Marketing Report
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bud, Aegon en Unox

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bud, Aegon en Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Daarmee de groep 18-35 aansprekend in Nederland, die minder merkentrouw zijn en best in voor een stijlswitch. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk.

De eerste zet op het schaakbord was bold. Ajax sponsoren. Wat je er ook van vindt, een statement is het wel. En niet kort daarna volgt de commercial. Die is uit hetzelfde hout gesneden. Een Amerikaanse president zou er trots op zijn. The king of beers is finally here. Spierballentaal. Ze zouden er best wel eens goed aan kunnen doen om nu in te stappen terwijl iedereen in de categorie z’n pijlen heeft gezet op andere zaken. Het relatief frisse en zachte bier is minder smaakvol dan wij in Nederland tot nu toe gewend zijn. Maar dat is misschien juist precies wat we nu nodig hebben. Minder heavy, meer van nu. De muziek uit de commercial vind ik daarom heel goed gekozen. Een van de weinige merken die nu de muzieksmaak van generatie Y goed begrijpt.

Opmerkelijk is wel dat ze Bud Light niet hebben gekozen voor de introductie. Dat is wereldwijd ook een grote hit. Afijn, proost!

Aegon

Aegon gaat in haar campagnes de laatste tijd graag de lollige kant op. Dat is begrijpelijk, want levensverzekeringen, pensioenen en het beheren en beleggen van iemands geld is natuurlijk ook om te gieren. Er is wel het risico dat je over de grens gaat, maar tot nu toe lukte het Aegon best goed om binnen het acceptabele te blijven. Ze maakten de serie Goed met Geld, waarin cabaretiers en gewone Nederlanders op het podium geld bespreekbaar maken.

Goed vond ik het spotje waarin Aegon je eraan herinnert dat later sneller komt dan je denkt. Dat was to the point, duidelijk en conceptueel sterk. Uitvoering is ook grappig, zonder de grens over te gaan.

Maar dan. De Sumo.

Ik was in Japan. Daar zijn sumo’s grote helden. De Messi’s van hun cultuur. Ze hebben geen rijbewijs, want ze worden gereden. Wat doet Aegon? Ze misbruiken een sumo om een serie slechte woordgrappen mee te maken. Dit is geen concept, dit is makkelijk scoren én dat over de rug van een ander. Laat ik vooropstellen: ik ben niet altijd tegen stereotypering omdat ik denk dat dat je in reclame overdrijving vaak het juiste licht op een goed concept kan laten schijnen, maar deze smakeloze vorm van stereotypering zou de nieuwe, aangescherpte regels van GB niet halen. Gok ik. Maar smaken kunnen verschillen.

Unox

Dat een goed concept "smaken verschillen" kan overstijgen, laat Unox zien met de vega-versie van ons populaire wintervoedsel. Een uitdaging, want de grootste schoenen zijn het lastigst te vullen. Dat geldt zeker voor een reclame-icoon als Unox. En wat is het goed gelukt. Een volle minuut feel good, met een heel andere stijl die voelt alsof het altijd al zo had moeten zijn. Prachtig. Van de worst mag je vinden wat je wil, maar deze commercial is de volle pond en 100 procent Unox.

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative.


@machiel

Lees hier meer commercial reviews en columns van Machiel Verkuyl.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief