Marketing Report
[Interview] Marieke Liesting-Noorlag over FrieslandCampina

[Interview] Marieke Liesting-Noorlag over FrieslandCampina

FrieslandCampina heeft de receptuur van Optimel vernieuwd. Meer smaak met minder ingrediënten, daar komt het op neer. Wij spreken Marieke Liesting-Noorlag, brandleader bij Optimel.

Hi Marieke, waarom hebben jullie de receptuur aangepast?

Consumentenbehoeften veranderen constant. Het is belangrijk om hier op in te blijven spelen en zo als merk relevant te blijven.  In de huidige tijd zijn consumenten en dus ook onze Optimelgebruikers steeds meer op zoek naar een zogenaamd clean label, ofwel: minder ingrediënten maar wel met behoudt van de lekkere smaak. Met de nieuwste ontwikkelingen in technologie in combinatie met de kennis van onze productontwikkelaars is het ons gelukt om voor Optimel een nieuwe receptuur te ontwikkelen die aansluit op deze behoefte en minder ingrediënten bevat, maar nog steeds de goede smaak heeft waar Optimel bekend om staat. En dat is iets waar we trots op zijn.

Onder FrieslandCampina vallen meer merken dan alleen Optimel. Waarom begonnen bij Optimel?

FrieslandCampina Nederland heeft diverse bekende zuivelmerken in haar portfolio. Het is de ambitie van FrieslandCampina om eenvoudigere en puurdere producten met alleen onmisbare ingrediënten aan te bieden. Dit is een langetermijnambitie. Met het merk Optimel, dat het tweede merk is binnen FrieslandCampina, wordt meteen een grote stap gezet in deze ambitie. Maar natuurlijk zijn meer merken onderdeel van deze ambitie, zo is recentelijk al het suikergehalte met 10 procent verlaagd in de producten van VifitGoedemorgen. FrieslandCampina speelt daarmee in op de behoeften van de bewuste consument.

De vernieuwing gaat gepaard met een uitgebreide media- en activatiecampagne, is gezegd. Waaruit bestaat deze?

Optimel is nu nog lekkerder en dat gaan we heel Nederland vertellen. Vanaf week 16 starten we met een uitgebreide media- en activatiecampagne, die onder andere bestaat uit een nieuwe tv-commercial, een online & social campagne, outdoor en op de winkelvloer. Daarnaast vinden we het belangrijk dat consumenten zelf ervaren dat Optimel nu nog lekkerder is. Daarom delen we in de komende weken bijna 1 miljoen gratis proefverpakkingen uit.

Met welke (media)partijen is samengewerkt aan de campagne?

We hebben met verschillende bureaus samengewerkt in de ontwikkeling van de nieuwe campagne, waaronder Havas Lemz, die de nieuwe tv-commercial heeft ontwikkeld. Daarnaast zijn mediabureau Wavemaker en online-bureau Pervorm verantwoordelijk voor het mediaplan en -inzet.

In welke landen draait de media- en activatiecampagne? 

De ‘Smaakt lekker, voelt goed’-campagne draait enkel in Nederland, het thuisland van Optimel.

Wat is het doel van de campagne?

We willen we heel Nederland laten kennis maken met de vernieuwde Optimelreceptuur. Met de ‘Smaakt lekker, voelt goed’-campagne benadrukken we dat je lekker en bewust kunt genieten van Optimel. Want naast dat de vernieuwde Optimel heel lekker is, bevat het ook nog eens 0% vet en geen toegevoegde suikers.

Welke productlijn van FrieslandCampina volgt?

We zijn constant in ontwikkeling op onze producten en merken. Welke productlijn of merk als eerste volgt na Optimel blijft nog even een verrassing, maar ik voorspel dat je nog veel van onze merken zult horen.

Wat is het laatste nieuws?

Een nieuwtje is dat we vanaf week 18 een nieuw vast lid in ons portfolio krijgen, namelijk Optimel Griekse Stijl Coffee. Optimel Griekse Stijl Coffee was tot nu toe alleen maar verkrijgbaar in de winter als variatie en had heel fans. We kregen dan ook veel verzoeken of we deze ook de rest van het jaar konden opnemen. Daar hebben we naar geluisterd!

www.optimel.nl
www.frieslandcampina.com
www.havaslemz.com
mec-wavemaker.nl
www.pervorm.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.