Marketing Report
FD Gazelle Aldo Breed ziet de omzet van Kiesjefolders.nl met 367 procent stijgen nieuws

FD Gazelle Aldo Breed ziet de omzet van Kiesjefolders.nl met 367 procent stijgen

FD Gazelle Aldo Breed ziet de omzet van Kiesjefolders.nl met 367 procent stijgen. Wij bellen hem.

Dag Aldo! Hoe ie het? Ik zie dat Kiesjefolders.nl FD Gazelle is geworden. Gefeliciteerd! Dat is toch minsten 20 procent omzetgroei in drie jaar tijd? Op hoeveel zijn jullie uitgekomen?

Dankjewel! Ondanks dat we wisten dat we in de race waren was het toch een enorme verrassing toen we het goed bericht kregen. Wij groeiden met 367 procent. Het is een enorme waardering voor ons team maar ook alle partners die enthousiast zijn over ons concept en ons ondersteunen.

Wie zijn die partners?

Grote en kleine retailers zoals Albert Heijn, Blokker, Kruidvat, DekaMarkt en Deen die vanaf het begin meedoen, PostNL en Nic Oud die de logistiek verzorgen, bureaus als Abovo media en HPG. Maar omdat we de laatste maanden enorm snel aan het innoveren zijn op gebied van data intelligence ook bedrijven als Resono op gebied van geo-tracking en Whooz op gebied van koppeling met consumentendata.

Aha, data! Vertel alles!

Bij inschrijving voor de folders krijgen wij al inzicht in de retail voorkeur van een consument en weten we het email adres en het woonadres. Daar kunnen we natuurlijk al op segmenteren met folders. Echter dit is nog maar het topje van de ijsberg. Door de koppeling met Whooz kunnen we nu ook segmenteren op 40 verschillende andere kenmerken zoals leeftijd, gezinssamenstelling, inkomen, eco label, eigen auto, eigen woning, woz-waarde. Ons kanaal bestaat eigenlijk uit twee mediatypen. Logisch is natuurlijk de verspreiding van gedrukte folders in het pakket maar het voorblad waarop het adres staat, is gewoon een gerichte direct mail en is ook volledig gesegmenteerd en gepersonaliseerd in te vullen door adverteerders. Ook door adverteerders die misschien geen folder hebben maar wel met DM een bepaalde doelgroep willen bereiken op basis van Whooz kenmerken. Je bent als marketeer online gewend op advertenties gesegmenteerd te plaatsen, dit kan dus bij ons nu ook op papier. En door de combinatie met de folders worden de kosten gedeeld en zijn dus laag.

Marketeers zijn online gewend dat ze ook inzicht krijgen in klikgedrag van consumenten op hun uitingen. En door de samenwerking met Resono kunnen we nu ook inzichtelijk maken of een verspreide papieren folder ook daadwerkelijk voor meer traffic naar de winkel heeft gezorgd. Door geo-tacking-data op basis van GPS kunnen we zien of consumenten daadwerkelijk in de week na de verspreiding meer naar de winkel zijn gegaan. Met onze nieuwe app kunnen we dat in de nabije toekomst nog nauwkeuriger inzichtelijk maken.

Wat heeft de Coronacrisis gedaan met de belangstelling van adverteerders voor het product van Kiesjefolders.nl?

In de eerste weken van de crisis besloten een aantal retailers hun folderverspreiding te cancellen, het was immers niet duidelijk of de winkels wel open mochten blijven. Maar de coronacrisis heeft er ook voor gezorgd dat adverteerders op zoek zijn gegaan naar andere kanalen. Wij hebben daarmee ook nieuwe adverteerders voor onze DM /Voorblad gekregen. Dat is nu voor ons echt een interessant nieuwe propositie geworden.

Goed, even in alle eerlijkheid; die 367 procent groei is fantastisch. Maar als je maar weinig genoeg omzet begint dan is exploderen wellicht minder opzienbarend dat het lijkt. Welke stappen moet Kiesjefolder.nl nog zetten om echt een speler te worden waar niemand omheen kan?

Wij hebben nu 100.000 deelnemers en moeten nu flink verder gaan groeien. We richten ons op de ja-stickersteden en daar liggen enorme kansen. Vorige week is Leiden over gegaan op de ja-sticker en volgende week gaat in Rotterdam de ja-sticker van start. Enkele weken na de start van de ja-sticker begint onze campagne. Ook begin volgende jaar gaan weer een aantal gemeenten over. In Denemarken ontvangt 25 procent van de huishoudens wekelijks een geadresseerd folderpakket dus wij hebben ook de potentie om enkele keren verdubbelen in ons bereik.  Dan kan echt niemand meer om ons heen. Even nog een puntje: hoe eerder je bij ons mee doet als retailer, hoe meer opt-ins je verzamelt en hoe meer je ook zelf 1-op-1 kunt gaan communiceren met je klanten.

We zien in rap tempo een nieuwe wereld ontstaan waar we over veel twijfelen maar waar we nu toch wel minimaal twee dingen zeker weten: We zullen de komende jaren meer thuis gaan werken en heel veel mensen - en vooral ouderen - hebben e-retail ontdekt en zullen dat blijven gaan gebruiken. Hoe speelt dat Kiesjefolders.nl in de kaart?

Papieren communicatie is en blijft heel krachtig. Met een boodschap op papier, zeker als dit  gesegmenteerd en gepersonaliseerd is kun je consumenten echt raken. Papier, zeker eenmaal op de keukentafel, krijgt herhaalde keren gerichte aandacht. Ik denk dat onze tarieven kunnen concurreren met online. Misschien zitten we nu wat vaker vooraan in de funnel maar door de doorvertaling van ons concept te maken naar Kiesjefolders-online-media als app en nieuwsbrief ondersteunen we dus ook de funnel naar het laatste stapje voor een online sale. Vanuit de kracht van papier naar een online sale, beter kan niet.

Wat is het laatste nieuws?

Laatste nieuws is dat we nu ook onze marketing op een iets andere manier aan het testen zijn in Haarlem en Amsterdam. Een envelope vol voordeel. Dit is een direct mail envelope waar ook adverteerders aan mee kunnen doen middels een eigen voucher. Je kunt het vergelijken met de vouchers die je vaak ziet in de dozen zitten van webbestellingen. Maar dan worden de voucher nu via de postbode PostNL bezorgd. Deelname voor de adverteerder kan gesegmenteerd, gepersonaliseerd en ontdubbeld. We hebben er 100.000 verstuurd en ik ben heel benieuwd naar de conversieresultaten.

www.kiesjefolders.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief