[Interview] Ernst Dirkzwager: Data zijn belangrijk in de digitale wereld, maar er is een grens

[Interview] Ernst Dirkzwager: Data zijn belangrijk in de digitale wereld, maar er is een grens

04-11-2019 09:24:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 1562 | Tags:

Ogury heeft onlangs een kantoor in Amsterdam geopend, de 23ste vestiging van het bureau, dat actief is op het gebied van privacy en data binnen mobile marketing. Ernst Dirkzwager is aangesteld als Managing Director Benelux. We spreken hem over privacy, persoonsgegevens en marketing.

Wat doet Ogury precies?           

Ogury staat voor een nieuwe manier van digitale marketing bedrijven. Aangedreven door de keuze van de gebruiker. Merken, uitgevers en consumenten zijn op zoek naar digitale marketing die duidelijk is, begrepen wordt, te vertrouwen is en gewaardeerd wordt door iedereen. Natuurlijk zijn data belangrijk in de digitale wereld, vooral voor marketing, maar niet tegen elke prijs. Merken moeten er zeker van zijn dat de data die ze gebruiken met toestemming is verkregen en dat ze de eindgebruiker (de consument) de controle geven over hun eigen digitale marketingervaringen. Zij moeten kunnen vertrouwen op de traceerbaarheid en de validiteit van de door hen verkregen gegevens.

Ogury heeft de eerste Marketing-Engine gebouwd die wordt aangedreven door de keuze van de gebruiker. Ogury is de enige mobiele speler die first-party data verzamelt op een manier die volledig in overeenstemming is met de AVG (GDPR), waarbij de keuzes van de gebruiker gerespecteerd worden. We bieden een totaaloplossing van geïntegreerde toestemming, data en inzichten tot de mogelijkheid om op deze data te activeren. Ogury garandeert dus volledige traceerbaarheid van de oorsprong van de toestemming, de gegevens en het gebruik ervan.

Welke opdracht kreeg je van het hoofdkantoor?

Bouw en leid een succesvol en enthousiast team en maak van Ogury het betrouwbaarste MarTech-bedrijf, gewaardeerd door gebruikers en erkend door merken en mediabureaus voor onze positieve impact op de marketingindustrie in de Benelux. In Nederland is het nu belangrijkste om een geweldig team te bouwen. Een team dat de uitdagingen van lokale merken en uitgevers aanpakt en helpt om tastbare resultaten te leveren voor onze klanten. We bevinden ons in een geweldige positie waar we in staat zijn geweest om lokale expertise en kennis te mengen, met onze internationale ervaring.

Wat zijn de voordelen voor andere bedrijven om de Ogury Marketing Engine te gebruiken?

Merken, en uitgevers, worden geconfronteerd met nieuwe problemen die Ogury kan oplossen. Er is allereerst een gebrek aan transparantie en duidelijkheid over de mogelijkheden van eindgebruikers om hun gegevens te delen en voor organisaties om deze te gebruiken. Ogury’s Marketing Engine is hiervoor ontworpen. Op basis van ons geloof dat transparantie de toekomst is en dat eindgebruikers controle moeten hebben over de manier waarop ze gegevens delen en marketing beleven hebben wij een consent manager (het formulier dat opent als je voor het eerst op een website of app komt) waarbij de gebruiker in één oogopslag ziet welke gegevens gedeeld kunnen worden en waarbij de optie altijd aanwezig is om deze wel of niet te delen.  

Er is ten tweede een enorm gebrek aan informatie over het gedrag en de interesses van mobiele eindgebruikers. Welke merkvoorkeuren hebben ze? Welke apps hebben ze en welke gebruiken ze daarvan en naar welke websites surfen ze? Bij Ogury genereren we onze eigen, met volledige toestemming verkregen data over merken, apps en websites. Deze data geeft ons een uniek en betrouwbaar beeld van het gebruik op de mobiele telefoon waarmee we onze klanten kunnen helpen bij hun marketingstrategie.

Ten derde heeft de intransparantie in de digitale advertising markt geleid (en leidt nog steeds) tot fraude en verspilde marketingbudgetten. Ogury’s Marketing Engine vertoont advertenties aan echte mensen. Met het hoogste niveau van transparantie en details over campagneprestaties, impact en fraude statistieken van derden zoals Moat en IAS.

En consumenten?

De consument is heel lang voorgelogen. De consument is wijsgemaakt dat het internet gratis is, maar we weten inmiddels allemaal dat dat niet zo is. De consument betaalt al jaren onbewust met zijn persoonlijke gegevens. Data werden gestolen en persoonlijke gegevens werden gebruikt, zonder toestemming, om de consument te targetten met advertenties waar ze niet voor gekozen hebben om zo gratis content te financieren. De consument is het kind van de rekening van het internet zonder daar ooit een keuze in gehad te hebben. En het hele ecosysteem is hierop gebouwd. De recente schandalen, de nieuwe internationale wetten die zijn bedacht, en de sancties tegen overtreders, zijn goede indicatoren voor de noodzaak en urgentie van een nieuw model en een nieuwe aanpak. Natuurlijk, data zijn belangrijk in de digitale wereld, vooral voor marketing, maar er is een grens. Merken moeten er zeker van zijn dat de gegevens die ze gebruiken ook gebruikt mogen worden. Daarnaast moeten data herleidbaar zijn.

Daarom promoot Ogury een nieuwe en andere manier van digitale marketing bedrijven, waarbij de keuze van de consument voorrang heeft op het gebruik van gegevens. Deze nieuwe digitale marketingmanier moet worden gedreven door de keuze van de consument. Een geïnformeerde keuze, expliciet en gerespecteerd gedurende de gehele marketingcyclus.

In veel landen zijn er nog strengere regels met betrekking tot gegevensbescherming dan in Nederland. Hoe gaan jullie hiermee om?

Privacy en gegevensbescherming zijn de belangrijkste aandachtspunten voor merken en marketeers, over de hele wereld. Ogury staat vooraan bij deze onderwerpen, en we hebben de toestemming van de gebruiker als basis van onze technologie gebruikt vanaf de oprichting in 2014; we hebben niet gewacht op de GDPR in 2018. Organisaties die met Ogury werken, zijn ervan verzekerd dat de gegevens die worden gebruikt in de Ogury Marketing Engine voldoen aan drie belangrijke kenmerken: het is first party data, gebruikers hebben ermee ingestemd en de privacy van gebruikers wordt altijd respecteerd.

Het succes van Ogury in veeleisende markten op het gebied van gegevensbescherming zoals Frankrijk en Duitsland zal helpen bij de uitdagingen van Nederlandse merken en uitgevers. Het werken met technologiebedrijven die GDPR-compliant zijn, zoals Ogury, is de meest efficiënte manier voor merken en uitgevers om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan het hoogste niveau van gegevensbescherming.

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van het feit dat allerlei bedrijven veel over hen weten en ze zijn voorzichtiger met aan wie ze die informatie willen geven.

Naarmate het internet volwassen wordt, zijn gebruikers zich steeds meer bewust geworden van de waarde van hun gegevens. Eerder dit jaar voerde Ogury een onderzoek uit onder meer dan 287.000 consumenten wereldwijd, waarbij we de houding van de consument ten opzichte van mobiele marketing, reclame en data hebben onderzocht: dit is grootste enquête op dit gebied tot nu toe. Deze studie toonde aan dat, wanneer de consument een expliciete keuze wordt geboden, 71 procent van de respondenten wereldwijd bereid zou zijn om gegevens te delen over het gebruik van hun mobiele apps en websitebezoek, evenals het delen van contactgegevens als alternatief voor het betalen voor toegang tot apps en online content.

Deze uitkomsten vertellen ons duidelijk dat consumenten bereid zijn om een bijdrage te leveren aan het behoud van een vrij en gratis internet, zolang de uitwisseling eerlijk is en op een respectvolle wijze gebeurt. Het bevestigt ook de veronderstellingen die hebben geleid tot het maken van ons nieuwe product: Fair Choice. Dit product introduceert drie duidelijke en eerlijke opties. Gebruikers kunnen toestemming geven voor het gebruik van geanonimiseerde gegevens om zo marketing op maat te ontvangen, besluiten om geen gegevens en te delen waardoor ze meer irrelevante en niet getargete advertenties ontvangen en ervoor kiezen om een eerlijke prijs te betalen aan de app of website in ruil voor een gebruikerservaring zonder advertenties of de verzameling van gegevens.

Het belangrijkste hierbij is dat dit alleen geldt wanneer ze een duidelijke keuze hebben gekregen over de manier waarop hun gegevens worden gebruikt. Dat betekent dat wij communiceren in duidelijke taal zonder dubbelzinnige terminologie, in zowel de toestemmingkennisgevingen als de privacybeleidsregels. We behandelen gebruikers niet alleen als kopers of bron van inkomsten, maar ook als mensen met keuzevrijheid.

Dit is de reden waarom Ogury systematisch gebruikers duidelijke opties en controle over hun gegevens geeft, evenals het respecteren van de keuzes die ze maken tijdens hun reis op de mobiele telefoon.

Je wilt partnerships aangaan met lokale adverteerders en uitgeverijen. Vertel.

Ogury werkt nauw samen met een breed scala aan uitgevers (meer dan 3500) en merken (meer dan 1500) over de hele wereld. Enkele voorbeelden van merken waarmee we nauw samenwerken zijn Bose, Epson, Sony Mobile, Desigual, Nintendo, Paramount, Ralph Lauren, Tod's en YOOX. Enkele uitgevers waarmee we nauw samenwerken zijn IsCool, Audiomack en Zedge. In Nederland zijn we in de zomer begonnen met het delen van ons verhaal met merken, mediabureaus en uitgevers, op dit moment is er nog geen naam die we mogen of willen noemen.

Wat we wel kunnen vertellen is dat we al lokale campagnes hebben opgezet voor internationale topmerken binnen de auto-, FMCG-, financiële, consumer tech- en travelbranche.

Wat zijn je plannen voor de rest van dit jaar?

De focus ligt op het vullen van de laatste plek in ons team. Daarnaast onze gesprekken met belangrijke mediabureaus, adverteerders en uitgevers. En onze eerst case.

Wat is het laatste nieuws?

Op 1 september 2019 hebben we zowel ons Singaporese kantoor geopend (dit is onze hub voor onze expansie in APAC) als ons Nederlandse kantoor voor het bedienen van de Benelux. Nieuwe productkenmerken en nieuwe formaten geven mobiele gebruikers meer keuze en controle. Deze worden tegen het einde van 2019 verwacht, namelijk de Fair Choice-functie die ik net noemde. Daarnaast kan het binnen bepaalde omgevingen erg ingewikkeld zijn om zodra de gebruiker zijn toestemming voor het gebruik van zijn gegevens wil intrekken, dit ook werkelijk te doen. Daarom hebben we de mogelijke intrekking van toestemming vereenvoudigd en hebben we zojuist een nieuwe functie voor het afmelden door middel van e-mail toegevoegd die dit nog makkelijker maakt. Het biedt de gebruiker de mogelijkheid om zijn of haar toestemming met één klik in te trekken, via een link die ze ontvangen hebben per e-mail.

Ten slotte hebben we een nieuw formaat ontwikkeld, de video chooser, waarmee we de gebruiker meer controle geven over zijn gebruikerservaring. Ze hebben nu de mogelijkheid om te kiezen uit drie relevante advertenties en kunnen zelf bepalen welke ze willen zien.

www.ogury.com

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie