Marketing Report
DEPT, Pink Rabbit en NewsLab komen met campagne tegen weggooien spullen

DEPT, Pink Rabbit en NewsLab komen met campagne tegen weggooien spullen

De campagne Waardeer het. Repareer het van SIRE is een samenwerking tussen DEPT, Pink Rabbit en NewsLab. Ze werkten om niet aan deze oproep om kapotte gebruiksartikelen niet weg te gooien, maar te maken of laten maken.

Ruim de helft van de Nederlanders besluit pas bij een vervangingswaarde vanaf 100 euro over te gaan tot reparatie van bepaalde producten. Dat de helft hiervoor kiest is vreemd, aangezien bijna zes op de tien Nederlanders aangeeft het zonde te vinden kapotte producten weg te gooien. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van SIRE, dat nu met Waardeer het. Repareer het komt. Met de campagne hoopt SIRE Nederlanders te bewegen hun kapotte spullen te repareren door mensen bewust te maken van de waarde van hun spullen.

Weggooien of repareren hangt samen met het type product. Kleine huishoudelijke apparaten belanden sneller bij het afval. Ruim driekwart van de Nederlanders is er namelijk van overtuigd dat het goedkoper is een nieuw product te kopen dan het te repareren. Zo worden kleding, speelgoed, strijkijzers, koffers en koffiezetapparaten het vaakst direct weggegooid als het stuk is. Nederlanders zijn zuiniger op hun fiets, laptop, naaimachine en telefoon.

Lucy van der Helm, directeur van SIRE: “Helaas verdwijnen veel spullen bij het afval, zeker als een product kapot gaat. Maar als iets kapot is, is het nog niet waardeloos. Het lijkt erop dat we zijn vergeten wat de waarde van spullen is. Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als zij niet meer goed functioneren. Dat is doodzonde, want zo gooien we waardevolle spullen onnodig weg, terwijl je deze veel langer kunt gebruiken als je ze repareert.”

Dept is de bedenker van de campagne en verantwoordelijk voor de uitvoering van de overall campagne, website en social. Pink Rabbit is verantwoordelijk voor de TVC’s/video’s onder regie van Basha de Bruin. NewsLab neemt de totale pr voor haar rekening. Publicis Groupe-Starcom heeft zorggedragen voor de mediastrategie en -contacten.

De campagne wordt uitgerold via tv, radio, online, dagbladen, tijdschriften, bioscoop, outdoor en sociale media. Het online platform Repareerhet.nl biedt de consument de helpende hand om zelf aan de slag te gaan. Ook is de website doorvertaald naar een voice-assistent voor onder andere Google Home en Google Assistent, om repareren nóg makkelijker en laagdrempeliger te maken.

www.sire.nl
www.deptagency.com
www.pinkrabbit.nl
www.newslab.nl
www.starcom.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief