Marketing Report
Grolsch's Kornuit verduurzaamt met circulaire bekers op festivals

Grolsch's Kornuit verduurzaamt met circulaire bekers op festivals

Bierbrouwer Grolsch gaat voor haar biermerk Kornuit starten met het gebruik van circulaire drinkbekers op festivals. Het gaat om een pilot op acht à tien evenementen dit seizoen. Organisatoren van festivals krijgen daarbij een fullservicepakket aangeboden. Dit omvat de levering van de bekers, de logistiek, reiniging en opslag. Bierbrouwer Grolsch en specifiek Kornuit willen hiermee een bijdrage leveren aan het verder reduceren van de hoeveelheid plastic afval, aan een schoner festivalterrein en het verder verbeteren van de festivalervaring van de bezoeker. Grolsch heeft zich tot doel gesteld om in 2020 al haar festivals te voorzien van circulaire drinkbekers. 

De Europese Unie heeft een verbod voorgesteld om het gebruik van single-use plastics verder te reduceren en ook het kabinet onderneemt actie om het gebruik van plastic wegwerpartikelen in Nederland te beperken. 99 procent van de plastic bekers wordt momenteel niet gerecycled, terwijl 71 procent van de festivalbezoekers duurzaamheid belangrijk vindt. Als één van de groenste brouwerijen van Nederland wil Grolsch dit aanpakken. De pilot met de circulaire drinkbekers voor Kornuit start daarom nog dit festivalseizoen en wel het weekend van 21 en 22 juli bij het Liquicity Festival in recreatiepark Geestmerambacht te Noord-Scharwoude. De wegwerpbekers werden daarbij vervangen door hardcups gemaakt van polypropyleen, met een statiegeldsysteem. De pilot is vooral bedoeld om ervaringen op te doen. Uiterlijk in 2020 wil Grolsch op al haar festivals circulaire drinkbekers inzetten.

Pieter van Cosburgh, nationaal accountmanager events bij Grolsch: "Duurzaamheid vinden we belangrijk. We dagen onszelf daarbij uit en durven te experimenteren. Onlangs hebben we een vernieuwde krat voor Kornuit op de markt gebracht, gemaakt van 100 procent plastic uit consumentenafval. Maar we kijken verder dan alleen onze eigen producten. We kijken ook naar de samenwerking met onze festivalpartners. Verduurzaming van festivals past dan ook goed bij het merk Kornuit." 

Circulair denken en handelen

Koert van 't Hof, corporate affairs director bij Grolsch: "Duurzaam en verantwoord ondernemen is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse manier van werken. Via de meest uiteenlopende projecten brengen we dit in de praktijk. Circulair denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt. Onze brouwerij heeft een recyclepercentage van maar liefst 99,8 procent. Dit betekent dat bijna alles wat we in de brouwerij gebruiken, wordt hergebruikt in de keten. Vanuit deze gedachte kijken we ook naar festivals en willen we hieraan onze bijdrage leveren."

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief