[Column] Machiel Verkuyl: De kant van retail waar niemand het over heeft

[Column] Machiel Verkuyl: De kant van retail waar niemand het over heeft

10-09-2018 13:14:00 | Door: Suzanne van der Meij | hits: 1555 | Tags:

Elke week zie ik de stapel met dozen van Zalando, Amazon en Beerwulf in de hal van mijn werkgever groter worden. Nu werk ik bij een bedrijf dat midden in de samenleving staat, veel van mijn collega’s zijn millennials en daarvan kun je natuurlijk verwachten dat ze online winkelen. De cijfers laten in bijna elke retailcategorie zien dat de verschuiving van offline naar online winkelen een hele logische is. Het is te begrijpen. Vooral voor producten waar de oriëntatie al voornamelijk online plaatsvindt, is het slechts een kwestie van vertrouwen dat in de weg staat van een snelle levering. Klik, klik en klaar. Snel, gemakkelijk en vaak niet duurder dan in de winkel.

De consument maakt een afweging op een aantal factoren voordat de keuze voor een kanaal wordt gemaakt: wat is gemakkelijker, wat is goedkoper en wat is leuker om te doen? Je wekelijkse trip naar de supermarkt voor boodschappen weegt op dit moment vaak nog op tegen ’t bij elkaar klikken van ’n digitaal mandje. Maar een Playstation spelletje heb je sneller gedownload dan dat je naar de winkel kan fietsen. Shoppen voor een wasmachine is niet gemakkelijker, niet goedkoper en al helemaal niet leuker in de winkel (“Wat een leuke kindertjes!”). Maar voor de kerst de stad in, samen glühwein drinken op het plein en daarna langs de mooi verlichte etalages struinen om vervolgens in een warenhuis een luxe tas uit te zoeken, dat kan online nog niet echt.

Er is bij online winkelen steeds minder vaak een addertje. En er is bij offline een addertje dat zich over tijd heeft volgevreten tot een adder van formaat: parkeerkosten. Het maakt niet uit of je wel of niet slaagt tijdens je shopping trip, in veel gemeentes zijn de parkeerkosten fors. En ze stijgen per jaar, met gemiddeld 13 procent. Ondernemers in de stad zijn hier woest over, zul je begrijpen. In Amsterdam kun je voor vijf euro per uur parkeren, maar wie liever parkeert in de Q-park garage op het Rokin op zaterdagmiddag rekent tien euro af per uur. Een goede investering, zo’n parkeervak: de gemiddeld 10,8 vierkante meter van een parkeervak nu aanschaffen verdien je dus in potentie binnen elf maanden terug. 

In Assen staat 22 procent van de winkelvloeroppervlakte leeg in het centrum. Toch vragen ze met droge ogen voor zo’n shopping tour langs lege panden 2,40 euro per uur aan parkeergeld. Het grootste gedeelte van de webwinkels lacht erom: als je er langer over doet dan twee uur in totaal, wint online winkelen zelfs mét bezorgkosten het al van de offline shopping trip. In Assen is de kans dat je slaagt afgenomen met 22 procent en de prijs daarvan is fors gestegen. Niet gemakkelijker, niet goedkoper en ook niet leuker. TNT en DHL zullen het vast druk hebben daar.

Het meest schrijnende aan deze situatie vind ik dat de discussie niet geholpen wordt door de tijdsgeest. De ondernemer roept: "Dit is broodroof”, vervolgens zegt de gemeente: “Ja, dit is dus het gevolg van online winkelen, daar kunnen wij niets aan doen”. Beide zijn waar, het is een kwestie van perceptie. En de consument? Die kiest met z’n portemonnee. Of eigenlijk met z’n mobiele telefoon. Want die heeft maling aan een kortzichtig gemeentebestuur. Want dat is gemakkelijker, goedkoper en zéker leuker.

---

Machiel Verkuyl is Strategy Lead bij Initiative en lid van het IPG Mediabrands Redefine Retail-team.


@machiel

 

Lees ook:

03-08-2018 | [Column] Machiel Verkuyl: Think locally, act globally
05-07-2018 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ongeloofwaardig Iglo, dito Côte d’Or en tomatenkunst van Looye
12-03-2018 | [Column] Machiel Verkuyl: Humanitainment
07-03-2018 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ford pakt uit/in, op zoek met Sixt, 999 treden met Range Rover
09-01-2018 | [Column] Machiel Verkuyl: Cultureel erfgoed. Top 2000 of Famke Louise?
18-10-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: KLM, Energiedirect.nl, Olvarit
01-08-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Even lekker disrupten
26-07-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Volvo, Interpolis, Ford
03-05-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: sluikreclame met Vriendenloterij, Madame Tussauds, Haven van Rotterdam
20-03-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Elke dag rokjesdag
08-01-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Cultuur maken is het nieuwe reclamemaken

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.