Marketing Report
[Interview] Martin de Boer: Het transport van onze Boeing 747 was wereldwijd groot nieuws

[Interview] Martin de Boer: Het transport van onze Boeing 747 was wereldwijd groot nieuws

Martin de Boer is marketingdirecteur bij Corendon Hotels & Resorts. 2019 was voor Corendon en voor hemzelf een jaar vol dynamiek. Wij spreken hem over de hotels, de Boeing 747 die over de A9 werd vervoerd en de komende mijlpalen.

Martin, kun jij Corendon Hotels & Resorts introduceren? 

Sinds 2014 is Corendon actief met het exploiteren van eigen hotels; inmiddels hebben we negen hotels in Turkije, Amsterdam, Ibiza en op Curaçao en op dit moment wordt op Curaçao het tiende hotel gebouwd. Dit jaar kondigde Atilay Uslu ook de verkoop van Corendon Touroperator aan. Schaalvergroting is noodzakelijk in de reisindustrie en de combinatie met Triton kan de concurrentie aangaan met de grote reisconcerns. Voor de toekomst is dit de beste keuze. Uslu gaat zich vanaf nu richten op de verdere uitbouw van onze hotelketen. Geweldig om hier vanaf het begin onderdeel van te mogen zijn.

Wat zijn de ambities met Corendon Hotels & Resorts? 

We willen de komende vijf jaar uitgroeien naar 30.000 bedden. Op dit moment hebben we er 10.000. Aankomende jaren gaan we door met het aankopen en bouwen van nieuwe vakantiehotels binnen en buiten Europa.

Hoe belangrijk is jullie B2B-propositie en hoe ziet deze eruit? 

De B2B-propositie is ontzettend belangrijk. De zakelijke markt is vooral in onze hotels in Amsterdam van groot belang. Niet alleen het aanbieden van hotelkamers voor de zakelijke markt maar ook het faciliteren van events, meetings en bedrijfsfeesten is binnen de hotels in Amsterdam belangrijk. We hebben naast elf vergaderzalen een nostalgische bioscoop en een skybar met uitzicht op Schiphol en Amsterdam. Daarnaast mochten we afgelopen jaar de eerste events organiseren onder de Boeing 747.

Het transport van de Boeing 747 van Schiphol naar Corendon Village Hotel Amsterdam was zonder meer dé marketingstunt van 2019. Wat heeft het gekost en wat heeft het opgeleverd? 

Het hele transport heeft eindelijk een aantal miljoenen gekost, maar de opbrengst is meer dan we hadden durven dromen. We wilden heel Nederland en het liefst heel Europa en waar mogelijk zelfs de hele wereld laten weten dat Corendon niet alleen een touroperator is, maar ook een hotelketen. Het transport van onze Boeing 747 over de A9 was niet alleen in Nederland groot nieuws, maar ook wereldwijd werd er door alle media aandacht aan besteed, waarmee we uiteindelijk ruim 2,7 miljard views hebben bereikt.

Corendon Village Hotel Amsterdam heeft de grootste Tesla Supercharger, waar klanten gratis hun auto’s kunnen opladen. Met welke visie hebben jullie die gebouwd? 

Vanuit onze MVO-doelstellingen en de toekomstvisie dat deze oplaadstations steeds meer de plek in gaan nemen van tankstations. Bijkomend voordeel is dat dagelijks de Teslarijders die bij ons opladen, een kijkje komen nemen in het ons hotel.

Corendon werkt zonder reclame- en zonder mediabureau. Het is niet dat Corendon geen marketinginspanning doet – integendeel. Wat voor expertise heb je in huis gehaald om de marketingafdeling te laten draaien? 

Wij kiezen ervoor om zoveel mogelijk taken intern uit te voeren. Het aantal (advies)bureaus houden we zo laag mogelijk. Daarom hebben we alle kennis in huis gehaald en hebben we voor een aantal deelgebieden waar specifieke kennis voor nodig is een adviesbureau. Persoonlijk ben ik voorstander om alles in house te hebben, vooral omdat deze collega’s de hele dag met Corendon Hotels bezig zijn.

Corendon is sponsor van een relatief kleine wielerploeg waar dan wel Matthieu van de Poel in rijdt, een van de beste fietsers ter wereld. Hoe krijgen jullie dit voor elkaar? 

De wintermaanden zijn voor Corendon een heel belangrijke boekingsperiode. Om die reden hebben we in het verleden ervoor gekozen om een schaatsteam te sponsoren. Nadat we daarmee gestopt waren, kregen we de kans om sponsor te worden in het veldrijden. Het veldrijdseizoen valt precies gelijk met de belangrijke boekingsmaanden en wordt in België door miljoenen mensen gevolgd. Samen met ons teammanagement zagen we al snel dat Mathieu van der Poel uitzonderlijk was. Net als bij schaatsen is het belangrijk dat je een van de toppers in je team hebt. Winnen ze, dan worden ze geïnterviewd over de overwinning, verliezen ze dan worden ze alsnog geïnterviewd over waarom ze niet hebben gewonnen. Je hebt dus maximale exposure. Dat Mathieu uiteindelijk ervoor koos om ook op de mountainbike en op de weg te gaan fietsen, is natuurlijk geweldig. Daarmee pakken we ook in Nederland maximale exposure.

Wat zijn voor Corendon de effectiefste manieren gebleken om consumenten te bereiken, activeren en binden? 

Binnen Corendon zetten we alle mogelijke marketingkanalen in. We testen alle vormen van marketing en gaan door wanneer kanalen effectief blijken te zijn. Hier bij Corendon Hotels is dat niet anders. Zowel print als OOH wordt door ons nog dagelijks gebruikt. Kanalen die niet altijd meer gekozen worden, maar naar mijn mening uiterst effectief zijn. Uitingen waarbij het niet mogelijk is om ze weg te swipen of weg te klikken. Wat betreft activatie en binding organiseren we ook wekelijks klantavonden waar we klanten informeren over bestemmingen. Deze avonden zijn ook voor de marketeers geweldig om bij te wonen, want hier heb je nog direct contact met de klant. Je krijgt hier vaak de beste tips van klanten en na zo’n avond zijn de klanten absolute Corendon-ambassadeurs.

Wat worden de mijlpalen van Corendon Hotels & Resorts in 2020? 

De absolute mijlpaal voor ons zal de opening van Corendon Mangrove Beach Resort worden op Curaçao. Dit geweldige vijfsterrenhotel openen we in twee fases, waarbij in april fase 1 opengaat met 381 kamers. Het hotel ligt direct naast Willemstad en beschikt over een eigen privéstrand, groot aquapark, vier zwembaden en negen restaurants. De opening van onze strandtent in Zandvoort zal een andere mooie mijlpaal worden, zeker gezien het bijzondere seizoen met de Formule 1 in Zandvoort.

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine.

 

 

 

 

 

 

 

 

M100 wordt gesponsord door

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief