Marketing Report
[Interview] Greo Belgers (Triodos Bank): Innovatie komt van mensen, niet van technologie

[Interview] Greo Belgers (Triodos Bank): Innovatie komt van mensen, niet van technologie

In aanloop naar de bekendmaking van DeMarketing100, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerde marketeers. Vandaag spreken wij met Greo Belgers, Group Director Marketing bij Triodos Bank.

Wat voor jaar was 2021 voor Triodos Bank?

We hebben voor de tweede keer in ons bestaan een vernieuwende ambitie uitgesproken. Die ambitie is zowel onze belofte aan de buitenwereld als een opdracht aan onszelf en we noemen het As One To Zero. Zero, omdat we samen met al onze klanten, alle fondsen die we hebben en de hele business naar zero carbon willen in 2035. Als één, omdat alles op onze planeet met elkaar verbonden is en problemen en oplossingen geïntegreerd benaderd moeten worden. Holistische oplossingen die werken voor de hele planeet. We gaan het voortouw nemen in de strijd tegen de verwoestende gevolgen van de klimaatverandering die we overal om ons heen zien gebeuren en al onze klanten daarin meenemen. Investeren in de natuur. Met deze ambitie trappen we een nieuw Triodos af.

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Innovatie en vernieuwingen komen van mensen, niet van digitalisering en technologie. Marketeers moeten zich daarom richten op de mens die in een digitale wereld leeft en richting een kwantum en metaverse toekomst beweegt, in plaats van op digitalisering als technologie alleen. De menselijke relatie met het merk staat door digitalisering meer dan ooit centraal en maakt die relatie tot een ‘direct to consumer’ relatie, maakt van proposities technology-enabled maatwerk en vergroot de merkrelevantie door data-driven platforms. Marketeers moeten ook inzien dat voldoen aan de stijgende klantverwachtingen geen eindbestemming is, maar een voortdurende reis. 

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Influencermarketing is gelukkig over zijn piek en gaat zich omvormen naar peer to peer marketing. Zo wordt het weer echt, betrouwbaar en van ons. Het nieuwe e-commerce platform The C of Cosmetics laat dit al zien: opererend in de beauty industrie met de grootste online communities maken zij vernieuwend en optimaal gebruik van elke klant en consument door micro-influencing. Ik ben blij met die ontwikkeling, want nu gaat het nog te vaak over een willekeurige BNer of influencer op een merk plakken. 

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Als het een trend zou zijn zou ik elk vertrouwen in de mensheid verliezen. Gelukkig is het meer dan een trend. Veel merken snappen welke positieve rol zij kunnen en moeten spelen. Consumenten verwachten terecht sociale en culturele verantwoordelijkheid van merken. Binnen duurzaamheid zelf zijn wel trends te zien. Outspokenness, je als merk uitspreken over ethische onderwerpen, brand activism, wordt de trend van 2022. Eco merken zullen de eco-look van zich af gaan schudden.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Pro-activiteit. Koppel de juiste inzichten aan de betere insights en overtuig mij hoe dit kan werken. Ons digitale landscape is complex te doorgronden en biedt tegelijk enorm veel kansen. Een rol voor media exploitanten.

Ben je tevreden met hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

Zeker, maar in het decennium waarin alles richting personalisatie beweegt is ontwikkeling een punt van voortdurende aandacht.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Absoluut. Branding zal meer gaan over goed weten wie je doelgroep is en een community bouwen waar je doelgroep bij wil horen. Weten waar je doelgroep naartoe beweegt en als merk de stem kunnen zijn van elk individueel lid in die doelgroep is belangrijker dan ooit. In staat zijn een emotionele band te bouwen met je publiek wordt bepaalt door je vaardigheid in het uitdragen van je merk gedachtengoed. Door Covid is de sense of beloning groot.

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Mijn focus voor 2022 is meer marketing en campagne integratie, ook internationaal. En onze bureaus zullen meer te maken krijgen met de ontwikkelingen in onze Marketing Intelligence Hub. 

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Data intelligence en het bouwen van een community. Van deze twee dingen gaat veel afhangen komende jaren. Ik ga er dan gemakshalve van uit dat elke marketeer al wel weet hoe je een eigen geluid in de markt zet, ook op maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, want dat blijft de basis.

Wat is het laatste nieuws?

Dit jaar lanceren we een innovatie vanuit marketing waar ik enthousiast over ben. Onze mobiele bankieren app wordt een impact app en volwaardig touchpoint voor onze klanten. Met als eerste stap gepersonaliseerde impact en content gekoppeld aan je dagelijkse financiële gedrag op al je rekeningen. Waar Triodos voor staat gaan we op persoonlijk niveau toevoegen aan iets wat bij banken doorgaans niet meer dan financiële data is.  

www.triodos.nl

 

Lees ook:

[Interview] Jorieke de Vries (Lidl): Ik zou niet snel een stand alone influencer-campagne optuigen

[Interview] Nienke van de Streek (ALDI): Voorkom dat je als marketeer in een marketing bubble terecht komt

[Interview] Ard Bossema (Grolsch): Media-exploitanten maken mij in 2022 blij met creativiteit en impact

[Interview] Ana Henriques (TUI): Impact maken wordt steeds ingewikkelder

[Interview] Roderik de Maar over Wajer Yachts

 

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief