Marketing Report
[Interview] Carlijn Offergelt over Brand Your Party

[Interview] Carlijn Offergelt over Brand Your Party

Onlangs publiceerden we een artikel over Brand Your Party, een voor Nederland nieuw concept dat online marketing met offline experience combineert. We spreken Carlijn Offergelt, oprichter van Brand Your Party, die de ins&outs met ons deelt.

Wat is Brand Your Party en waarom ben je dit gestart?

Brand Your Party is een on- en offline social marketing- en mediachannel waarbij het allemaal draait om exponentieel bereik, engagement, data en coole content. Het concept is al vijftien jaar heel succesvol in de US en wij hebben een vertaalslag gemaakt naar de Nederlandse markt. Samen met topmerken bedenken we spraakmakende, fun en exclusieve feestjes, thuis of op locatie, met unieke content, producten en een verhaal rondom het merk. 
We plannen in overleg met de klant een of meer party’s, jagen de bijbehorende campagne online aan via socialmediakanalen en bereiken zo de beoogde doelgroep. Die doelgroep schrijft zich in en zo verzamelen we data die we verrijken door middel van questionnaires. Vervolgens selecteren we de best matchende hosts voor de party’s. Zij mogen het feestje weggeven en nodigen dan weer hun vrienden uit voor de party. Dat kan één party zijn, zoals met Diks Autoverhuur die momenteel live staat, of 600 Hüttenkäse lunchparty's op kantoor voor 600 hosts samen met hun tien collega's. Zo creëren we het effect dat de hosts optreden als merkambassadeurs; een sterke vorm van peer to peercommunicatie. Daarnaast verzamelen we tijdens het proces en op de party's zelf fantastische content, door de (would be) hosts en hun vrienden gegenereerd. Het doel is om er hoe dan ook een 360°-concept van te maken, zowel on- als offline.

Ik ben dit gestart omdat ik vanuit mijn achtergrond bij uitgeverijen van publieksbladen merkte, dat er een behoefte is bij brands om meer in contact te komen met consumenten. Brand Your Party slaat die brug door een koppeling van on- en offline, waarmee we een unieke positie innemen in de markt. Wij denken dat dit concept een goede en onmisbare aanvulling is binnen de marketingmix.

Wat is jouw achtergrond?

Ik ben geboren en getogen in Hilversum, maar woon al 25 jaar in Amsterdam. Mijn achtergrond ligt volledig in de mediahoek en altijd in marketing. Zo ben ik ooit begonnen, in de hoogtijdagen, bij platenmaatschappij BMG en een blauwe maandag bij de film (RCV). Maar het grootste gedeelte van mijn carrière was ik als marketing- en brandmanager werkzaam bij grote uitgeverijen zoals Hearst, Sanoma en G+J Media. Als zelfstandig ondernemer heb ik samen met Vanessa Buisman een marketing- en communicatiebureau gehad onder de naam Was Will das Weib, gericht op - ja, ja - female marketing. In 2017 ben ik live gegaan met de eerste Brand Your Partycampagne met Hüttenkäse (Danone).

Hoe gaat het precies in zijn werk: komen consumenten naar Brand Your Party of dienen de merken zich juist als eerste aan?

Het begint bij brands, daar ben ik eerst mee in gesprek. Zij hebben een bepaalde doelstelling voor hun product(en) en wij maken dan een campagnevoorstel dat bestaat uit de doelstellingen, denk aan; branding, conversie, coole content, engagement of insights voor het merk, of een combinatie van factoren, en welke doelgroep het merk wil bereiken. We bepalen op basis daarvan de online strategie. Vervolgens bedenken we wat de inhoud van de party en het partypakket wordt en richten we de brandedpartypage in op de website geheel in look & feel van het merk. Met beeld, logo en social feed van het merk. Als we eenmaal live staan, dan start de online campagne, meestal via Facebook en Instagram, en komen de mensen met een deeplink direct op de brandedpartypage. En dan schrijven ze zich in op de party.

Maar: als consumenten ons bestoken met een verzoek voor party’s van een bepaald merk, dan kunnen we daarmee natuurlijk ook het merk benaderen.

Wat is het businessmodel van Brand Your Party?

Het merk betaalt ons voor het inzetten van het Brand Your Partynetwerk, voor de online mediacampagne die we voor hen doen en voor de insights en de content die wordt gegenereerd. Voor de consumenten is Brand Your Party gratis. Dat maakt het juist zo sympathiek. 

Welke ambities heb je met Brand Your Party?

Ik ben heel enthousiast over twee nieuwe ontwikkelingen die we, as we speak, aan het uitrollen zijn! 

a) Zo gaan we ons nog meer richten op conversie van harde sales. We gaan brands de mogelijkheid bieden om producten te verkopen via de party's door middel vouchers of (bar)codes. Stel: we doen 200 pizza party's voor vijftien man om een nieuwe pizza te introduceren op de markt. Die 3.000 partygasten krijgen ieder vijf vouchers met een korting op die betreffende pizzaketen om weg te geven aan hun vrienden. Zo genereren we ook nog eens traffic naar de retailer en natuurlijk trail. In dit voorbeeld dus 15.000 man die deze pizza kunnen gaan kopen bij de betreffende pizza. Dat is toch weer fijne sales.

b) Om alle content op één plek zichtbaar te maken en tevens ook meetbaar, zijn we een samenwerking aangegaan met de jongens achter SayCheese die een StoryWall hebben ontwikkeld waarbij alle content rondom de party's zowel live als online wordt samengebracht van verschillende socialmediakanalen. Het is ook mogelijk om andere content, bijvoorbeeld van het merk zelf, te integreren. Het is zelfs mogelijk om party's met online met elkaar te verbinden. Het mooiste is dat het nu ook aan die kant volledig meetbaar wordt wat we doen. Dit zijn we nu aan het implementeren op de website.

Hoe zorg je voor publicatiewaardige content van de hosts?

We proberen de party's altijd leuk en spraakmakend te maken. Nu hebben we bijvoorbeeld een campagne live staan van Diks Autoverhuur. Wij hadden bedacht dat het leuk zou zijn om iets te doen voor studenten die gaan verhuizen. Augustus/september is natuurlijk de tijd dat de studenten op kamers gaan. Dat heeft geresulteerd in een supertof filmpje (geproduceerd door Big Shots) met de 5 Dikke Verhuistips van Diks. Dit filmpje is viral gegaan en binnen no time hadden we meer dan 400.000 views. We jagen dat online aan via Facebook en Instagram binnen de doelgroep en de straks krijgt de geselecteerde winnaar een volledige verhuizing en een housewarming met twee Diks-chicks, een cocktailbar en een optreden van Bizzey.

Wat is jouw visie op marketing?

Wat mijn visie is op marketing? Pfff... lastige vraag, want marketing behelst tegenwoordig zoveel aspecten. Denk aan print-, direct-, online-, social media-, contentmarketing, et cetera... Marketing is zó belangrijk maar gaat ook vaak zó verkeerd. Voor de meeste marketeers draait het helaas nog steeds om zenden, zenden, zenden, maar in mijn optiek draait het juist om luisteren. Alleen op die manier kan een bedrijf inspelen op de echte behoefte van klanten en dus relevant zijn in de markt. En daarnaast om authenticiteit. Het werkt namelijk alleen maar als het écht is; vanuit de kern - of liever gezegd hart - van het merk en niet vanuit commercieel oogpunt. Anders voelt de consument haarfijn aan dat het schuurt en dan werkt ‘t niet of zelfs averechts. Dat is precies waarom wij gestart zijn met Brand Your Party; engagement creëren vanuit de ambassadeurs zelf. Onbetaalbaar.

Wat is het laatste nieuws? 

Dat Nike de ballen heeft om de activistische quarterback Colin Kaepernick het gezicht te laten zijn van de laatste Nikecampagne met de quote "Believe in something, even if it means sacrificing everything". En dat het, in deze tijden, op zijn zachtst gezegd bizar is dat mensen in Amerika hierop reageren met #JustBurnIt; het verbranden van Nikespullen, en het oproepen van een Nikeboycot. 

Bless Keapernick en Nike, zo’n invloedrijke (sport)bedrijf, om op deze manier NEE te zeggen tegen raciale ongelijkheid.

www.brandyourparty.nl

Foto: Thomas Franke

 ---

Carlijn Offergelt prijkt inmiddels op de TheNextWomen to Watch; een lijst met de 100 meest ondernemende en veelbelovende vrouwen in Nederland.

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief