven, is het voor ons zo belangrijk om een kwalitatieve fiets te maken.  Hierdoor gaan verspilling tegen; kapotte fietsen verdwijnen immers uit het straatbeeld en worden door ons weer gerepareerd voordat ze een andere eigenaar gaan. Daarmee is Swapfiets een voorbeeld van een succesvol concept binnen deze duurzame trend.

Swapfiets is te zien als een duurzaam concept. Voor de productie van de fietsen werken jullie samen met Union. Waarom nieuw en geen tweedehands om het duurzame aspect te versterken?

Het succes van Swapfiets zit hem in het volledig ontzorgen van onze klanten. We willen dat onze klanten zo lang mogelijk op een werkende fiets kunnen rijden en mocht er iets kapot gaan, dat we dat snel kunnen repareren. Wanneer wij zouden werken met tweedehandsfietsen,  kunnen we nooit de kwaliteit, efficiëntie en consistentie realiseren als met onze eigen fiets die aan al onze hoge eisen voldoet.

Wat is het laatste nieuws?

Met meer dan 6000 registraties in een week, hebben we vorige week een recordaantal gerealiseerd.

---

Nadine spreekt donderdag 6 september op het Retail and Brands Festival in Utrecht. Kijk voor programma en tickets hier.

www.swapfiets.nl


Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.