Frank van den Wall Bake: Aanpak AH en Blokker rondom Oranje Leeuwinnen amateuristisch

Frank van den Wall Bake: Aanpak AH en Blokker rondom Oranje Leeuwinnen amateuristisch

21-06-2019 09:44:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 1258 | Tags:

Sportsponsoring-expert Frank van den Wall Bake vindt de aanpak van Albert Heijn en Blokker rondom de Oranje Leeuwinnen ronduit amateuristisch. “Het hapsnap inhaken, er zit geen structuur in. Ohja, laten we een poster doen. Het ligt zo voor de hand en dat had ik niet van een Albert Heijn en ook van Blokker niet gedacht.”

Frank van den Wall Bake doet deze uitspraak in de wekelijkse podcast van De Ondernemer op New Business Radio, een uitzending die geheel in het teken stond van nut, noodzaak en de sowieso veranderende wereld van de commercie rondom het vrouwenvoetbal. Hij is de  bedenker van het Holland Heineken House en koppelde onder meer ING aan de KNVB en KPN aan het schaatsen. Ook spelersmanager Leoni Blokhuis, managing director van FlowSports, was studiogast bij De Ondernemer.

Frank van den Wall Bake: “Het succes van het sponsorschap hangt af van de wijze van de activering. Alleen exposure kopen, uitstraling, is niet voldoende, je moet het ook benutten. En ik vind dat bijvoorbeeld een Blokker en Albert Heijn dat niet voldoende doen. Om het in beeldspraak te zeggen: ze hebben iets gekocht, een podium, zet daar dan ook artiesten op en dan krijg je applaus vanuit de zaal. Ik vind het amateuristisch, hapsnap inhaken op de populariteit van het vrouwenvoetbal. Er zit geen structuur in. Ohja, laten we een poster doen. Het ligt zo voor de hand en dat had ik niet van een Albert Heijn en ook van Blokker niet gedacht. Da's zonde, ze halen er nu niet uit wat erin zit. Natuurlijk, het is voor de hand liggend dat ze meedoen, ze hebben veel vrouwen over de vloer, maar vrouwen kiezen ook bijvoorbeeld een auto of tablet, bedrijven in die hoek zouden ook mee moeten doen.”

Frank van den Wall Bake: “Binnen het vrouwenvoetbal moet je terugkijken naar de basis, het is aan de onderkant investeren om aan de bovenkant te scoren. Albert Heijn is een groot bedrijf met een langetermijnvisie die zou moeten investeren in jeugdvoetbal. En met de helden, de bekende speelsters, deals maken en een beleid waarmee je scoort met het oog op de toekomst.''

Visa is de eerste sponsor van UEFA die alleen voor vrouwenvoetbal kiest. De creditkaartmaatschappij tekende een contract voor maar liefst zeven jaar. Frank van den Wall Bake: “Visa heeft een juiste beslissing genomen, de creditcard heeft ook nadrukkelijk te maken met vrouwen. Iedereen heeft het over emancipatie, over vrouwen in de top van een bedrijf. Het internationale vrouwenvoetbal is nog braakliggend terrein, voor relatief weinig geld stappen ze in de meest populaire sport van de wereld en scoren onmiddellijk. Een uitstekende en begrijpelijke keuze."

Frank van den Wall Bake: “Wat ik dan weer niet begrijp en onverstandig vind van de huidige FIFA-sponsors die het vrouwenvoetbal, het WK er automatisch bij krijgen, dat ze niets extra's doen om de focus puur op het vrouwenvoetbal te leggen. Je hebt een andere benadering nodig."

De podcast is te beluisteren via de site van De Ondernemer. De Ondernemer is sponsor van de Media Rally 2019.

Foto: Albert Heijn

www.deondernemer.nl
www.persgroep.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.