[Cross Media Event] Sonja Loth over WELLANT LIVE

[Cross Media Event] Sonja Loth over WELLANT LIVE

15-07-2021 10:15:02 | Door: Saskia van Weert | hits: 540 | Tags:

Op 14 september worden de Cross Media Awards 2021 uitgereikt. SOCIAL.INC zendt het event WELLANT LIVE in als Cross Media Event. We spreken met Sonja Loth, oprichter en Managing Director van SOCIAL.INC.

Kun jij SOCIAL.INC introduceren?

SOCIAL.INC gelooft dat merken meer kunnen betekenen in het leven van mensen. Als bureau met een social DNA weten wij als geen ander wat er speelt in de maatschappij, in community’s en het medialandschap. We helpen merken om daarop aan te sluiten en relevant te blijven, door het vinden, verpakken en verspreiden van de juiste verhalen.

Data en creativiteit zijn de basis voor ideeën die iets teweegbrengen. Bij jouw publiek en in jouw organisatie. We hebben oog voor de volledige merkbeleving en customer journey. Voor B2B, B2C en B2B2C. Met social ads, partnerships, (micro)influencers, pr en employee engagement.

Wie was de opdrachtgever voor het event?

Wellantcollege was opdrachtgever voor en eigenaar van het event, verder waren er geen andere merken of bedrijven betrokken. Wellantcollege is de grootste vmbo- en mbo-opleider van Europa in voeding, klimaat en welzijn van mens en dier. Oprecht één van de leukste opdrachtgevers om voor te werken.

Wat waren de doelstellingen van het event?

De Covid-19-uitbraak leidde in 2020 tot een onpersoonlijj en abrupt einde van het schooljaar, waardoor duizenden leerlingen geen eind(examen)feest zouden hebben. SOCIAL.INC bedacht proactief een oplossing, resulterend in het grootste eindexamenfeest ooit en de nodige media-aandacht. Omdenken: juist als de 31 vestigingen dicht zijn, verbinden.

Kids, ouders en medewerkers trots laten zijn op elkaar en hun school. Op een niet eerder geziene wijze, al helemaal uniek voor een school. Fysiek en digitaal via alle mogelijke middelen.

Op deze wijze bijdragen aan de belangrijkste KPI’s: Trots en Betrokkenheid (leerlingen, ouders, medewerkers) en Bekendheid als school met toekomst (potentiële leerlingen, ouders).

Kun je het event omschrijven?

Pijlers voor communicatie: trots, unstereotyping en Wellant weer in deze tijd plaatsen. Op een wijze die álle doelgroepen aanspreekt; groep 8’ers en hun ouders, vmbo’ers, mbo’ers en medewerkers.

In slechts vier weken tijd ontwikkelden we in de Covid-19-piek WELLANT LIVE: een interactief schoolfeest via TikTok, YouTube en Zoom.

Vanuit de studio stond host Edson da Graça in contact met een virtuele Green Room met leerlingen en studenten. Zij konden vragen stellen aan artiesten Snelle en Pjotr, die beiden een optreden gaven. De rest van Nederland deed mee via de YouTube-chatbox. En daar ging het los, met ruim 25.000 chatberichten tijdens de liveshow, die ruim een uur duurde.

De pre-party van WELLANT LIVE startte twee weken voor het feest op TikTok. Daar deden leerlingen en studenten mee aan de #ChooseYourCharacter Schoolfeest Challenge. Ook is e-mail, Ads, fysieke kaartjes, sms en natuurlijk social media advertising ingezet.

Zoals op ieder schoolfeest waren ook de docenten, conciërges en receptionisten van de partij. De docenten deden een dappere poging om TikToks op te nemen. En de (meest geliefde) conciërges en receptionisten namen videoboodschappen op.

We vormden een panel van jongeren om keuzes voor het programma en de activatie te toetsen. We wilden er zeker van zijn dat iedereen – van brugklasser van 11 tot mbo-afstudeerders van 22 – zich kon herkennen in de line-up van artiesten en creators.

Rondom het event hebben we bovendien op de volgende wijze doelgroepen betrokken en mee laten doen:

  1. Leerlingen konden via social media vragen indienen die presentator Edson live tijdens de livestream aan artiesten Snelle, Pjotr en Lieke stelde.
  2. Met conciërges en receptionisten namen we vakantieboodschap en TikTok dans op die als in-starts vertoond werden tijdens de livestream.
  3. Met bekende creators lanceerden we een TikTok-challenge, met finale tijdens de livestream. 1000 leerlingen stemden op vier finalisten bij de live battle.
  4. 120 leerlingen konden in de Green Room live meedansen en in gesprek komen met Edson en de artiesten.
  5. De livestream was toegankelijk voor iedereen. Vier moderators en een bot modereerden 25.000 live comments. En ze lopen te keten – net als op een echt schoolfeest!
  6. Met een ticker in beeld zagen kijkers hun comments in de chat live in de uitzending verschijnen.

 

Welk bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

SOCIAL.INC was de bedenker en hoofdaannemer van dit project en werkte voor de productie ervan samen met Bruut Amsterdam.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn zich de komende tien jaar ontwikkelen?

Waar we vroeger content sec op social inzetten, wordt nu social content doorgeplaatst op bijvoorbeeld bioscoop, Digital OOH, AR, digitale magazines. Het belang van content neemt dan ook alleen maar toe; betrouwbaar, persoonlijk, gepersonaliseerd, kwalitatief en gedigitaliseerd (of hybride). Vaak in cocreatie met klant, doelgroep of influencer.

Mediatypen zien we deze richting op ontwikkelen. Eigenlijk gewoon het doorzetten van trends die al langer gaande zijn dus. De media van de komende tien jaar; ze bestaan al maar ze worden gepersonaliseerder en persoonlijker. Nog beter afgestemd op wensen van gebruikers. Zoals social audio; bestaande technieken met een intiemer, persoonlijker touch.

Noem ons dromers of naïef, maar de komende tien jaar met als grootste verandering: de consument of gebruiker in regie. Zijn/haar data van hem/haar. Daar maken we ons ook hard voor.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor het event ingezet?

We hebben ons primair gericht op doelgroepen die we al kennen. Klinkt simpel, toch? Nee, toch niet.

Relatief veel kids en ouders spraken de taal onvoldoende of hadden thuis geen internet. School was al klaar, dus intranet niet in gebruik. En hoe val je op bij een zeer kritische doelgroep?

We hebben in de aanloop email, Ads, sms, fysieke kaartjes en organische social media ingezet. Daarbovenop een Tiktok-campagne met zes creators in het hart van de doelgroep, en enkele leerlingen met actieve social accounts. Zo bereikten we alle doelgroepen in alle leeftijden op een persoonlijke, engaging manier.

Tijdens het event is Zoom en Youtube ingezet – en artiesten en influencers. Live events mochten toen niet met publiek. Zo konden we kwaliteit bieden en een persoonlijke beleving.

Na het event is paid en organisch social en Youtube-ads ingezet om trots en verbondenheid te tonen en te laten ervaren, en meer streams te realiseren. En zeer, zeer veel free publicity op lokale en grote mediakanalen; van NOS tot dagbladen tot Jeugdjournaal.

Wat waren de resultaten van het event?

De livestream werd door duizenden leerlingen, studenten, docenten, ouders en andere geïnteresseerden bekeken. Voor onze moderators was het hard werken: tijdens de stream kwamen er ruim 25.000 comments binnen via de YouTube-chatbox. Binnen 24 uur stond de teller op 30.000 YouTube-views. Op TikTok behaalden we ruim 1,1 miljoen hashtag views in 1 week.

In de media was er veel aandacht voor het event. RTL Nieuws, NOS Stories, NOS Jeugdjournaal, Het Parool, AD, Qmusic en veel lokale media hebben aandacht aan WELLANT LIVE besteed. 125K aan pr-waarde en werkelijk de beleving van een A-merk!

Wellantcollege gaf SOCIAL.INC en jonge creators alle vrijheid. Dit pakte goed uit! Veel talent was bereid om kosteloos of tegen gereduceerd tarief een onvergetelijke ervaring neer te zetten voor de leerlingen, docenten en alle andere medewerkers van Wellantcollege.

In schooljaar 20/21 zijn meer vmbo’ers aangetrokken dan andere jaren. Leerlingen, doorgaans niet scheutig met complimenten naar hun school, gaven de ervaring een 9. Het initiatief heeft iets losgemaakt in de organisatie. De lat ligt hoger. Er is meer wil en durf om te innoveren.

www.socialinc.nl
www.mpg.group
www.crossmediaawards.nl

 

 

 

 

Sponsors.

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie