Marketing Report
[Interview] Elise Kop over The HUB van Sanoma

[Interview] Elise Kop over The HUB van Sanoma

The HUB is live, het label van Sanoma dat adverteerders bedient rondom alle facetten van influencermarketing. We spreken met Elise Kop, productmanager influencermarketing bij Sanoma, over deze vorm van marketing en de toekomst ervan.

Hallo Elise. Wat kunnen marketeers/merken precies met The HUB?

The HUB is het influencerplatform van Sanoma. We helpen merken met alle facetten van influencermarketing; van strategie tot concept, creatie en grootschalige distributie. Daarnaast kunnen we ook specifieke doelgroepen opbouwen en hergebruiken aan de hand van onze datastrategie. In het kort: we creëren creatieve, persoonlijke content met onze influencers, die vervolgens wordt versterkt en verspreid via de data en de vertrouwde merken van Sanoma. We werken hiervoor niet alleen meer samen met bloggers, zoals voorheen bij Sanoma’s bloggerslabel Blogtoday het geval was, maar ook met Instagrammers, Youtubers én onze eigen redactieleden. Alle topics en leeftijden worden hierdoor gecovered.

Sanoma deed al veel met influencermarketing en branded content. Worden deze activiteiten nu ondergebracht in The HUB?

Dat klopt. Influencermarketing is een hot topic en hoewel Sanoma al jarenlang samenwerkt met invloedrijke bloggers, YouTubers en columnisten, was het tijd om dit in een heldere propositie vorm te geven. Alle campagnes waarbij influencers een rol spelen, gaan via The HUB: wij werken hiervoor nauw samen met onze collega’s van Performance & Branding Solutions, experts op het gebied van branded content. We zorgen samen dat de influencers een perfecte match zijn met het merk, de content volledig is afgestemd op de campagne en de juiste audiences worden getarget op basis van onze dataprofielen en vertrouwde merken. Het resultaat? Optimale impact!

Het fenomeen influencer staat voortdurend onder druk, met name door het gekochte bereik. Hoe kijk jij naar deze ontwikkeling? Bestaan influencers zoals we deze nu kennen over, zeg, tien jaar nog?

Ik denk dat we in een markt werken die zich voortdurend en vooral ontzettend snel ontwikkeld. Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent en kijken hierbij vooral naar kwaliteit, professionaliteit, of een influencer een unieke kijk op de wereld heeft én of deze past bij onze vertrouwde Sanomamerken. Zo ja, dan is een groot bereik niet meer zo belangrijk. Bereik kunnen we zelf creëren door onder andere distributie via onze merken, zoals Nu.nl, Libelle of Kek mama, en slim gebruik te maken van Sanoma’s datastrategie. Ik geloof sterk in deze unieke formule en denk dan ook dat dit lang houdbaar is.

Hoe controleren jullie de influencers? Worden er bepaalde eisen aan ze gesteld?

Wanneer wij onze influencers selecteren, kijken we naar 5 losse elementen: autoriteit, kwaliteit, niche, populariteit en engagement. De tijd van het kijken naar volgersaantallen is voorbij: wij kijken naar de connectie die een influencer met zijn/haar volgers heeft. Door deze 5 factoren kunnen we al snel het kaf van het koren onderscheiden.

Het ene na het andere influencermarketingbureau of -platform wordt gelanceerd. Hoe onderscheiden jullie je van de rest?

Sanoma werkt al jarenlang actief met influencers samen en blijft zich hier constant in ontwikkelen. Door onze ervaring, kennis en autoriteit kunnen wij een veel interessanter resultaat beloven: kwalitatief gescreende influencers x vertrouwde Sanomamerken x ijzersterke datastrategie = een optimale en vooral unieke mix.

Werken de influencers van The HUB exclusief voor Sanoma?

The HUB werkt op basis van zowel exclusieve als non-exclusieve contracten samen met influencers. Zo zijn alle redactieleden exclusief via The HUB inzetbaar, denk aan een Hilmar Mulder (Libelle), Sara van Gorp (Kek mama en Viva mama) en Claudia Straatmans (Nouveau). Daarnaast werken we ook samen met een grote pool aan externe influencers zoals Your Little Black Book, Me-to-We, Foodie-nes, Smaakmenutie, Amanda Rijff en nog veel meer. Ons bestand bestaat momenteel uit ruim 80 influencers met een gezamenlijk bereik van meer dan 6 miljoen social followers. Je kunt ze bekijken op onze website www.thehub.nl. Om de zoektocht naar mooie infuencers makkelijker te maken, kun je op de site filteren op doelgroep leeftijd, interessegebieden en perfect matchende Sanomamerken.

Worden alle producties in house gemaakt?

Producties worden vrijwel altijd in house gemaakt, dat is dan ook de kracht van influencers. We laten hen de content zelf creëren aangezien zij het beste weten wat er voor hun volgers werkt. Wel wordt het altijd nog gecontroleerd om hoge kwaliteit te waarborgen. Daarnaast werken we veel samen met onze collega’s van Performance & Branding Solutions, dé experts op het gebied van branded content en creatieve samenwerkingen binnen Sanoma.

Wat is het laatste nieuws?

Er komen zeker leuke dingen aan! 26 juni zijn we aanwezig bij de Media Summer Sessions, waar we onder andere een interessante break-out-sessie en selfieworkshop organiseren samen met influencer en model Lynn van Who is that Blonde. 11 September zijn wij aanwezig op het Influencer Marketing Event, dus loop zeker even langs als je bij een van deze events aanwezig bent. We are just getting started!

www.thehub.nl
www.sanoma.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief