Marketing Report
[Column] Michiel Veugelers: I see dead people! De plot spoiler als marketinginstrument in de filmindustrie?

[Column] Michiel Veugelers: I see dead people! De plot spoiler als marketinginstrument in de filmindustrie?

Volgens Wikipedia is een spoiler het volgende: een spoiler is informatie die een deel van de plot verklapt van bijvoorbeeld een boekfilm of computerspel, die voor de lezer of kijker verborgen had moeten blijven. Vaak is dit informatie die pas laat in het verhaal verteld wordt. Kennisname vooraf daarvan kan de spanning en verrassing bederven (spoilen in het Engels).

In de jaren tachtig wilde je op tv niet vroegtijdig weten who shot J.R. Ewing. In de jaren negentig wilde je op tv niet vroegtijdig weten who killed Laura Palmer. Sets van de desbetreffende series Dallas en Twin Peaks werden gesloten, er werden meerdere scripts in omloop gebracht, of meerdere scenario’s opgenomen, zodat zelfs de cast en crew de antwoorden op deze vragen niet konden lekken! Want dat zou de pret van de werkelijke ontknoping maar bederven.

Maar ook bij films zijn er vaak plot twists of suprise endings waarvan het niet leuk is om die van te voren te weten. In de jaren zestig had je de films Hitchcock's Psycho (1960) en Planet of the Apes (1968) met onverwachte geheimen aan het einde van de film die je vandaag de dag legendarisch mag noemen.

Als je de verrassingen aan het einde van deze films wilt weten, dan raad ik je aan om deze klassiekers gewoon te gaan bekijken. Dat is veel leuker dan ze te verklappen. Het einde van Psycho heeft recent zelfs geleid tot de tv-serie Bates Motel van vijf seizoenen waarin dat einde verder wordt verklaard. Weet jij bijvoorbeeld het einde (nog) van de spannende thriller The Crying Game uit 1992? Destijds opzienbarend. In de trailer voor de videorelease van de film werd zelfs gesproken van the best kept secret! Dus de plot twist werd toen al als marketinginstrument ingezet. Van het publiek wordt dan ook verwacht dat ze het einde van een dergelijke film niet verklappen, maar wel te zorgen voor veel goede mond-tot -mondreclame om zo de film verder aan te jagen.

The Sixth Sense met Bruce Willis en Haley Joel Osment is legendarisch om de twist aan het einde, er is zelfs een nu legendarische filmquote vandaan gekomen. Vele mensen hebben de film een tweede keer gekeken om te controleren of die klopt met het verassende einde in het achterhoofd.

Vaak wordt er gespeeld met de plot spoiler, door in een trailer of filmposter toch een tipje van de sluier op te lichten. De meeste mensen hebben dat in eerste instantie niet door, maar zien de hint na het zien van de film wel meteen.

Plot twists kunnen natuurlijk ook enorm uitgemolken worden, zoals mensen die niet dood kunnen, omdat ze al dood zijn? En: het was maar een droom. Dan worden het clichés en werken ze niet meer als publiek trekkende plot twist (“die film moet je gezien hebben!”). Denk aan Michael Myers, de seriemoordenaar, die na rond de tien Halloweenfilms maar niet dood kan. En in 2018 zal hij weer in een volgende film de mensen de stuipen op het lijf gaat jagen.

Legendarisch in de jaren tachtig primetimesoap Dallas was de terugkeer van publiekslieveling Bobby Ewing (Patrick Duffy) na een seizoen van afwezigheid. Na mislukte contractonderhandelingen verongelukte hij in de cliffhanger aan het einde van een seizoen van de serie. Na tegenvallende kijkcijfers besloten de producenten hem terug te laten keren. Aangezien hij dood was in de serie, werd een heel seizoen achteraf een droom genoemd in het verhaal. Zijn vrouw Pamela zag hem na haar droom in de douche staan alsof er niets aan de hand was. Het Amerikaanse publiek voelde zich bekocht aangezien ze een heel seizoen met allerlei verhaallijnen hadden meegeleefd die nu opeens niet meer dan een droom bleken!

Plot twist hangen vaak samen met verandering in de tijdsperiode, een onbetrouwbare verteller van het verhaal, flashbacks waarin zaken duidelijk worden, shockerende eindes, alles blijkt een samenzwering te zijn, ontmaskering van de ware identiteit van een personage of een omgekeerde chronologie van het verhaal.

Tegenwoordig lijkt de plot spoiler een hype op zich. Elke grote film hult zich tegenwoordig in stilzwijgen, alles is geheim, filmsets zijn hermetisch afgesloten en cast en crew hebben een zwijgplicht. De fans daarentegen gaan los op social media en analyseren elk interview, elke trailer en elke filmposter, om maar iets af te kunnen leiden van de vrij gegeven content met betrekking tot het plot. Daarnaast staat YouTube vol met plot spoilers over nieuwe nog uit te komen films uit zogenaamd gelekte scripts. En dit alles draagt natuurlijk bij aan de nieuwsgierigheid van de consument die de film toch wel wilt gaan zien. Waar is ten slotte anders al die buzz over? In veel gevallen wordt de hoge verwachting dan niet helemaal ingelost, helaas.

Voor een hoop geld kan die buzz zeker zorgen. Zo heeft het onverwachte einde van de mega blockbuster Marvel’s Avengers Infinity War, en vooral al die buzz en de plot spoilers rondom deze film, enorm bijgedragen aan de box office. Die heeft de magische grens van twee miljard dollar overschreden.

De mensen die alle filmpjes op YouTube kijken, of artikelen lezen over een nieuwe film, krijgen vaak netjes een waarschuwing voor een komende plot spoiler in de video of het artikel en dan kun je, als je veel zelfdiscipline hebt, tijdig stoppen om de verrassing voor jezelf niet te verpesten. Maar al te vaak zie je op social media op je tijdlijn in een flits iets over een film wat je nog niet wilt weten. Of je slaat een bladzijde van een magazine om en ziet voordat je het magazine kan dichtklappen een essentieel onderdeel van het einde van een film die nog op je must watch-lijst stond.

De optimale filmervaring is wat mij betreft zo snel mogelijk na de release naar een nieuwe film gaan, zonder dat je überhaupt weet dat er een twist in zit. De verassing is dan veel groter, dan dat je maar zit te wachten op die twist waar iedereen het over heeft. De verbazing is namelijk het allergrootst als je een film bekijkt als je totaal niet weet dat er een plot twist te spoilen is!

---

Michiel Veugelers is marketingcommunicatiemanager bij IPG Mediabrands en filmliefhebber.

nl.ipgmediabrands.com
@MichielTV

Lees hier meer columns van Michiel Veugelers.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief