Marketing Report
[Column] Machiel Verkuyl: Blond met blauwe streep

[Column] Machiel Verkuyl: Blond met blauwe streep

Superhelden waren ooit bijzonder. Schaars. Ze hadden een grote impact, want ze konden iets dat we allemaal niet konden, spraken daarmee tot de verbeelding. Nu is het aantal superhelden per jaar ongeveer aan het verdubbelen. Zo rond 2012 kwam dit op en de aantallen bewegen nog altijd naar boven. Ikzelf heb net via Amazon Prime Video de serie The Boys uitgekeken. Erg goede content, kan het iedereen aanraden. Het zette me aan het denken over merken.

Door de toename van het aantal superhelden, zien we ook een aantal opmerkelijke verschuivingen. Ten eerste is er een inflatie van de mystiek rondom superhelden. Want: als de aantallen superhelden stijgen, vervliegt de impact per superheld. Dat is les één economie. Bovendien worden er in de storyline nu ook menselijke karaktertrekken meegegeven aan de helden. Waardoor ze faalbaar worden, dichterbij mensen komen en je gaat twijfelen over of je nu wel of niet een poster van ze moet ophangen in een kinderkamer. Vergelijk het met de (Amerikaanse of Britse) politiek, dan zie je gelijkenissen: wij stervelingen hoeven niet langer op te kijken tegen politieke helden.

De tweede verschuiving is dat iedereen zijn eigen superheld krijgt. Gevoed door consumentisme, aangewakkerd door het aanpassen aan politieke correctheid. U heeft blond haar met een blauwe streep en u vindt dat u ondervertegenwoordigd wordt in het superheldenspectrum? Prima. Dan zorgen we voor een superheld met blond haar en een blauwe streep. De toenemende culturele polarisatie leidt direct tot een toename van het aantal perspectieven, doelen en dromen van mensen. En daarbij is er ruimte voor meer helden. One trick ponies die een nét iets kleinere groep nét iets meer aanspreken. Zolang we de tickets voor de bios blijven kopen en kaartjes kopen voor Comic Con blijven de contentmakers hierop produceren. Geef ze eens ongelijk. Het is niet alsof we veel andere instituten hebben om onze dromen de vrijheid te geven. Kerkbezoek is onder de 10 procent gezakt en dat is historisch laag.

Wat heeft dit met merken te maken? Wel, merken zijn eigenlijk vergelijkbaar met superhelden. Ze hebben magische krachten en staan ergens voor. Zijn herkenbaar voor een specifieke groep mensen en je kunt - net als bij superhelden - écht fan worden. Toch zie je niet in elke branche dezelfde explosie van nieuwe merken, zoals bij superhelden wel het geval is, en dat is jammer want daar is absoluut ruimte voor. Er zijn wel goede initiatieven: Unilever heeft na jaren de blik weer op verruiming, zo innoveert het bedrijf op merkgebied.

Eén categorie heeft de memo zéker al gekregen: de biercategorie. Daar is het aantal merken explosief gestegen. Door hobbybrouwers die het allemaal wat professioneler zijn gaan aanpakken, maar vooral doordat we allemaal behoefte hebben aan een eigen signature biertje en een superheld willen worden voor een avond.

Welke superkracht heeft uw supermerk?

---

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative.

@machiel

 

Lees hier meer commercial reviews en columns van Machiel Verkuyl.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief