Marketing Report
De Wolven maakt Discover your Spot voor Stichting Melanoom

De Wolven maakt Discover your Spot voor Stichting Melanoom

Deze zomer komt Stichting Melanoom met Discover Your Spot: een nieuwe campagne die inspeelt op het vakantiegevoel. Na de voorgaande campagnes Beste 16-jarige ik, #checkjezelf en Fun in the Sun richt Stichting Melanoom zich dit keer op de millennial. De kennis van millennials over melanoom blijft aanzienlijk achter bij die van de rest van de Nederlandse bevolking, zo blijkt uit onderzoek van de stichting. De internationale campagne is erop gericht jongeren bewuster te maken van het belang van het regelmatig checken van de huid. Pr- en communicatiebureau De Wolven zet, samen met stichting Spot the Dot en creatief productiebedrijf House of Bandits, in op de kracht van (social) media en influencers om de boodschap zo wijd mogelijk te verspreiden.

Onontdekte plekjes

Het middelpunt van de campagne is een aansprekende video met een sterk zomervakantiegevoel, ontwikkeld door House of Bandits, Spot the Dot en De Wolven. In eerste instantie denkt de kijker dat het stelletje in de video een mooi vakantieplekje ontdekt, maar dan komt een confronterende turn. Het ontdekken van de plek gaat eigenlijk over een verdacht plekje, een melanoom op de huid van het meisje. Vandaar de slogan Discover Your Spot. Ze neemt het plekje niet serieus en gaat niet naar een arts. Dit wordt haar fataal, terwijl de kans op genezing juist erg groot is wanneer je er vroegtijdig bij bent.

Na het zien van de video wordt de kijker doorgestuurd naar de campagnewebsite. Hierop staat niet alleen meer informatie over melanoom en de risico's, maar ook zes stappen hoe je jezelf kunt checken.

(Sociale) media

Door de video grootschalig in te zetten op Instagram (en andere social media platformen) en samen te werken met meerdere influencers en mediapartners creëert De Wolven een zo groot mogelijk bereik onder de doelgroep. Daarnaast zet het bureau een free publicitytraject in. Onder andere Elle, Lindanieuws, Nu.nl, NOS op 3 en Hart van Nederland besteedden al aandacht aan de campagne. Ook bij de influencers wordt de video goed ontvangen. Verschillende travel- en lifestylebloggers als Salt in our Hair, That City Chic, Daphne Sonneveld en Jasper de Jong plaatsten de video op hun Instagram en krijgen vele positieve reacties en inmiddels al duizenden views. Verder wordt de campagne gesteund en gedeeld door talloze melanoomorganisaties wereldwijd.

Onwetendheid

Melanoom is de snelstgroeiende vorm van kanker wereldwijd. Jaarlijks krijgen steeds meer mensen te horen dat ze melanoom hebben. Met name onder millennials is er nog steeds veel onwetendheid en bestaan misvattingen over melanoom. Ook blijkt onder deze doelgroep de urgentie minder groot zichzelf te (laten) checken. Slechts 20 procent laat dit wel eens doen door een arts, terwijl melanoom in de top drie staat van meest voorkomende vormen van kanker onder jongeren. Hoog tijd om hier verandering in te brengen. 

De bewustwordingscampagnes van Stichting Melanoom en organisaties als KWF en Huidfonds van de afgelopen jaren lijken wel effect te hebben gehad. Uit onderzoek van de stichting blijkt dat het percentage van twintig- tot en met 50-jarigen dat aangeeft te weten wat een melanoom is, significant is gestegen: van 63 procent in 2016 naar 71 procent in 2018. Een bewijs van groeiend bewustzijn rond melanoom in Nederland.

Over Stichting Melanoom

Stichting Melanoom is sinds 1995 de patiëntenorganisatie voor mensen met huid- en oogmelanoom. De missie van Stichting Melanoom: minder melanoom en meer genezing. De kerntaken zijn informatievoorziening, preventie, belangenbehartiging en lotgenotencontact. In 2017 kregen ruim 6700 mensen in Nederland de diagnose melanoom te horen. Dit aantal stijgt al jaren en treft steeds meer jongeren.

www.dewolven.com 
www.spotthedot.org
www.houseofbandits.at
www.stichtingmelanoom.nl


Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief