Marketing Report
Friendgift en Estée Lauder lanceren WhatsApp-campagne

Friendgift en Estée Lauder lanceren WhatsApp-campagne

Social sampling-bedrijf Friendgift en Estée Lauder Companies lanceerden de gepersonaliseerde campagne My Kind of Love, waarin vrienden samples van de nieuwe parfumlijn van Kilian konden geven. Het is de eerste samplingactie via WhatsApp in de Benelux.

Emiel Reinhardt, mede-oprichter van Friendgift: "Samen met een eerdere pilot voor Origins, ook een merk uit het portfolio van Estée Lauder Companies, was dit voor ons de vuurdoop. We hebben veel ervaring met social sampling, alleen was het de eerste keer via WhatsApp, iets wat op dit moment nog door geen enkel bedrijf in Nederland wordt gedaan. We zijn blij dat we FMCG-merken hiermee een effectief en vooral meetbaar alternatief kunnen bieden voor traditionele sampling."

Tijdens de week van de Kilian-campagne konden consumenten een sample uit de nieuwe geurenreeks via WhatsApp met een persoonlijke boodschap aan vrienden, familie en geliefden geven. Van het totaal aantal verstuurde coupons werd maar liefst 66 procent verzilverd. Elke deelnemer kon de eigen gewenste geurvariant uitkiezen die vervolgens op maat werd ingepakt en per post thuisbezorgd. Het belangrijkste doel van de campagne was om de millennialdoelgroep tussen achttien en 35 jaar te bereiken. Met ruim 75 procent van de deelnemers uit die groep, werd dat doel behaald. Daarnaast gaf 40 procent een e-mail opt-in die door Kilian werd ingezet voor retargeting en de verdere customer journey, waaronder het stimuleren van online aankopen bij Douglas.

Emiel Reinhardt: "We zien aan deze campagne dat de doelgroep via WhatsApp veel effectiever wordt bereikt dan via traditionele sampling. Waar bij klassieke uitdeelacties op straat vooral met hagel wordt geschoten, schieten wij met scherp en zijn de resultaten precies meetbaar. Dit is voor ieder FMCG-concern waardevol omdat ze hun producten op die manier veel gerichter, en dus kostenefficiënter, onder de aandacht van hun doelgroep kunnen brengen. De campagne creëert bovendien grootschalige brand awareness op Facebook, Instagram en binnen vriendenkringen op WhatsApp die door consumenten niet direct als reclame wordt ervaren doordat je eigen vrienden het aanprijzen. Je ziet dat dit erg goed werkt en als sympathiek wordt ontvangen, vooral onder de lastig te bereiken millennialdoelgroep."

Over Friendgift

Friendgift, in 2013 opgericht door Emiel Reinhardt en Teis Elferink, heeft zich sinds 2015 volledig gespecialiseerd in een andere, sociale manier om producten van FMCG- en cosmeticamerken door consumenten uit te laten proberen: Social Sampling. Waar traditionele samplingacties meestal offline, bijvoorbeeld op straat of in winkels, plaatsvinden, kunnen fabrikanten met Friendgift hun productsamples viraal verspreiden via nieuwe onlinekanalen zoals WhatsApp. Dit biedt merken het voordeel om hun gewenste doelgroep op een goedkopere en effectievere manier te bereiken. Op dit moment is Friendgift voornamelijk actief in Nederland als België.

www.friendgift.nl
www.esteelauder.com

 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief