Marketing Report
FonQ opent duurzaam distributiecentrum

FonQ opent duurzaam distributiecentrum

Online winkel fonQ verhuisde in mei 2019 naar een duurzaam pand. Op een kavel van bijna 3,5 hectare en met 30.000 vierkante meter biedt het twee keer meer ruimte dan voorheen. Het pand is geheel in de nieuwe huisstijl van fonQ. Het merk onderging recent een rebranding.

Duurzame inpakmachine

Niet alleen door het logistieke proces weer onder één dak te brengen, ontstaat voor fonQ logistieke efficiëntieverbetering. De online winkel heeft in het nieuwe distributiecentrum een volledig geautomatiseerde inpakmachine (Neopost) in gebruik genomen, waarmee fonQ grote stappen zet in efficiëntie en duurzaamheid.

Antoine Brouwer, CEO van fonQ: “De inpakmachine maakt verzenddozen perfect op maat. Hij scant het product en bepaalt de grootte van de verzenddoos. Vervolgens snijdt en vouwt hij de doos op het juiste formaat. De machine is zo’n tien keer sneller dan handmatig inpakken. Ook voor postbedrijven is deze manier van verpakken gunstig. Doordat de pakketten zo klein mogelijk worden gemaakt en minder zwaar zijn door het ontbreken van opvulmateriaal, kunnen meer bestellingen in één keer worden vervoerd.”

Duurzaamheid als speerpunt

Bij de ontwikkeling van het nieuwe fonQ-pand is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. Naast de nieuwe inpakmachine zijn ook op andere plekken in en rondom het pand duurzame elementen toegepast, zoals energiezuinige LED-verlichting, aanwezigheidsdetectie voor verlichting en waterbesparende maatregelen.

Antoine Brouwer: “We zijn trots dat het pand een BREEAM-NL certificaat heeft ontvangen en daarmee als duurzaam is beoordeeld. Een ecoloog is in de arm genomen om het medegebruik van planten en dieren te stimuleren. Zo zijn veel groenvoorzieningen aangebracht en vind je om het pand verschillende nestkasten voor vogels en een insectenhotel. Ook hen geven we graag een fijn huis.”

Op dit moment ondergaat het merk een rebranding en neemt fonQ afscheid van de kleur blauw. Ook het logo heeft een subtiele verandering ondergaan en een meer moderne uitstraling gekregen. De rebranding is onderdeel van de herpositionering van het merk, waarbij fonQ de aanval inzet op de Home & Living-branche.

Antoine Brouwer: “We willen top of mind zijn als dé specialist binnen het domein Alles voor in en om het huis. De huisstijl met blauwe kleur paste daar minder goed bij. De rebranding valt tegelijk met de verhuizing naar het nieuwe pand, waar we de nieuwe huisstijl uiteraard hebben doorgevoerd. We zijn ontzettend trots op het eindresultaat!”

www.fonq.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief