Marketing Report
Funda breidt uit met financiële diensten

Funda breidt uit met financiële diensten

Funda wil haar dienstverlening verbreden naar financiële diensten die spelen rond de aankoop van een woning zoals hypotheken, verzekeringen en notariële diensten. Dit heeft de woningenwebsite bekend gemaakt bij de jaarcijfers over 2018. Ondanks de gespannen situatie op de woonmarkt was 2018 een erg goed jaar voor Funda, met meer bezoekers op het platform dan ooit. In totaal adverteerden en presenteerden 4.855 makelaars hun woningaanbod, in totaal 323.496 woningen.

De nieuwe koers moet Funda het komende decennium, aldus de in juni 2018 aangetreden CEO Quintin Schevernels, nog relevanter maken dan het bedrijf sinds zijn oprichting 2001 is.

Bij zijn aantreden in de zomer van 2018 kreeg Quitin Schevernels van zijn (toenmalige) Raad van Commissarissen het mandaat om Funda te verbreden van een marktplaats naar een platform. Waar Funda in 2001 pionier was met de creatie van de eerste markplaats voor vraag en aanbod op de Nederlandse woningmarkt, wil Funda vanuit die sterke positie nu een nadrukkelijkere rol gaan spelen in het online ontzorgen van klanten en ondersteunen van makelaars rond bijvoorbeeld hypotheken, woon-verzekeringen en notarisdiensten.

Quitin Schevernels, CEO Funda: "Vrijwel alle bezoekers van onze site hebben bij de aankoop van hun nieuwe woning allerlei zorgen, vragen en onzekerheden. Vaak zijn dat ook complexe vragen rond financiële diensten die veel gedoe en stress opleveren. Wij vinden dat de huidige aanbieders van die diensten de aspirant-koper daar slechts in beperkte mate in voorzien. Omdat deze vragen een logisch vervolg op het oriëntatieproces zijn, denken wij dat Funda daar een belangrijkere rol kan spelen. Zo kunnen we helpen het hele proces voor klanten eenvoudiger te maken en dus met minder zorgen."

Volgens Quintin Schevernels zal bijvoorbeeld het online oriënteren naar en zelfs het online afsluiten van een hypotheek de komende jaren een flinke vlucht gaan nemen. Nu is dat nog zeer beperkt. Dat biedt kansen voor online partijen als Funda.

Quintin Schevernels: “Wij gaan onder meer kijken welke rol wij in dat marktsegment kunnen spelen, wat wij kunnen toevoegen ten opzichte van de andere aanbieders. Je moet beseffen dat meer dan 90% van de woningzoekenden zijn zoekproces bij ons op het platform start. Daarmee hebben we een natuurlijke positie om informatie en diensten rond specifieke financiële diensten te ontwikkelen en aan te bieden.”

Het sleutelwoord van de nieuwe strategie voor Funda omschrijft Quintin Schevernels als gemak voor onze klanten. Niet alleen via nieuwe diensten, maar ook het verbeteren en uitbreiden van bestaande content en functionaliteiten. Quintin Schevernels: "We hebben hier de afgelopen periode al intensief aan gewerkt. Denk aan alerts op je mobiele telefoon als er een nieuwe woning te koop komt die past bij jouw zoekprofiel, zoekfunctionaliteiten op basis van reistijd van en naar het werk, voorzieningen als kinderdagverblijven in de omgeving van woningen die te koop staan, een dienst om passende makelaars te vinden om je huis aan te kopen of te verkopen en een tool die op basis van onze data een waarde-indicatie geeft van je woning. Die functionele doorontwikkeling van ons platform is bedoeld voor zowel makelaars als consumenten en vormt de belangrijke basis voor ons succes,"

www.funda.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief