[Column] Paul Alberts (BrandBase): De 15 helden van Herstel.nl

[Column] Paul Alberts (BrandBase): De 15 helden van Herstel.nl

24-02-2021 13:28:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3259 | Tags:

Ze bestaan, de mensen die met gevaar voor hun zorgvuldig opgebouwde onberispelijke reputatie stelling durven te nemen. Die durven met verrassend goede oplossingen te komen in een tijd waarin er alleen geluisterd wordt naar de harde lockdowners als Marcel Levi, Marion Koopmans en Mark Rutte. Altijd weer dezelfde IC-artsen in de talkshows, altijd weer dezelfde virologen, altijd dezelfde ziekenhuisbestuurders. Altijd weer het tellen van het aantal ‘Coronadoden’ per dag, alsof er niet meer mensen overlijden aan kanker, hart- en vaatziekten en vormen van dementie. Ik begon mijn vertrouwen te verliezen in de pluriformiteit van de vaderlandse media. Wanneer krijgen andere IC-bazen, met afwijkende opinies en adviezen, een plekje op het hoofdpodium? Maar eindelijk na bijna een jaar de angst van de al lang gepensioneerde stokoude Ab Oosterhuis mag er een ander geluid gehoord worden. Breekt de lente aan?

Neem held nummer 1, prof. dr. Peter van der Voort, intensivist van UMC Groningen en D66 senator. Een verademing. Eindelijk een arts, die nuchter de data van Corona patiënten op onze IC’s analyseert en je dan uitlegt dat we ons land weer van het slot kunnen halen als we (vooral) mannen boven de 65 jaar met overgewicht vaccineren. Dat zijn 1,2 miljoen personen, vertelde Van der Voort, en die zouden allemaal in maart de prik gehad kunnen hebben. Waarna je de druk van de IC’s met 60% hebt verlaagd en de zorg fors ontlast. Het virus blijft, maar dát is niet het probleem. Virussen zijn al eeuwen onder ons. We kunnen er vervelend lang en fors ziek van worden, maar bij een gezonde levensstijl heeft ons immuunsysteem doorgaans royale veerkracht. 

Of neem held nummer 2, prof. dr. Marli Huijer, filosoof en Denker des Vaderlands. Loepzuiver legt ze uit dat niemand recht heeft op een zo lang mogelijk leven. We worden gelukkiger als we onze sterfelijkheid onder ogen durven te zien en moed tonen. Moed maakt gelukkig. Om op te staan voor onze kinderen en jongeren bijvoorbeeld.

De grootste helden zijn de 15 prominenten van Herstel.nl. Risico gestuurd beleid is de oplossing. Dat is wat ze in Scandinavie en dan met name Zweden doen. Daar is er geen lockdown, daar zijn de scholen en de winkels open. Daar scheren ze niet iedereen over 1 kam, daar worden kwetsbaren beschermd en jongeren vrij gelaten. Daar wordt met groot succes een beroep gedaan op de persoonlijke verantwoordelijkheid van mensen.

Dat gaat helemaal mis daar zou je denken. Nee hoor, naar rato een paar honderd meer doden dan in Nederland, that’s it. Maar deze 15 prominenten werden verguisd. Marcel Levi bijvoorbeeld had het plan niet gelezen maar riep rood aangelopen in OP1 dat dit ‘het domste is wat je kan doen’.

Evenals bijna alle zorg-bazen dit plan ongelezen afkeuren. Laten we 1 ding niet vergeten. Er werken 1,4 miljoen mensen in de zorg. Deze mensen besteden, schrik niet, allemaal 42 procent van hun tijd aan… administratie! Hoe kan het dat de zorgbazen die zo’n overduidelijk bende van onze zorg gemaakt hebben nu als enige het primaat hebben op de oplossing voor ons land uit deze crisis.

In al hun wijsheid komen ze met lockdowns, avondklokken en schoolsluitingen. Nu zijn er eindelijk prominenten, hoogleraren die een plan hebben. Mensen die op geen enkele manier een puinhoop hebben gemaakt van hun sector. Deze helden verdienen alle steun van iedere ondernemer die zijn kinderen naar school wil en zijn onderneming open. En die Ab Oosterhuis in zijn zo vurig gewenste persoonlijke lockdown willen, voor eeuwig.

Jongens, kom op, dit land kan zoveel beter. Steun Herstel.nl. Echt, een betere kans komt er niet.

Deze column publiceerde Paul eerder op LinkedIn

Paul Alberts is eigenaar van BrandBase


www.brand-base.com

www.herstel.nl


Lees ook:

[Interview] Lodewijk van der Peet (BrandBase): Brands merken dat reward-campagnes werken
[Column] Paul Alberts (BrandBase): Adverteren na Wild Wednesday
[Column] Lodewijk van der Peet: Stop met straffen van je klanten
BrandBase lanceert Jungle Cup; eerste plasticvrije, thuis composteerbare wegwerpbeker
[Column] Paul Alberts (BrandBase): fusie VEA en IAB is een bijster slecht idee

 

"Coen, Paul, enorm bedankt. Dit is zeer welkom. Wat er de afgelopen dagen is gebeurd, is voor mij als gemiddelde Nederlander bijna niet te geloven (Hoewel de toeslag affaire slachtoffers dat ook vaak zullen hebben gedacht). Het dieptepunt was wel dat Hugo de Jonge, ons voorstel niet gelezen te hebben, ons begon af te schilderen als levensgevaarlijk tijdens de landelijke persconferentie afgelopen dinsdag. Daar kijken miljoenen mensen naar. Wow, nogal een uitspraak. Ik ben mijn hele leven werkzaam geweest in veiligheid met als doel mensen en werknemers te beschermen. En nu ben ik ineens levensgevaarlijk bezig? Dan vraag ik mij af voor wie, misschien voor hem? Maar ik kan me niet verdedigen hiertegen. Nogmaals dank voor je artikel, betekent voor mij persoonlijk veel. Ton."

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.