Marketing Report
[Column] Reinier Rombouts: Digitaal is het nieuwe normaal, ook voor mkb’ers

[Column] Reinier Rombouts: Digitaal is het nieuwe normaal, ook voor mkb’ers

Het mooie aan het mkb is dat ze de klant niet krampachtig centraal zetten. Die staat al in het centrum van de aandacht. Mkb’ers zijn namelijk ondernemers, ook de grote. Ze kennen hun klant en weten wat die wil. En daar acteren ze ook naar.

Tegelijkertijd ontwikkelen het contact en de communicatie met de klant of consument zich in hoog tempo. Voor het mkb zijn die ontwikkelingen moeilijker bij te houden dan voor bijvoorbeeld grote corporate organisaties. Die hebben immers specialisten in dienst. Denk aan een marketing- en communicatieafdeling. Mkb-ondernemers zijn vaak zoekende naar de juiste ondersteuning en blijven daarom achter in de concurrentiestrijd.

Slim en concreet

Digitaal is het nieuwe normaal. Dat geldt voor zowel de communicatie met de klant als de klantreis die je aanbiedt als bedrijf. Snel, makkelijk en liefst mobiel. Zo willen we het voorgeschoteld krijgen als klant, anders gaan we naar de concurrent. Juist kleinere en middelgrote bedrijven kunnen dit uitstekend als ze slim gebruikmaken van hun kracht en zich niet laten afschrikken door zogenaamde dure digitale transformaties die daarvoor nodig zouden zijn. Slimme mkb’ers hoeven niet te transformeren, maar kunnen de aanwezige digitale mogelijkheden inzetten. Als ze daarbij de juiste specialistische hulp inschakelen, komen ze al snel een heel eind. Op een manier die past bij het ondernemerschap: stap voor stap werken aan concreet resultaat.

Focus op identiteit

Dat begint bij een heldere focus op je identiteit: weten wie je bent en wat je belooft. Doordat het mkb dicht bij hun klanten staan, kunnen zij gemakkelijk werken aan een geloofwaardig verhaal richting de markt. De purpose van het bedrijf is vaak duidelijk aanwezig en met de juiste scherpte en vanuit een logische invalshoek kunnen zij de markt consistent en op een aantrekkelijke manier benaderen.
Om daadwerkelijk resultaten te bereiken, is het belangrijk dat klanten de identiteit en het verhaal ook echt voelen in hun contact met het bedrijf. Dat betekent een slimme en concrete doorvertaling in de klantreis. Digitaal bepaalt in toenemende mate de bedrijfsvoering, ook voor het mkb. In 2020 wordt meer dan 50 procent van alle verkopen digitaal beïnvloed, in sommige industrieën ligt dat zelf al hoger. Dat betekent dat je verhaal, verkoop en beloftes ook op een heldere manier digitaal doorvertaald moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan de eigen digitale voordeur, de website: het visitekaartje van een bedrijf, waar prospects en klanten eerst naar kijken. En wat zien ze dan? Dat is echt bepalend.

Motor

De meeste mensen bekijken vrijwel alles online, dus wat je daar ziet en voelt, zien ze als het DNA van het bedrijf. Op basis daarvan besluiten ze vaak al of een bedrijf bij hen past. Of niet. Het is dus belangrijk dat mkb’ers goed gaan snappen hoe het digitale spelletje werkt. En daarvoor moeten ze begrijpen op welke manier klanten bezig zijn met hun bedrijf. Hoe zij naar bedrijven kijken en hoe ze geholpen willen worden. Slimme ondernemers gaan dus aan de slag met hun verhaal, gebruiken al aanwezige (digitale) middelen en schakelen specialistische hulp in waar nodig. Als ze dat doen, blijft het midden- en kleinbedrijf ook in de toekomst de motor van de Nederlandse economie en wordt het mkb een voorbeeld voor de grote corporates; hoe zet je klanten centraal én boek je morgen al concrete resultaten.

---

Reinier Rombouts is business guide bij TheNewTomorrow. Hij publiceerde in 2017 een boek over leiderschap en storytelling: Raak! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal.

www.thenewtomorrow.com
@reinierrombouts

Lees hier meer columns van Reinier Rombouts.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief