Marketing Report
[Interview] Bert Hagendoorn: Het belangrijkste is dat je dicht bij de kernkracht van je bureau blijft nieuws

[Interview] Bert Hagendoorn: Het belangrijkste is dat je dicht bij de kernkracht van je bureau blijft

In aanloop naar de bekendmaking van Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Bert Hagendoorn, specialist in positionering en groeistrategie voor creatieve ondernemers.

Kun jij jezelf introduceren?

Zeker! Ik ben gespecialiseerd in positionering en groeistrategie en dat doe ik specifiek voor creatieve ondernemers. In de bureauwereld heb ik mijn achtergrond, daar zit mijn netwerk en daar ligt ook mijn hart. Ik help creatieve bureaus, soms ook bedrijven buiten de creatieve industrie, met mijn zes stappenplan. Daarmee komen ze verder op het gebied van hun positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Ik vind het ook oprecht leuk bureaus succes te zien hebben en daaraan bij te dragen.

Wat kan je met jouw bedrijf dat anderen niet kunnen?

Dat zit hem in de combinatie van een paar elementen. Natuurlijk is dat de blik van buiten die ik meebreng, maar ook dat ik klankbord ben met branchekennis. Ik werk met een persoonlijke aanpak die ervoor zorgt dat de trajecten slagvaardig verlopen, maar tegelijk leuk zijn om samen te doen. De afgelopen 10 jaar hielp ik meer dan 100 bedrijven op weg naar hun volgende fase. Naast die praktische ervaring kan ik interne visies op een lijn krijgen, waarmee ook het teamgevoel versterkt wordt.

Wat willen klanten van jou dat ze voorheen nog niet wilden?

Er vinden steeds vaker fusies en overnames plaats. Vanuit mijn specialisme hou ik het vak, het werk en de ontwikkelingen bij bureaus nauwgezet in de gaten. Die kennis van het Nederlandse creatieve en digitale bureaulandschap komt goed van pas bij overwegingen die partijen hebben om te kijken naar mogelijke samenwerkingsverbanden. Of dat nu losse partnerships met andere bureaus zijn, preferred partnerships, partijen die overnames willen doen of andersom: bureaus die overgenomen willen worden.

Hoe zorg je dat je als bureau succesvol blijft?

Het belangrijkste is dat je als bureau dicht bij de kernkracht van je bureau blijft, maar tegelijkertijd goed inspeelt op de mogelijk veranderende vraag. Dat betekent dat je enerzijds goed moet weten wat datgene is waar je het beste in bent, anderzijds dat je heel goed weet wat 'de vraag achter de vraag' van opdrachtgevers is. Hoe je jezelf neerzet is belangrijk, maar ook wat je new business strategie is en hoe je je eigen communicatie ingericht hebt. De kracht van de herhaling van een helder verhaal draagt bij aan succes.

Hoe gaat advertising in de Metaverse eruitzien?

Het is waardevolle uitbreiding van datgene wat we al hebben: een virtuele wereld met interacties waarbij we ook fysieke gebaren, bewegingen en stem kunnen inzetten. Die combinatie geeft ruimte voor bestaande en aankomende ondernemers om op andere manieren met hun producten en diensten aan de weg te timmeren. Als ik dat terugbreng tot mijn eigen bedrijf kan ik virtuele masterclasses geven, ondernemers helpen met positionering en personal branding in de metaverse - en tegelijk mijn eigen merk in die wereld verder uitrollen. Kansen genoeg!

Moeten marketeers meer investeren in branding?

We zagen door de omstandigheden van de afgelopen periode een focus op de korte termijn, maar nu zie je echt overal dat organisaties weer bezig zijn met hun eigen merk en strategie, de lange termijn. Al is het belangrijk als marketeer beide te bezigen, ik vind het zelf een stuk leuker en interessanter geworden. En ik merk dat ook wel aan de toegenomen interesse voor onderwerpen als positionering, het herijken van doelstellingen en strategie voor de langere termijn.

Hoe kijk je naar de pitchcultuur in onze business?

Ik denk dat het langzaam volwassener wordt. Bureaus kijken nu echt kritischer naar of zo'n pitch wel bij ze past dan voorheen, dus of ze er überhaupt wel aan meedoen of niet. En als ze eraan meedoen, denk ik dat het ook goed is voor die bureaus: het daagt ze uit.  Maar er moet natuurlijk wel duidelijkheid zijn over de spelregels, de vergoeding, de criteria en of er wel een haalbare planning is opgesteld. En of er eerst een goede kennismaking mogelijk is: vaak voel je dan wel aan of het echt gaat werken met de betrokkenen.

Wat is het laatste nieuws?

Afgelopen maanden heb ik een paar mooie trajecten mogen doen voor bureaus Triple, Sterk in Informaat. Vorige week heb ik de uitkomsten van een serie strategische sessies opgeleverd voor de Master Digital Design en binnenkort starten weer een paar projecten. Verder ben ik me aan het voorbereiden voor het SXSW-event in Texas: met stichting Dutch Digital Design waar ik naast mijn werk voorzitter van ben, zijn we onderdeel van de Nederlandse handelsmissie New Dutch Wave. We organiseren daar zelf ook een event. De avond voordat ik naar Texas vlieg is het DeMedia100 Diner, dus eigenlijk een perfecte timing dus!

www.berthagendoorn.nl


Lees ook:

[Interview] Jur Baart (Fitzroy): Audio waren we een beetje kwijt

[Interview] Michiel Klein Schiphorst (epidemie) over 2022: Make Love, not war

[Interview] Remco Dongor (Kapooow): Diversity & Inclusion gaat om meer omzet

[Interview] Dimi Albers (Dept): Onvoorstelbare vloedgolf aan investeringen in Metaverses

[Interview] Britt Hogenhuis (&agency) 2022 is het jaar van data, data en nog eens data
 

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief