Grolsch steeds duurzamer in 2018

Grolsch steeds duurzamer in 2018

01-05-2019 12:31:00 | Door: David de Jong | hits: 802 | Tags:

Bierbrouwer Grolsch heeft ruim 70 procent van zijn verpakkingen voor de Nederlandse markt in de vorm van retour- of hervulbare verpakkingen. Bijna 100 procent van de Grolsch-verpakkingen voor de Nederlandse markt is recyclebaar. Het bedrijf heeft in 2018 opnieuw concrete en zichtbare stappen gezet in de verdere verduurzaming van haar verpakkingen. De brouwer bracht als eerste ter wereld een krat op de markt vervaardigd van 100 procent gerecycled consumentenplastic en startte met het gebruik van circulaire drinkbekers op festivals. Inmiddels zijn ook de eerste folies rondom blikken van 100 procent gerecycled plastic. Dit blijkt uit het Jaaroverzicht Duurzaam en Verantwoord Ondernemen 2018 dat de brouwer heeft gepubliceerd.

Grolsch heeft de ambitie om een volledig CO2-neutrale brouwerij te zijn in 2025: een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. Tegelijkertijd heeft de brouwer zich ook ten doel gesteld om toe te werken naar een zero waste-brouwerij. 

Joost Nawijn, Packaging Material Development Specialist bij Koninklijke Grolsch: “De maatschappij is zich in toenemende mate bewust van duurzaamheid en verlangt verantwoorde producten. Mede daarom vragen wij ons voortdurend af of ons proces milieuvriendelijker kan en blijven we innoveren. We zien het als uitdaging om dezelfde resultaten te behalen met steeds duurzamere verpakkingen. Denk bijvoorbeeld aan meer gerecycled kunststof, karton of aangepaste palletstickers. Extra aandacht besteden we aan de inzet van plastic. We streven naar minder, beter of geen plastic, en zijn dan ook mede ondertekenaars van het Plastic Pact. Ook de komende jaren willen we verdere verbeteringen doorvoeren die leiden tot minder afval, minder materiaalverbruik en lagere transportkosten. Duurzaam produceren is de toekomst van ons bedrijf en ook zeker van onze wereld!"

In 2018 heeft Grolsch opnieuw een record bereikt op het gebied van energiereductie. Nadat de brouwer in 2017 al het beste energieverbruik per hectoliter bier ooit heeft gerealiseerd (88,38 MJ/hl), scoort hij op totaal energieverbruik in 2018 nog net iets beter. Grolsch heeft sinds 2005 zijn energieverbruik met 32 procent gereduceerd.

Grolsch bespaart 215.000 kg glas door het herontwerpen van bestaande flessen. Met lichtere flessen worden op jaarbasis grote hoeveelheden glas bespaard. Voorwaarde daarbij is uiteraard dat de flessen nog steeds gebruiksvriendelijk, stevig en veilig zijn.

Drie regionale projecten hebben een financiële bijdrage ontvangen vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds. Het doel is om vakmanschap en meesterschap te ondersteunen in de regio Twente en de Achterhoek. Alle projecten moeten voldoen aan criteria op het gebied van ondernemerschap, innovatie, duurzaamheid en karakter. Meer informatie is te vinden via de duurzaamheidswebsite van Grolsch.

www.koninklijkegrolsch.nl

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.