DPG Grow: het vertalen van datagedreven inzichten naar best practices voor brand building

DPG Grow: het vertalen van datagedreven inzichten naar best practices voor brand building

09-07-2021 12:21:00 | Door: David de Jong | hits: 498 | Tags:

Bij digitale campagnes is het niet alleen relevant om te kijken naar hoe een campagne heeft gescoord op impressies en clicks. Het is in veel gevallen minstens zo relevant om te bepalen wat de campagne heeft bijgedragen aan merk-effecten. Tot op heden waren deze resultaten  niet eenvoudig inzichtelijk.

DPG Media's digital advertising product expert Michael van Koppen gaat het gesprek aan met Elwin Gastelaars, adviseur in technologie en media en tevens verantwoordelijk voor business development bij Brand Metrics, een Zweedse startup die een software oplossing biedt voor het continu meten van brandlift.

Marketeers worstelen al jaren met een groot probleem. Zij beschikken over talrijke transactionele metrics, zoals impressies of unieke clicks. Harde data over de invloed van campagnes op de merkperceptie is echter zeldzaam. Terwijl talrijke onderzoeken uitwijzen dat de impact (buiten de click) er wel degelijk is. Brandfacts, een rapportage die focust op brand uplift van digitale campagnes op het DPG Media netwerk, maakt dit inzichtelijk door bezoekers op een eenvoudige manier te ondervragen over het effect van vertoonde impressies. Deze data helpt marketeers hun budgetbesteding te optimaliseren.

Betrouwbare handvatten

Elke marketeer kan op die manier het effect van een campagne op belangrijke merk KPI’s volgen. Elwin Gastelaars: “Talrijke onderzoeken onderschrijven de positieve invloed van een hoogwaardige nieuwsomgeving op de impact van advertenties”, aldus Gastelaars, “dat wordt onderbouwd met Brandfacts. Naast optimalisering van de ROI, levert dat ook waardevolle inzichten op voor het inrichten van nieuwe campagnes.

Combineren en testen

Om deze inzichten te kunnen vertalen naar concrete toepassingen, werken DPG Media en Brand Metrics nauw met elkaar samen. Alwin Gastelaars: “Dankzij het grote bereik en diversiteit aan DPG merken en kanalen, kunnen veel variabelen worden gecombineerd en getest. Hoe verandert de gemeten brand lift of aankoopintentie van een bepaald ad format bijvoorbeeld als dat we de frequentie of zichtbaarheid aanpassen, of het soort content in de omgeving van de advertentie?”

Monitoren langetermijnstrategie

Met name de grotere adverteerders verrichten al regelmatig onderzoek naar de merkgerelateerde resultaten van hun campagnes. Alwin Gastelaars: “De kracht van Brandfacts is echter dat elke adverteerder deze resultaten nu over langere periodes kan blijven monitoren. Omdat de gemonitorde KPI’s gelijk blijven, genereer je zo ook inzichten in de effecten op lange termijn. Wat was bijvoorbeeld het effect van die elk kwartaal terugkerende campagne op merkvoorkeur of actie-intentie? Dankzij de set aan benchmarks verscherpen we die inzichten verder. Waarom presteert de campagne van de ene budget airline bijvoorbeeld veel beter dan de andere?”

www.dpggrow.nl
www.dpgmedia.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie