[Interview] Erik Does over Ekoplaza

[Interview] Erik Does over Ekoplaza

18-07-2018 13:00:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4995 | Tags:

 

Ekoplaza positioneert zich als de enige gifvrije supermarkt van Nederland. Wij spreken Erik Does, directeur Ekoplaza.

Dag Erik, kun jij Ekoplaza introduceren?

Ekoplaza is een keten van 75 gifvrije supermarkten in Nederland. Klanten die niet in de buurt van een van onze winkels wonen, bestellen online, waarna wij hun boodschappen thuis bezorgen of zij ze ophalen bij een van onze 42 afleverpunten. Onze klanten zijn doorgaans mensen die bewuste keuzes maken in hun leefstijl. Een aantal doet dat omdat zij zichzelf en hun kinderen niet willen vergiftigen met de voeding die ze eten, anderen doen dat uit liefde voor de natuur. Zij kiezen er bewust voor om niet nog meer soorten insecten en vogels uit te laten roeien. We zijn er immers al zoveel kwijt! Dat vind ik ook het mooie van dit bedrijf, wij delen een positieve passie voor het behoud van de schoonheid van deze planeet met een groeiende groep mensen.   

Ekoplaza heeft 75 winkels in Nederland. Welk marktaandeel brengt dat met zich mee en hoe ontwikkelt dat marktaandeel zich?

Mijn vader opende 38 jaar geleden de 1e natuurvoedingswinkel in Amsterdam. Samen met mijn compagnon en een fantastisch team van medewerkers bouwden wij dit uit tot de eerste keten die van bodem tot bord garant staat voor een 100% gecontroleerd biologisch assortiment. Dit maakt ons de enige gifvrije supermarktketen in Nederland. Op dit moment zijn we – in vergelijking met de grote jongens – een bescheiden speler. Maar we zien de vraag naar gifvrije producten groeien. De afgelopen jaren heeft Ekoplaza een marktaandeel van 10% van het groeiende aanbod van biologische producten.

Waarom hebben jullie gekozen voor de propositie van  gifvrije supermarkt?

Volgens de definities zoals die helder en transparant op onze website staan, zijn we de enige supermarkt die echt heeft gekozen voor een assortiment dat bijdraagt aan een grotere biodiversiteit. Omdat dit een lastig en elitair woord is, hebben we gekozen voor een meer pakkend woord als gifvrij. Naast de verkoop van gecontroleerde biologische levensmiddelen zien wij het bij Ekoplaza als onze plicht om consumenten helder te informeren en ze zo bewust te maken van het feit dat ze kunnen stemmen met hun vork. En vandaag nog kunnen kiezen voor een betere gezondheid en milieu voor hun kinderen en ons allemaal.

Eerder dit jaar haalde Ekoplaza wereldwijd de pers met de lancering van de Plastic Free Aisle. Dit inspireerde veel andere supermarktketens wereldwijd om ons voorbeeld te volgen, en dit versnelt hun bewustwording over de huidige mogelijkheden van Plastic Free. Kijk daar word ik blij van. Die voortrekkersrol nemen we graag op ons.

Nog te vaak focussen politici en het bedrijfsleven op veranderingen in 2025 of 2030, maar dan zijn we echt te laat. Ekoplaza laat zien wat voor keuzes je vandaag kunt maken. Daarmee hebben we bewezen een accelerator te zijn die het pad van duurzaamheid bij concurrenten open legt en in beeld brengt. Persoonlijk wil ik mijn toekomstige kleinkinderen een goed antwoord kunnen geven als ze later vragen. Je wist ervan, wat deed je eraan?

Wat is jullie groeistrategie?

In tegenstelling tot veel bedrijven in onze sector is winstmaximalisatie voor ons geen heilige graal. Wij stappen elke dag uit ons bed om steeds meer mooie biologische producten te verkopen, waarmee we de landbouw en gezondheidszorg radicaal veranderen. Onderdeel van deze strategie is dat we steeds meer mensen bewust maken van de impact van hun keuze voor de producten in hun keuken, badkamer en medicijnkastje. Dat proberen we enerzijds te bereiken door ze helder te informeren, maar ook door steeds weer het goede voorbeeld te geven in de keten. Elke dag weer.
Een mooi voorbeeld is dat toen we in februari de Plastic Free campagne lanceerden we een assortiment van 700 plasticvrije producten konden aanbieden. Vandaag zijn dat er al meer dan 1400.     

Ekoplaza start een onderzoek naar de effecten van gifvrije voeding op zwangere vrouwen en de kinderen die ze dragen. Met  welk doel doen jullie dit?

We maken ons oprecht zorgen over de impact van al het gif op de voeding van zovele mensen. Kijk, niemand wil zichzelf of zijn kinderen vergiftigen. Jij niet, de boer niet, de politicus niet, de directeur van een grote supermarktketen niet. En toch zijn we daar onbewust hard mee bezig, door de keuzes die we maken. En niet alleen in Nederland. Hier hebben we nog relatief strenge regels, maar in veel supermarkten liggen ook producten uit Spanje en Kenya en daar gebruiken ze veel bestrijdingsmiddelen die hier verboden zijn.

Ik schrik elke keer weer als ik lees wat de impact van onze keuzes is. Toonaangevend Amerikaans onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat bestrijdingsmiddelen bijzonder schadelijk zijn voor de hersen- en orgaanontwikkeling van ongeboren kinderen. Ook zien we dat de afgelopen jaren het aantal neurologische afwijkingen vervijfvoudigd is. De placenta van de zwangere vrouw beschermt het kind niet tegen de effecten van bestrijdingsmiddelen die op ons eten zit. Weinigen van ons weten dat veel bestrijdingsmiddelen puur zenuwgif zijn. Niet alleen weten zwangeren dat niet, maar ook vroedvrouwen, kinderartsen en huisartsen niet. 

Met dit onderzoek willen wij onze vermoedens checken. En met de resultaten willen wij niet alleen zwangeren, maar ook de mensen die hen horen te beschermen, helder voorlichten over het gevaar dat ze lopen. Ik hoop dat we ongelijk hebben, maar ik ben bang van niet.

Wat zijn de ambities van Ekoplaza?

We willen op basis van een gezond bedrijfsmodel ‘een leven met een goede balans  tussen zorg voor mens, dier en planeet’ bereikbaar maken voor iedereen. Omdat te bereiken zullen we nog meer winkels openen, afhaalpunten inrichten en ons online kanaal verder optimaliseren. Tegelijkertijd zullen we blijven investeren in Ekoplaza Lab. In dit lab werken we aan innovaties als composteerbare verpakkingen en vooruitstrevende projecten rond thema’s als het terugdringen van plastic et cetera.

Vanuit die steeds grotere basis willen we samen met onze boeren, telers en klanten de landbouw in Nederland radicaal veranderen. Dat is een rol die ons land past, hoewel we die soms uit het oog verliezen. Desalniettemin Nederland is en blijft een gidsland in hart en nieren. Als Ekoplaza dragen we daar graag aan bij, door elke dag weer een goed voorbeeld te geven. Veranderen is niet simpel, maar het kan wel!

Wat is het laatste nieuws? 

Sinds de dag dat wij onze winkels hebben omgedoopt tot gifvrije supermarkt zien we dat lobbyisten van bedrijven die belangen hebben om chemicaliën te blijven gebruiken, proberen op Social Media alle gevolgen te bagatelliseren. We lijken een gevoelig punt aan te hebben gesneden bij een grote industrie die voor gewin op de korte termijn kiest en onze gezondheid daarvoor op het spel durft te zetten. Gelukkig horen we van de winkels dat steeds meer consumenten zich hier bewust van worden en andere keuzes maken.

www.ekoplaza.nl

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.