[Interview] Mark Landman: De bedrijven waar wij mee werken, moeten anders durven denken

[Interview] Mark Landman: De bedrijven waar wij mee werken, moeten anders durven denken

08-07-2019 10:27:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 2922 | Tags:

Mark Landman is Managing Partner van DotControl & RockBoost. We spreken hem over ontwikkelingen in de branche, de groei en plannen van DotControl en de uitbreiding van het creatieve team.

Kun je beschrijven wat DotControl doet en waarom jullie bedrijf uniek is?

DotControl is gespecialiseerd is creatie en groei van producten met een digital touchpoint en groei van organisaties. We geven vorm aan merken door het realiseren en optimaliseren van digitale producten en menselijke ervaringen die groei creëren op basis van data. We helpen onze klanten om continue te kunnen transformeren. We werken nauw samen met opdrachtgevers als National Geographic, Eredivisie, Talpa en De Persgroep. Dit doen we samen met ons growth hacking bureau RockBoost. Door onze krachten te bundelen worden we een end-to-endpartner voor organisaties die digitale transformatie en schaalbaarheid willen omarmen. De kracht van DotControl ligt in het combineren van strategie, creatie, design, data, en technology. Met als resultaat producten en digitale ervaringen, die continu geoptimaliseerd kunnen worden. 

Je hebt DotControl opgericht, hoe is het bedrijf sindsdien veranderd/gegroeid?

Sinds we in 2001 als twee studenten op een zolderkamer zijn begonnen is er veel veranderd. Het enigste wat door de jaren heen wel hetzelfde is gebleven, is dat DotControl er is om de ambities van onze klanten waar te maken. Dat doen we nog steeds, iedere dag. Toen we in 2004 fulltime als bedrijf startten, waren we een productiehuis. Vanaf 2014 hebben we focus gelegd op new creativity - het samensmelten van strategie, creatie, design, data, en technologie. Ondertussen zijn we de zolderkamer aardig ontgroeid. Met meer dan 85 medewerkers vanuit drie verschillende vestigingen, werken we iedere dag hard om onze klanten te laten doorbreken in hun eigen branche. Of dat nu met een bedrijfskritische applicatie, mobile app, website, campagne of zelfs een game is. Alle opdrachten die binnenkomen, kunnen we in-house realiseren.

Wat voor soort opdrachten blinken jullie in uit?

De kracht van DotControl zit niet zozeer in een bepaald type opdracht, maar in de manier waarop we kijken naar iedere klantvraag. We doen eigenlijk eerst altijd een stapje terug. Bij een briefing over bijvoorbeeld de lancering van een product, kijken we eerst of mensen wel op dat product zitten te wachten. Maar ook of de opdracht die ze hebben opgegeven wel de juiste is om de groeidoelstellingen te behalen. Als dat niet zo is, zeggen we dat ook én geven we aan welke verbeteringen er mogelijk zijn in het product om dit aan te laten slaan in de markt. Daar moet je als opdrachtgever wel voor openstaan. De bedrijven waar wij mee werken, moeten anders durven denken…

DotControl heeft kantoren in Rotterdam, Heerlen en Willemstad. Hoe verhouden die zich tot elkaar?

Het hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam. De vestiging in Heerlen is onze tweede Development Hub. Heerlen mengt zich in de strijd om de titel oudste stad van Nederland, maar voor ons is het is een hidden tech-stad. In Heerlen zit de Brightlands Smart Services Campus, een ecosysteem op Europees niveau waarin grote en kleine bedrijven en organisaties, start-ups en wetenschappelijke instituten gezamenlijk bouwen aan technologische innovaties rondom blockchain en kunstmatige intelligentie.

Daarna hebben we een kantoor in Willemstad op Curaçao geopend. Daar zagen we dat er heel veel kennis en talent is op het gebied van tech en development. Het ontbreekt alleen aan werkgelegenheid. Door een kantoor te openen hebben we door het tijdsverschil met Curaçao een verlengde support window gecreëerd. We zijn in staat onze klanten langer van dienst te zijn, zelfs als het kantoor in Rotterdam gesloten is.

Jullie hebben dit jaar Radha Pleijsant en Gavin Kempenaar aangetrokken als senior creatieve team. Wat hebben zij specifiek meegebracht naar DotControl waar jullie naar op zoek waren?

De afgelopen jaren is DotControl sterk gegroeid. Onze klanten stelden ons steeds vaker de vraag of we naast het digitale creatieve concept ook naar het merk en de campagnes wilden kijken. Dit was de reden om te investeren in creatie, waardoor we onze advertising services naar een hoogwaardiger niveau tillen. Met de komst van Gavin en Radha kunnen we onze klanten nu het totaalpakket aanbieden van strategie, creatie, realisatie van digitale transformatie, gericht op groei.

Wat staat er voor de komende maanden op de planning aan doelen of veranderingen?

Naast dat we graag de groeiambities realiseren voor onze klanten, denken we ook aan onze eigen groei. Ons streven is om dit jaar uit te breiden naar over de honderd man. Daarnaast werken we hard aan het verdiepen van onze service lines en het uitbouwen van ons klantportfolio.

Welke ontwikkelingen in de branche ben je blij mee of zie je veel in?

De laatste tijd merk ik dat klanten zich steeds meer bewust zijn van het feit dat er een sterke verbinding moet zijn tussen strategie, media, creatie en tech. Het ontbreken van deze verbinding is volgens ons de grootste blokkade op groei. Ook realiseren klanten zich steeds meer dat in silo’s werken niet meer kan. Er komt steeds meer focus te liggen op multidisciplinaire teams, iets waar wij ons binnen DotControl en RockBoost iedere dag hard voor maken. En we zien dat de branche en de klant zelf steeds meer data verzamelen. Ze zijn echter nog niet in staat om hier echte informatie uit te halen en om op basis van deze data continu de klantreizen te optimaliseren. Dit biedt grote kansen.

En welke mogen gisteren verdwijnen?

Werken in silo’s, werken met losse leveranciers in een traditionele rol. Iedereen zit en blijft zitten op zijn eigen eiland. Naar mijn idee brengt werken in silo’s de continue innovatie tot stilstand en dit is een blokkade op groei. Ik denk ook dat dit een risico is voor de cultuur van de organisatie. Talent kan hierdoor gedemotiveerd raken.

Wat is het laatste nieuws?

Op dit moment zijn we hard bezig met de voorbereidingen van de opening van onze vierde vestiging in Amsterdam. Zo zitten we dichter bij het creatieve talent dat zich op dit moment daar gevestigd heeft. Kunnen we ons team uitbreiden met een grotere diversiteit aan mensen, disciplines en cultuur. En het geeft ons de kans in contact te komen met andere klanten. Een prima plek om een nieuwe hub op te zetten dus.

www.dotcontrol.com
www.rockboost.com

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.