Marketing Report
[Interview] Gwen Jansen: Wij brengen duurzaamheid luchtig in beeld

[Interview] Gwen Jansen: Wij brengen duurzaamheid luchtig in beeld

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest.

Dag Gwen, wat is het concept van Green Make Over?

Met dit tv-format probeer ik een brug te slaan tussen de brede massa en onderwerpen als groen en duurzaamheid. Dit alles begon twee jaar geleden toen ik mezelf afvroeg: wat kan ik eigenlijk veranderen in mijn dagelijks leven en dat van mijn twee dochters? En om eerlijk te zijn had ik geen idee waar ik moest beginnen. En ik merkte ook dat ik daar zeker niet de enige in ben. Daarom gaan we met het tv-programma Green Make Over bij verschillende huishoudens thuis langs. Lees: doorsnee Nederland, uiteenlopend van eenpersoons huishoudens en studenten tot gezinnen in nieuwbouwwijken, families in monumentale panden, mensen met een droom of ambitie op het vlak van gezondheid, besparingen of droomreis. Met als doel om hen te inspireren via tips en quick wins.

Wat heb je geleerd van de eerste drie pilotafleveringen?

Wat me vooral opvalt, is hoe enthousiast de deelnemers zijn, terwijl ze aanvankelijk nogal sceptisch staan tegenover het programma of er juist van overtuigd zijn dat ze het al heel goed doen. Leuk om te merken dat zij inmiddels enthousiaste ambassadeurs in hun wijk zijn. Ik krijg elke week appjes en vlogjes van ze waarin ze trots laten zien dat ze bijvoorbeeld ook op vakantie lekker groen bezig zijn.

En ook het laaiende enthousiasme van gemeenten en hun lokale partners overvalt me. Ik kom elke dag echt uren tekort. Iedereen wil zo graag aan de slag. In de praktijk blijkt dat ze het moeilijk hebben om op deze onderwerpen aansluiting te vinden bij de massa. Daarmee schieten we klaarblijkelijk met dit programma in de roos. Van bedrijven die aan de eerste uitzendingen deelnamen, hoor ik dat ze veel meer klanten krijgen met specifieke vragen over duurzaamheid.  

Hoe kijkt de gemiddelde Nederlander naar onderwerpen als klimaatakkoord, vergroening, biodiversiteit?

De meeste mensen die ik ontmoet, weten niet zo goed wat ze met dat soort grote en abstracte onderwerpen aan moeten. Zij willen – net als ik – wel iets doen, maar hebben geen idee hoe en waar te beginnen. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat 32 procent van de Nederlanders de zogenoemde Structuurzoekers zijn. Deze Structuurzoekers, anders dan de idealisten (de early adopters) willen gewoon lekker leven en daarnaast best wat doen, maar je moet het zo concreet mogelijk voor ze maken. Vooral laten zien wat hun voordeel is en dat luchtig en met humor brengen. En dat is exact wat we doen. 

Wie doen er aan mee en waarom?

Op dit moment zijn gemeenten, Eneco en Milieucentraal grote partners van het programma. Andere partners van het eerste uur zijn TonZon, EcoSavers, Pitpoint Clean Fuels, Gardenlux en Intratuin. Daarnaast krijgen we alle support van de klimaatambassadeur van Nederland. En ook een paar BN’ers endorsen het programma. Maar we zijn nog hard op zoek naar nieuwe contentpartners op de thema’s Food, Wonen, Gezondheid, Mobiliteit, Water, Plastic, Verzorgingsproducten, Financiën en Duurzaam Reizen.

Dus partners kunnen zich nog aanmelden?

Absoluut. We mogen immers nog negen afleveringen gaan maken. Harde voorwaarde is wel dat je product of idee niet duizenden euro's kost en goed is voor mens, planeet en portemonnee! De eerste drie pilotafleveringen zijn een succes, maar omdat uit te bouwen heb ik meer merken met lef, het liefst echte pioniers, nodig die samen met mij Nederland breed willen inspireren. Ik moet wel benadrukken dat naast praktische kennis ook een financieel partnerschap part of the deal is. Want ik krijg enorm veel producten aangeboden, maar ik moet ook SBS6, de broodjes op de set en de post-productie betalen.

Maar al die pioniers krijgen er natuurlijk ook heel veel voor terug. Hoe en wat leggen we ze graag uit bij een kopje verse muntthee, haha! Nee, dat laatste is een grapje. Cappuccino is volgens de berichten van Milieucentraal vorige week niet zo klimaatvriendelijk, maar dat soort guilty pleasures heb ik echt nodig om het wel leuk te houden.

Het is je eigen productie, waarom doe je dit op SBS6?

Wat veel mensen niet weten is dat ik dit alles op eigen risico doe en zelf zendtijd inkoop bij SBS6. Dat is een bewuste keuze. Ik heb vorig jaar de documentaire Green Tales of the City gemaakt. Tijdens het filmen werd het me duidelijk dat er al heel veel gebeurt, maar dat er ook een groot gat gaapt tussen de voorlopers en de rest van Nederland. Omdat ik wel van een uitdaging houd, ben ik in dat gat gesprongen. Op mijn eigen vrolijke en positieve manier natuurlijk.

Uit onderzoek blijkt dat de kijkers van SBS6 weinig kranten lezen en ook de, zeg maar, serieuze media links laten liggen. Maar ook deze mensen hebben we nodig om ons land groener, gezonder en futureproof te maken. Veel bedrijven zijn al hard bezig, hebben mooie oplossingen, die ons leven comfortabel, slim en groen maken. En vaak ook nog geld besparen. Deze pioniers hebben hele mooie verhalen te delen, en die moeten het brede publiek bereiken en inspireren.   

Er wordt gefluisterd dat er ook internationale belangstelling is voor dit format?

Dat klopt. Ik kan er niet veel over zeggen in dit stadium, maar alle landen, overheden, maatschappelijke organisaties, bedrijven en brands wereldwijd worstelen natuurlijk met dezelfde vraag: hoe krijgen we de grote massa in beweging voor een wereldwijd probleem, waarvan wij op microniveau als mens – jij en ik –  het gevoel hebben: wat maakt dat ene plastic flesje, die ene vliegvakantie of die ene hamburger nu uit? Dat maakt het ook zo lastig te tackelen. Want dat jij niet biologisch eet, zorgt niet voor die bijensterfte of het feit dat we nu weer een hitterecord verslaan. Het gaat er om dat we dat allemaal blijven denken. En ik wil laten zien dat al die kleine beetjes die we wél doen, leuk zijn voor ons leven, ons comfort en onze rekeningen, maar vooral leuker voor de toekomst van onze dochters en zoons.

Ben jij een klimaatpessimist?

Haha, wat een grappige vraag. Zo heb ik nog nooit over mezelf nagedacht. Ik zie mezelf vooral als klimaatprutser. Iemand die echt niet wist waar ze moest beginnen.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we op 31 augustus weer gaan filmen. De eerste opname doen we in Eindhoven. Daarna volgen Woerden, Amsterdam, Nijmegen, Rotterdam, Leeuwarden, Maastricht, Oldambt en Den Haag. Ik zal dus veel op pad zijn, want dit najaar zenden we ook direct uit. Daarom heb ik Dorien van Schie gevraagd om mijn team te versterken. Zij legt zich dedicated toe op onze partners. Merken en marketeers die samen met ons Nederland slimmer en groener willen maken, kunnen haar bereiken via dorien@greenmakeover.nl.

www.greenmakeover.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief