Marketing Report
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pepsi, Klarna en Volkswagen

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pepsi, Klarna en Volkswagen

“Cringe!” Mijn kinderen roepen dat op momenten die extreem ongemakkelijk zijn. Letterlijk vertaald betekent het ineenkrimpen en dan vooral van plaatsvervangende schaamte. Om één of andere reden voel ik dat ook een beetje bij deze commercial van Pepsi. Waarom weet ik niet precies. Misschien omdat ie ongeloofwaardig is.

Waarom ontmoeten Messi en Salah elkaar… bij een tankstation… ergens in de middle of nowhere… in de Verenigde Staten? Het zal wel iets te maken hebben met heet, droog en dorst. Of voel ik ongemak omdat Messi de erfenis met zich meedraagt van andere commercials die nóg meer cringe zijn?

Als ik er iets langer over nadenk komt vooral het woord willekeur in me op. Wat hebben Messi en Salah te maken met Pepsi? Heeft Pepsi iets met voetbal? Als ik google, vind ik inderdaad wel andere voetbalcommercials van ze. En ja, ze sponsoren de Champions League. Toch bekruipt me het gevoel dat Pepsi zich aan voetbal verbindt vanuit opportunisme en niet vanuit een merkvisie. Gewoon omdat je het kunt betalen de grootste sport ter wereld pakken, een bekend gezicht in de commercial plakken en klaar. Dat valt lekker op. Niks meer en niks minder.

Maar vooral niks meer wat mij betreft. En precies hetzelfde dus als Lays doet. Misschien een goed idee als ze een keer iets samen doen? Pepsi en Lays horen immers bij dezelfde moedermaatschappij, dus er moet wel een dealtje te maken zijn met Leo. Oh wacht, dat is al gebeurd. I rest my case.

Klarna

Over bekende gezichten gesproken... Er is nu zelfs een een commercial voor Snoop Dogg! Ongelooflijk dat hij via een tv-campagne in Nederland laat weten dat hij vanaf nu Smooth Dogg heet. Ge-wel-dig! Dat zal ‘m behoorlijk wat centen gekost hebben, maar ja, die gast heeft natuurlijk stapels cash liggen.

Oh, het ís helemaal geen commercial voor Snoop Dogg, zeg je? Voor Klarna? Wat is dat, Klarna? Nieuwe Zweedse yoghurt ofzo? 
Het is een online betaalservice speciaal voor online shoppen? Ah, ok, handig… denk ik…

Ik weet dat OPVALLEN tegenwoordig misschien wel belangrijker is dan ooit, maar het is en blijft een randvoorwaarde. Een heel belangrijke randvoorwaarde, maar voor Klarna blijkbaar zó belangrijk dat ze alle andere elementen zijn vergeten. Zo lijkt me bij een nieuw merk de merknaam best wel belangrijk, maar in deze versie van een minuut (!) komt de naam Klarna pas na 58 seconden in beeld!

En wat dóet Klarna eigenlijk? In de commercial zeggen ze daar niets over. Iets met betalen. Waarom zou ik mijn kostbare tijd verspillen om daar achter te komen? Natuurlijk, omdat ik deze review schrijf, heb ik toch even gezocht. Maar zelfs als ik hun site bekijk wordt het me niet duidelijk. Waarom Klarna? Waarom is Klarna beter bij online shoppen dan bijvoorbeeld iDeal?

En volgens mij betaalt Snoop Dogg trouwens helemaal niets digitaal! Die gooit een stapel geld bij een winkel naar binnen en mompelt dat hij "all da shit" koopt en of je het even bij z’n crib kan komen afleveren. En wel een beetje snel natuurlijk.

Volkswagen

De kracht van goede reclame zit hem niet in het plakken van een willekeurig bekend gezicht op je merk. Goede reclame sluit aan bij cultuur. Cultuur van alledag, goede inzichten die herkenbaar en relevant zijn voor echte mensen. Als je daar je merk aan kunt verbinden win je. Een heel goed voorbeeld daarvan is Volkswagen. Zij hebben heel goed begrepen dat een auto méér is dan pk’s, parkeersensoren en laadruimte. Een auto is een heel kleine huiskamer op wielen, waar je soms urenlang op elkaars lip zit. En vroeger was dat verschrikkelijk. Laten we daar eerlijk over zijn.

Nu niet meer, want we geven onze kinderen gewoon een tablet of smartphone voor onderweg. Lekker rustig en makkelijk; geen gejengel tot aan Zuid-Frankrijk en je hoeft als ouder niet eindeloos Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is groen te spelen. Aan de andere kant: kinderen zitten als een soort zombies achterin de auto. Na 14 uur rijden kom je aan op je bestemming, maar heb je geen woord met ze gewisseld. En ze hebben helmaal niets gezien van de wereld waar je met je Volkswagen doorheen bent gereden. Dan voel je je als ouder tóch een beetje schuldig.

Daar biedt Volkswagen de perfecte oplossing voor: in samenwerking met de Nationale Voorleesdagen bieden ze interactieve sprookjes voor op de achterbank. Daar heb je weliswaar je  smartphone voor nodig, maar je kunt gezellig met het hele gezin luisteren naar een verhaal dat zich ook nog aanpast aan de omgeving waar je doorheen rijdt. Zo kijken kinderen ook weer veel meer naar buiten!

Een goed inzicht gekoppeld aan een goede oplossing; wordt het toch nog gezellig.

 

Bart Vijlbrief is Strategy Director bij Initiative.



www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees hier meer commercial reviews van Bart Vijlbrief.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief