Marketing Report
First-party ID’s halen voor het eerst cookies in

First-party ID’s halen voor het eerst cookies in

In de maanden juni en juli van dit jaar waren media-uitgaven voor first-party ID-campagnes in sommige markten al hoger dan voor campagnes op basis van third-party cookies. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het First-Party Now-programma van reclametechnologieplatform Adform.

De resultaten van het programma bevestigen dat de acceptatie van first-party ID’s in de belangrijke Europese markten hoog is. In de UK, Duitsland, Denemarken en Nederland, waar de meerderheid van de uitgevers al first-party ID’s in de bidstream delen, zijn de resultaten veelbelovend. Inmiddels bevat bijvoorbeeld 80 procent van de Nederlandse traffic first-party ID’s.

Van de deelnemende adverteerders steeg het nettobereik op Safari met 120 procent. Verder tonen de cijfers een duidelijke daling van de CPC-tarieven en steeg de CTR gemiddeld met 20 tot 30 procent. Dit is noemenswaardig omdat de afgelopen jaren, sinds de afschaffing van third-party cookies op Safari en Firefox, doelgroepen in die omgevingen niet meer goed te bereiken waren.

Safari en Firefox

De resultaten van het programma waren volgens Katja Henneveld, Country Manager Benelux en Frankrijk van Adform, boven verwachting. Katja Henneveld: “Wat weleens wordt vergeten is dat de wereld van online marketing groter is dan Google Chrome. In Nederland is het aandeel van Safari en Firefox in het internetverkeer zo’n 28 procent. Tot voor kort was deze doelgroep voor adverteerders steeds lastiger te bereiken en voor uitgevers veel lastiger te monetisen. De onderzoekcijfers bevestigen nu dat door de introductie van first- party identity deze grote groep consumenten weer goed te bereiken en te targeten is. En dat is goed nieuws voor adverteerders en bureaus die hierdoor de mogelijkheid hebben om uitgebreid te testen voordat straks ook Chrome de stekker uit third-party cookies trekt.”

Richard Kanolik, Programmatic Lead bij Vodafone UK: “Voor ons als merk is het van fundamenteel belang dat we inzichten verzamelen die aantonen wat het effect is als we zonder third-party cookies adverteren. Dankzij deze data concluderen we dat uitgevers klaar zijn voor de postcookiewereld. Ons geeft dit een extra boost om de switch naar first-party ID’s te maken; we weten nu zeker dat we dan nog steeds geweldige resultaten kunnen behalen.”

www.adform.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief