Marketing Report
[Interview] Jessica de Halleux over de limited editions van Nutella

[Interview] Jessica de Halleux over de limited editions van Nutella

Onlangs introduceerde Nutella een limited edition van haar pot in Nederland. Meer dan 650.000 unieke potten, gemaakt volgens een algoritme dat HP speciaal ontwikkelde voor deze campagne, waardoor geen één pot hetzelfde is. Wij spreken met Jessica de Halleux, marketingmanager bij Nutella Benelux.

Hallo Jessica. Er is twee jaar voorbereiding voorafgegaan aan de campagne. Wat is er in die tijd allemaal voor werk verzet?

Na het succes van de gepersonaliseerde etiketten in 2017, is Nutella nog een stap verder gegaan. De Nutellafans konden nu hun originaliteit uitdrukken door een unieke Nutellapot te kiezen uit 650.000 limited editions, elk met een ander design. Dit is mogelijk geweest dankzij een innovatieve technologie die Ferrero in staat stelt om voor elke Nutellapot een uniek design te ontwerpen en printen.

Het feit dat elke pot uniek is, heeft Nutella te danken aan een vernieuwde technologie. Voor deze sterk gepersonaliseerde campagne werkte Ferrero samen met HP, dat HP SmartStream Mosaic ontwikkelde. Dankzij deze software die zooms en rotaties combineert, konden 650.000 designs gecreëerd worden op basis van een tiental motieven die speciaal voor Nutella® bedacht werden.

De campagne werd in Italië afgetrapt. Nederland is het tweede land waar het wordt uitgerold. Waarom Nederland?

De campagne is eerst in Italië geïntroduceerd, daarna hebben Frankrijk en andere Europese landen ook deze campagne uitgerold. Nederland is niet het tweede land waar deze campagne gedraaid is, maar maakt deel uit van de Europese roll-out.

Om de campagne relevanter te maken voor Nederlandse consumenten, hebben we een lokale opname gemaakt in Amsterdam voor de abricampagne met Nederlanders. In samenwerking met LindaTV zijn we de straat op gegaan en hebben we een video gemaakt met consumenten over de kleine dingetjes die mensen uniek maken.

Naast de above the line campagne op tv & outdoor, hebben we ook een digitaal platform ontwikkeld gericht op engagement met onze Nutellafans. Consumenten konden hun eigen unieke pot vinden op de website Nutella.nl via een applicatie in augmented reality. De internetgebruikers konden hun foto met hun pot nadien ook delen op de sociale media met de hashtag #UniekZoalsJij.

Met welke partijen is er samengewerkt voor de campagne?

Voor deze campagne hebben we samengewerkt met onze agencies:
- Havas Benelux (creatief bureau)
- Zenith (mediabureau)
- Glasnost (pr)
- Yune (social media)

Wat is het doel van de campagne?

Met deze campagne zet Nutella de eigenheid van haar consumenten meer dan ooit centraal. Consumenten identificeren zichzelf meer en meer met de producten die ze kopen en wensen zo hun unieke karakter te benadrukken. Met deze limited editions wenst Nutella in te gaan op deze trend en de exclusiviteit en uniekheid te bieden die de consument zoekt. Jouw gekozen Nutellapot, zo is er maar één! Uniek zoals jij.

Wat zijn de resultaten van de campagne?

De campagne heeft veel engagement gecreëerd met onze consumenten:

- 11.000 consumenteninteractie
- 73.000 clicks op digitale activatie & 34.000 deelnemers
- Bereik op social media van meer dan drie miljoen
- Bereik door pr-campagne: 6 miljoen 
- 440 GRP's op televisie
- 1500 affiches (51% bereik)

Welke landen volgen?

De campagne is uitgerold in veel Europese landen aan het begin van 2018. Activaties die bij de behoefte van de consument passen is key voor Nutella. Samen met andere Europese landen bereiden we inmiddels een nieuwe activatie voor om dichterbij onze consumenten te komen staan. 

Wat is het laatste nieuws?

Nutella heeft begin april een nieuwe TVC gestart. Gezinnen hebben ‘s ochtends vaak haast, maar toch is het belangrijk om te proberen om wat meer tijd met elkaar door te brengen. Een gemakkelijke en lekkere manier om in de ochtend van je tijd te genieten, is met een ontbijtje met Nutella. Want na een goed ontbijt kan je dag niet meer stuk. Dit wordt samengevat in de tagline: Nutella en je dag loopt gesmeerd.

www.nutella.com/nl

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief