Marketing Report
[Interview] Majella van Raalte (Beautiful Minds) over local marketing

[Interview] Majella van Raalte (Beautiful Minds) over local marketing

Beautiful Minds verzorgt al sinds de oprichting van ontwikkelingsbedrijf NHN (Noord-Holland-Noord) in 2007 voor de bedrijfsidentiteit, het merk en de communicatie. De samenwerking is weer met drie jaar verlengd. We spreken met de creatief directeur en partner van Beautiful Minds, Majella van Raalte, over lokale marketing.

Hallo Majella. Kun je Beautiful Minds introduceren?

Beautiful Minds is een branding bureau. We helpen organisaties met branding en ontwikkelen concepten en design voor visuele communicatie, zowel online als offline. Dat doen we vanuit de gedachte dat merken in beweging zouden moeten blijven. Daar geloven we heel sterk in en daar zien we ook aanleiding voor: technologie ontwikkelt razendsnel, trends vernieuwen continu, elke dag vraag je je af op welke golf je mee moet surfen, en waarden van mensen veranderen dan ook snel. Moving Brands noemen wij dat.

Design Thinking zetten wij in als aanpak. Met denken als een designer ben je in staat om eigenwijze concepten te bedenken. Daarmee helpen we communicatie- en marketingmensen van organisaties hun merk in beweging te brengen.

Gefeliciteerd met de verlenging van de samenwerking met NHN. Wat is het voor bedrijf?

Ontwikkelingsbedrijf NHN is een organisatie die de economie in Noord-Holland Noord stimuleert en de regio promoot. Provincie Noord-Holland en alle gemeenten in de regio Noord-Holland Noord, van Alkmaar tot en met Texel, zijn hierbij nauw betrokken. Ontwikkelingsbedrijf NHN verbindt ondernemers en brengt regionale samenwerking tot stand. De focus in communicatie ligt op energie (en energietransitie), water en agrifood. In deze regio zijn namelijk veel innovatieve bedrijven actief die lokaal oplossingen bieden voor globale problematiek van te kort aan energiebronnen, schoon drinkwater en voedseltekort als gevolg van de groeiende wereldbevolking.

Wat vraagt die lokale focus van jullie?

De focus is regionaal. Het branden en communiceren van een regio is complex. Het is geen product dat je even in de markt zet. Het is een gebied met veel diversiteit. De regio met de lange naam - Noord-Holland Noord - heeft een hoge kwaliteit van leven en er zijn veel innovatieve ondernemers. Dat weten maar weinig mensen. Alhoewel internationaal de regio wel bekend is bij investeerders in bijvoorbeeld plantveredeling en grootschalige datacenters (Microsoft en sinds vandaag Google). We hebben veel vooronderzoek gedaan voordat we samen met Ontwikkelingsbedrijf NHN een strategie ontwikkelden. De focus in communicatie brachten we terug naar de drie thema’s energie, water en agrifood. We communiceren uitsluitend over deze drie, zodat de doelgroepen de regio gaan herkennen op die thema’s die ook wereldwijd hot topic zijn. Daarnaast zoeken we de doelgroep van Ontwikkelingsbedrijf NHN op; we hebben gesprekken gevoerd met ondernemers en dit vertaald naar uitgebreide storytelling. Ook wij zijn ambassadeurs van het regiomerk.

Wat houdt het werk in wat jullie voor ze doen?

We ontwikkelden de identiteit en logo voor het Ontwikkelingsbedrijf in 2007, bij de oprichting. Dat deden we samen met communicatiestrateeg Geerd Schlangen. Sindsdien zijn we steeds betrokken als design- en brandingbureau. En we bedenken nog altijd vernieuwende concepten voor NHN. We houden het merk NHN in beweging. Door middel van communicatie dragen we bij aan de bekendheid van de organisatie in de regio. Wij laten zien wat de meerwaarde is van Ontwikkelingsbedrijf NHN voor overheden, bedrijfsleven en investeerders.

En wat zijn daarvan de resultaten?

Ontwikkelingsbedrijf NHN blinkt uit door design in de regio. De professionele branding die grote ondernemingen en multinationals in Amsterdam hebben, kom je in de regio minder tegen. Wij zorgen ervoor dat Ontwikkelingsbedrijf NHN juist de uitstraling heeft van een professionele en betrouwbare organisatie met een hoge kwaliteit in communicatie. Dat wordt herkend en gewaardeerd door de doelgroep. Design is onderdeel van het onderscheidend vermogen van het merk NHN.

De samenwerking duurt inmiddels tien jaar, plus de drie jaar die er nog aankomt. Wat is jullie geheim?

Beweging. Wij bedenken concepten vanuit de visie dat niets hetzelfde blijft. Moving Brands noemen wij dat. En we hebben uitermate veel respect voor onze opdrachtgevers, de communicatiemedewerkers, de acquisiteurs, de projectleiders, de stakeholders, de ondernemers; iedereen die energie stopt in de organisatie en samenwerking.

Wat is het laatste nieuws?

Hogeschool van Amsterdam heeft het designcontract verlengd met Beautiful Minds; de komende drie jaar denken we weer mee over de brand identity, digitale tools en design voor de grootste hogeschool van Nederland.

Het Airborne Museum heeft Beautiful Minds gevraagd mee te denken over het nieuwe masterplan voor het museum over de Slag om Arnhem en we ontwikkelen alle graphics in het museum. Beautiful Minds bedacht en ontwikkelde recent de nieuwe website, gericht op conversie en beter in beeld brengen van het museum en de tentoonstellingen: www.airbornemuseum.nl.

www.beautifulmindsamsterdam.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief