Marketing Report
[Column] Bart Kampschreur (Vertigo6): Draagt de keizer geen kleren?

[Column] Bart Kampschreur (Vertigo6): Draagt de keizer geen kleren?

In de hype rondom de Facebook Metaverse binnen onze branche, voel ik mij alsof ik in het sprookje van de de nieuwe kleren van de keizer ben beland. Verschillende experts overtroeven elkaar met superlatieven over Mark Zuckerbergs visie op de toekomst van het internet. En als marketeer is het dan moeilijk om toe te geven dat je de mooie gewaden van de keizer misschien niet ziet. Toch ga ik uiteenzetten waarom ik twijfel over de Metaverse. Met als risico dat dit artikel heel slecht dateert.

Wat is de Metaverse?

De Metaverse is in deze fase nog een idee, een concept. De bedoeling is dat de Metaverse een virtuele omgeving wordt waarin de fysieke wereld versmelt met de digitale wereld. En dat je hier dan doorheen beweegt als een avatar. Een soort VR-versie van Habbo Hotel, maar dan ook bedoeld voor zakelijke toepassingen en eigenlijk al het andere op het internet. Microsoft zet bijvoorbeeld in op digitale meetings waarbij alle betrokkenen worden vertegenwoordigd door virtuele versies van zichzelf. Hoe de Facebook Metaverse precies wordt vormgegeven, met welke apparaten deze benaderd wordt, of wanneer de omgeving gelanceerd wordt, is nog niet helemaal duidelijk.

MSN, Second Life en Roblox in één

Vanuit mijn achtergrond binnen gaming zie ik de charme van het concept wel. De laatste jaren wordt het sociale aspect van gaming steeds meer omarmd door een brede doelgroep. De PlayStation-lobby is de nieuwe ontmoetingsplek. Vroeger gebruikte ik daar MSN voor. Met een Metaverse komen de charmes van MSN, Second Life en Roblox allemaal samen tot één grote jongerenhub. Ook biedt een Metaverse mogelijkheden voor e-commerce. We zijn er inmiddels aan gewend, maar eigenlijk is het shoppen van kleding vanuit een online catalogus op een plat scherm heel abstract en onintuïtief. Daarnaast is het heel lastig om in een platte webshop dezelfde premium productpresentatie te bieden die consumenten ervaren in een fysieke winkel. Hoeveel handiger zou het zijn om jezelf door een virtual reality simulatie van een flagship-winkel te bewegen en de kleding van het rek te halen? En deze producten te passen op een avatar die jouw eigen maten heeft, zodat je ook direct in de virtuele spiegel ziet hoe de kleding op je eigen lichaam past?

Wat doen merken in 2022?

Als de Metaverse in 2022 een vlucht neemt, dan zal de drijvende kracht achter de nieuwe ontwikkelingen vanuit gaming en e-commerce komen. Nike zal met haar nieuwe digitale studio inzetten op verdere digitalisering van hun footwear. Ik kijk er ook naar uit om partijen als IKEA verder te zien experimenteren met de mogelijkheden die nieuwe consumenentechnologieën bieden om hun e-commerce te verbeteren. Binnen gaming liggen er kansen voor Roblox en Fortnite. Deze games zetten al sinds hun oorsprong groot in op de mogelijkheden voor spelers om zichzelf te profileren in digitale werelden die speeltuinen vormen voor spelen, entertainment en sociale interactie.

Tegelijkertijd ben ik sceptisch over een brede adaptatie van de Metaverse in 2022, vooral als VR de basis gaat vormen. Zelfs binnen gaming loopt de adaptatie van deze technologie heel traag. Slechts een hele kleine groep mensen koopt de benodigde apparatuur, en gebruikt deze niet als er ook anderen bij zijn. Met een headset en koptelefoon op ben je volledig blind en doof, wat best een eenzame en kwetsbare ervaring is. In de jaren hierna zal blijken of de Metaverse ons kan overhalen tot een nieuwe wijze van mediaconsumptie, of dat het in een rijtje eindigt met de Google Glass.

Bart Kampschreur
is marketingmanager bij Vertigo6.

www.vertigo6.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief