Marketing Report
[Interview] Arthur de Groot over Schiphol Media

[Interview] Arthur de Groot over Schiphol Media

Schiphol verwerkte in 2017 een recordaantal van 69 miljoen passagiers. De luchthaven is daarmee een van de meest bezochte plekken van Nederland. Deze miljoenen mensen brengen de tijd voor een groot deel wachtend én koopbereid door; een idealeomgeving voor merken om in aanwezig te zijn. Wij spreken met Arthur de Groot, sales director Schiphol Media.

Dag Arthur, kun jij Schiphol Media introduceren?

Schiphol Media is onderdeel van de Royal Schiphol Group en is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en exploitatie van alle media op het Schipholterrein; van de masten langs de snelweg tot de media in de terminal. Schiphol heeft dus een in-house media-organisatie in tegenstelling tot de meeste andere grote internationale vliegvelden, die de media in een concessie hebben ondergebracht.
De economie is in hoogconjunctuur, dus wordt er volop gevlogen.

Was 2017 voor Schiphol Media ook een goed jaar?

Schiphol groeit inderdaad erg hard. In 2017 vlogen er 68,5 mln passagiers via de luchthaven, 7,7 procent meer dan in 2016. Dit toenemende bereik zien we ook terug in de resultaten van Schiphol Media.

Wie zijn de klanten van Schiphol Media?

Die zijn meer divers dan de meeste mensen denken. We hebben in 2017 campagnes gehad van rond de 200 klanten. Uiteraard zitten er veel grote internationale merken tussen zoals PwC, JBL,  Samsung, KLM en Microsoft en veel travel-retail merken zoals Johnny Walker, Chanel en Estee Lauder. Maar ook kleinere en meer lokale merken weten ons te vinden. We hebben vorig jaar bijvoorbeeld een erg leuke campagne gedaan voor Old-Amsterdam en Made.com een online meubelwinkel. Ook de samenwerking met De Belastingdienst voor De Douane vanuit Initiative is leuk om te vermelden. Daarnaast zijn er veel nationale bestemmingen en attracties die bij ons adverteren zoals Artis, de Efteling, de Keukenhof en dit jaar promoten we Leeuwarden Friesland, de Europese culturele hoofdstad van 2018.

Welke doelgroepen bereiken zij op Schiphol?

Ook dit is zeer divers. Iedere Nederlander komt bijvoorbeeld elk jaar wel een keer op Schiphol en daarbij bereiken we naast de vliegreizigers ook een groot aantal mensen op het treinstation, het busstation en op de A4. Als je sec naar Amsterdam Airport Schiphol kijkt is 32 procent tussen de 0-30, 20 procent 31-40, 20 procent 41-50 en 27 procent 50+.  We verdelen de passagiers in vertrekkende passagiers, aankomende passagiers (62%) en overstappende passagiers (38%). Uiteraard weten we ook precies welke nationaliteiten al deze mensen hebben, 33% is Nederlander: Een ander onderscheid dat we maken zijn de vakantiereizigers (67%) en de zakelijke reizigers (33%).

Zijn de plannen met Lelystad Airport van invloed op de operatie van Schiphol Media?

Deze zijn niet van directe invloed. Momenteel exploiteert Schiphol Media bijvoorbeeld ook niet de media van Eindhoven Airport en Rotterdam/The Hague Airport. We houden de ontwikkelingen wel goed in de gaten en zijn in gesprek met de commerciële personen van Lelystad om te zien wat er in de toekomst mogelijk is.

Digitalisering in outdoor advertising komt hard opzetten. Wat is daar op Schiphol van terug te zien?

Ik denk dat wij een van de meest digitale OOH exploitanten van Nederland zijn. We tonen onze adverteerders op 1100 schermen verdeeld over Schiphol Plaza en de Terminal. Hiervan zijn 13 schermen grote LED schermen. Dit jaar zullen er weer meer lightboxen vervangen worden door digitale schermen en we zijn aan het testen met programmatic en dynamic advertising.
 
Hoe zie jij de markt voor outdoor advertising de komende jaren ontwikkelen?

Outdoor zal een belangrijk massamedium blijven maar tegelijkertijd ook steeds meer mogelijkheden gaan bieden om te targetten. Digitaal is zonder twijfel de toekomst en ik ben ervan overtuigd dat programmatic hier sterk aan gaat bijdragen. Voor luchthavens in het bijzonder wordt ook het bieden van een (merk)beleving voor de passagiers steeds belangrijker. Wij proberen daarom steeds meer om relevante merken te integreren in de luchthaven op en manier die daadwerkelijk waarde toevoegt voor de passagiers. Een gesponsord zitgebied is een voorbeeld hiervan.

Wat is het laatste nieuws?

We blijven investeren in ons portfolio. Met het megaproject Upgrade Piers vernieuwt Schiphol alle gates en winkels in het niet-Schengengebied. Dit betekent onder andere nieuwe en vernieuwde media-objecten, voornamelijk grotere formaten. Daarnaast ontwikkelen we een nieuw netwerk van digitale schermen in de zitruimtes bij de gates. In 2018 beginnen we met de upgrade van Pier G. In de komende jaren gevolgd door Pier F, D en E.

Het opvolgende grote project waar we onze schouders onder zetten, is de nieuwe pier die in 2019 klaar moet zijn. In 2023 moet de nieuwe terminal klaar zijn. We hopen hier samen met onze partners in de toekomst schitterende commerciële concepten neer te zetten.

www.schipholmedia.nl

 

Dit interview verscheen eerder op de website van Initiative

www.initiative.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief