Marketing Report
[Interview] Kyra Roest: Creativiteit is de enige onderscheidende factor

[Interview] Kyra Roest: Creativiteit is de enige onderscheidende factor

Een introductie over deze vrouw en haar werkzaamheden wordt niet alleen minstens een pagina lang, het is ook overbodig. Op plek 94 in de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de media, beïnvloedt Kyra Roest het reilen en zeilen in de branche én stimuleert ze menigeen daarbinnen. Wij spreken haar.

Je houdt je bezig met 1001 projecten en onlangs richtte je ook nog eens Ad Business op. Waarom was er behoefte aan Ad Business?

Die behoefte komt juist vooral voort uit die 1001 projecten. Wanneer men aan mij vraagt: Zeg Kyra, wat doe jij eigenlijk? Dan kreeg men minimaal een half uur lang een opsomming van deze 1001 dingen. Ik heb gezocht naar een algemene noemer waar ruimte is voor schaalvergroting. De behoefte vanuit de markt is er. En anders creëren we deze...

Wat doet Ad Business en voor wie is het bedoeld?

Ad Business is een collectief geschoold op een opensource businessmodel, crisp uit Zweden. Het bestaat uit een verzameling van specialisten die de creatieve bedrijven helpt bij bouwen en uitbreiden van business en kent vijf verbindende pijlers:

1. Business development;
2. Pr;
3. Pitch consultancy;
4. Waardetoevoegende evenementen, denk bijvoorbeeld aan Epica en de Embassy of Dutch Creativity;
5. Talent: juniors en seniors.

Dat laatste vraagt wellicht om iets meer toelichting. Het Engelse woord talent gaat niet alleen om jonge mensen. Ook senioren zijn talent. Ik zie dat junioren van senioren kunnen leren en andersom. Ik geef ook nog les aan The New School. Hier lopen de figuurlijke schapen met vijf poten rond. En verder kennen we met het collectief van Ad Business ook heel veel seniore creatieven die graag junior creatieven helpen met het ontwikkelen van hun talent. Deze twee groepen verbinden we met elkaar en samen helpen we onder andere startups met hun marketing en communicatie tegen startuptarieven. Dat is een win-win-win situatie, als je het mij vraagt. Samen met Jeroen Belt hebben we hier de eerste stappen in gezet.

Hoe zie jij de creatieve industrie zich ontwikkelen wereldwijd?

De creatieve industrie is een heel breed begrip, dus ik focus me in dit geval op creatie als instrument om onderscheidende waarde te creëren voor merken. Hierin zie je steeds meer specialisatie en individuen die als zzp’er aan de slag gaan. Verder zie je ook de ontwikkeling dat merken kiezen voor een in-house creatieve afdeling en de ontwikkeling vanuit consultancypartijen als PwC, Accenture en EY. Digitalisering wordt straks een hygiënefactor en creativiteit is de enige onderscheidende factor. Iedereen beseft dat en rent er dus achteraan. Niet voor niets zoekt Constantijn als boegbeeld van innovatief Nederland aansluiting bij de creatieve industrie. 

Hoe doet Nederland het momenteel in de creatieve industrie? Zijn we voorloper of volger, of allebei?

Dat hangt er vanaf aan wie je het vraagt uiteraard. Wanneer we kijken naar het Gunn Report zijn we eigenlijk een middenmoter. Plaats achttien in 2017. We hebben echter wel een naam binnen de wereldwijde creatieve industrie. In Cannes tijdens Cannes Lions hebben we bij de Embassy of Dutch Creativity een behoorlijke aantrekkingskracht voor internationale partijen. En het vestigingsklimaat voor internationale bureaus in Amsterdam getuigt hier ook van.

Waar ligt de toekomst van de Nederlandse creatieve industrie? 

In één woord: grensoverschrijdend. Zowel letterlijk de landsgrenzen, als crossover voor wat betreft vakgebieden.

Waarom is het (zo) belangrijk dat de Nederlandse creatieven zich wereldwijd  representeren op festivals als Cannes Lions?

World domination uiteraard! En stel dat creativiteit straks de enige onderscheidende waarde is, dan vinden we het prettig als internationale merken ons weten te vinden. Als we ons als creatieve industrie wereldwijd presenteren dan weten die merken in ieder geval waar we voor staan en waar we goed in zijn.
Overigens gaat dit niet alleen om representatie bij festivals in het buitenland. Het gaat ook om representatie tijdens internationale initiatieven in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan de omgekeerde handelsmissie Counterwave, van organisator New Dutch Wave, en aan Epica, dat 15 november plaatsvindt in Amsterdam, waar vakjournalisten vanuit de hele wereld komen om creatief werk te beoordelen. 

Hoe kan jong talent zich ontpoppen in deze markt die zo snel verandert?

Zoals gezegd gaat het wat mij betreft niet alleen om jong talent. Ook om schijnbaar afgeschreven talent. Ik denk dat voor eenieder geldt dat het belangrijk is om verder te kijken dan alleen je eigen wereld. Praat met mensen. Denk als ondernemer, ook als je werknemer bent. En sharing is caring!

Wat is het laatste nieuws?

Ad Business is gevraagd om een internationale creatieve conferentie in Sint Petersburg van A tot Z te ontwikkelen voor het jaar 2020 (big smile).

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.