Marketing Report
[Column] Wieke van Dijk - Wiekes Wow List: tips voor de herfst

[Column] Wieke van Dijk - Wiekes Wow List: tips voor de herfst

Ik ben deze week alweer vier keer tot op mijn sokken nat geregend op de fiets. Dat betekent voor mij dat de herfst officieel is begonnen. Kennelijk hebben die donkere dagen meteen invloed op mijn keuzes voor deze Wow-list: het draait nogal om hebzucht, de ratrace en de American Dream 2.0 deze keer. Geen zorgen over mij hoor, niks wat een zak truffelpepernoten niet kan fiksen. Geniet, en laat me weten wat je ervan vindt. Leuk! 

MIJN 11 WOW-TIPS VOOR DE HERFST

1. Boos op Jeff Bezos – Amazon
Iedereen die mij de laatste weken heeft gesproken, weet dat ik zwaar onder de indruk ben van de VPRO Tegenlicht documentaire over rupsje nooitgenoeg, Jeff Bezos, en zijn giga bedrijf Amazon. Superdeprimerend om te zien hoe Amazon werknemers uitbuit, eerlijke concurrentie de nek omdraait en totaal niet bijdraagt aan de maatschappij. De nieuwe wereldorde van ongelijkheid die hiermee wordt geschapen maakt mij ontzettend kwaad. Goedkoop wordt zo dus wel duurkoop voor onze maatschappij. Een goede les voor mij als fervent online shopper. De lokale middenstand gaat mij veel vaker zien vanaf nu. Met dank aan Jeff.

 2. Boos op Mark Zuckerberg
Ik was eerder dit jaar ook al zo pissig op Mark Zuckerberg na het Cambridge Analytica-schandaal. Na een zeer indrukwekkende radiodoc over de Nederlandse Sjarrel, voormalig content moderator voor Facebook, heb ik definitief mijn account stil gezet. Sjarrel moet voor het minimumloon lange uren maken met het modereren van alle content die Facebook niet haalt. Deze man kijkt elke dag in een afgrond vol haat, en krijgt daarbij amper hulp. Indrukwekkende radiodoc door Maartje Duin, die je niet snel meer loslaat. PS. Voor wie hier meer over wil weten: op 4 november is er een NPO lezing in Tivoli/Vredenburg met Maartje Duin en Sjarrel.

3. Zes weken lang filmcollege van Van Koolhoven
Razend benieuwd naar het volgende deel van het programma De Kijk van Koolhoven, waarin de bekende regisseur zijn liefde voor film deelt. Zes weken lang elke vrijdag filmcollege over verschillende edgy genres, zoals erotica, horror en westerns. Afgelopen vrijdag alles geleerd over Sergio Leone, de frons van Clint Eastwood en kaderkeuzes bij het genre spaghettiwesterns. Ik ben gek van films en benieuwd hoe Martin er de komende weken verder naar kijkt. Extra leuke bonus is de Spotify playlist, passend bij het thema van elke aflevering. Kijken & luisteren dus!

4. The Happy Activist
Alle posts van Matthijs Jaspers van The Happy Activist op LinkedIn en andere social kanalen. Snackable en fijne activatiecampagnes, vaak over maatschappelijke onderwerpen zoals milieu, diversiteit of gezondheid. En altijd over zaken waar je blij van wordt. Zoals: de Paving for pizza-campagne van Domino’s. Of: het inspirerende Shelters to Shutters-project. Ook Nederlandse happy initiatieven te over. Heerlijke content.

5. Project Generation Wealth
Bijna 25 (!) jaar heeft Lauren Greenfield gewerkt aan het multiplatform project Generation Wealth. In een expositie, een superdik fotoboek en een intrigerende film toont zij een portret van een materialistische, door beelden geobsedeerde cultuur. Het project getuigt van de wereldwijde economische crisis, de corrupte Amerikaanse droom en zit volop narcisme en hebzucht. Greed is ineens weer goed in deze American Dream 2.0. We zijn weer volop in de jaren 80 beland (al speelde ik toen nog heerlijk onschuldig verstoppertje in de straat). Kan niet wachten tot de film uitkomt, ben gek op de films van Lauren. Prachtige in-your-face-stijl die je niet snel loslaat. De foto-expositie is te zien tot 3 februari in Fotomuseum Den Haag. Gaan!

6. Happy ratrace…?
Laurens kijk op dit onderwerp deed me trouwens ook denken aan de korte film Happiness die Steve Cutts eind 2017 heeft gemaakt over de ratrace van het leven. Prachtig geanimeerd, vier minuten vol absurditeit over de jacht naar geld, de eenheidsworst en de gedachte van de maatschappij. De spijker op z’n kop. Zouden Lauren en Steve elkaar kennen?

7. Podcast The Brief
De podcast The Brief. In deze tweewekelijkse show van WPK/the agency interviewen host Mark Schoones samen met Matthijs Tielman & Thomas Rosenkamp een gast uit de wereld van content, marketing en media. Inspiratie on demand met dit format, de jongens presenteren het ook lekker nuchter en vol energie, persoonlijk en met een goede flow erin. In deze editie vertellen ze in hun inspiratieblokje bijvoorbeeld over twee toffe projecten: het Pantone huidskleur-project Humanae van Angélica Dass, en over de speciale uitgave van het blad Wired waarin iconen uit de digitale revolutie vertellen wat zij verwachten dat er de komende 25 jaar gaat gebeuren. Zin om zelf ook een podcast te gaan maken!

8. #beemsterandchill
Vers van de pers en helemaal trots op het millennial kookboek dat we hebben gemaakt voor Beemster #beemsterandchill. Het ligt vanaf oktober tot eind november bij bijna alle supermarkten op de kaasafdeling.

9. Wat een kookboek! Man.Eat.Plant
Over kookboeken gesproken: ren naar de winkel en koop Man.Eat.Plant. Van groene trendsetter Lisette Kreischer en Maartje Borst. Niet normaal lekker vegan eten, zoals Aubergine dogs, Tempehsaté en The Ultimate Mushroom Burger. Prachtig gefotografeerd, helemaal on topic met de masculin vegan trend. Geen vlees meer voor stoere mannen, wel heel veel heerlijke groente. Vegan is dé culinaire beweging van het moment en het eten van de toekomst. En eindelijk snap ik, na het lezen van dit boek, wat ik allemaal kan maken.

10. #TheHappiestArt – Neurowetenschap en kunst
Kan de neurowetenschap kunst beïnvloeden om ons happy te laten voelen? In samenwerking met Ven Amsterdam laten hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn en kunstenaar Super A wetenschap en creativiteit in elkaar vloeien. Een interessant art meets science-project. Heb jij deze master wall piece #TheHappiestArt op de parkeergarage al gezien toen je over de A10 reed? Elke keer als ik het zie, word ik weer blij. Prachtig initiatief en interessante aanpak.

---

Wieke van Dijk, al bijna een jaar Creative Director bij MPG, neemt je mee in een selectie van wat haar interesseert en inspireert. Binnen en buiten het vak. Middels media, marketing, campagnes, muziek, podcasts, exposities &meer. Ze vat ze samen in haar Wow list.

Wieke in een paar woorden:

- Tony-lover (roze met knettersuiker!)
- IAmsterdam (maar dan wel met zachte G)
- Foodie
- Family & friends & fun forever

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.