Marketing Report
Christian van Thillo: De Persgroep versnelt investering in digitaal

Christian van Thillo: De Persgroep versnelt investering in digitaal

Eens per jaar neemt De Persgroep adverteerders, mediabureaus en een enkel vakblad mee op reis voor twee dagen lang inspiratie.

Na recente edities in Kopenhagen, Manchester en Boedapest, vindt de Advertiser's Summit dit jaar plaats in Bilbao.

De meer dan tot de verbeelding sprekende locatie is het Guggenheim Museum zelf. Steevast onbetwist hoogtepunt van iedere Advertiser's Summit is de presentatie van Christian van Thillo, CEO van De Persgroep. En vandaag in Spaans Baskenland is het niet anders.

Christian van Thillo start met het duopolie van techreuzen Google en Facebook: "Laat ik beginnen met de vaststelling dat het niet langer zinvol is om deze bedrijven als technologiebedrijven te zien. Het zijn wel bedrijven waarbij tech een zeer belangrijke rol speelt maar steeds meer zijn het publishers. Weliswaar uitgevers van content die ze niet zelf produceren maar er komst steeds meer curation waardoor de term uitgever in toenemende mate wordt gerechtvaardigd."

"Een van de belangrijkste gebeurtenissen in de wereld in afgelopen jaar waren de Mark Zuckerberg's Congressional Hearings. Het schandaal met Cambridge Analytica en de beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingen laten zien: With great power comes great responsibility. Ik denk dat ze daar nog niet aan toe zijn. Na die hearings kwamen de jaarcijfers van Google en Facebook en de groei van hun resultaten is fenomenaal. Of we Googe en Facebook nu leuk vinden of niet; feit is dat hun succes enorm is en daar hebben mediabedrijven in Nederland maar mee te dealen. Wij als uitgevers hebben het geweld vanuit Silicon Valley nooit zien aankomen. En in die zin zeg ik: We screwed up badly."

En het zal er de komende jaren niet makkelijker op worden. Van Thillo: "Een van de vragen is: zal het duopolie van Google en Facebook blijven bestaan? In Amerika denken veel mensen van niet. Amazon is op dit moment op product search al groter dan Google. Amazon gaat heel groot worden en dan moet Disney nog komen. En voice search komt eraan. Een speler als Alexa groeit heel hard. Als je daar straks geen prefered supplier bent, heb je denk ik een probleem."

"Nieuwe tech partijen kunnen super goedkoop aan kapitaal komen en worden geholpen door enorme waarderingen ondanks de kolossale verliezen die ze soms lijden, zie Uber. Maar investeerders denken dat zij wellicht het trucje van Google en Facebook nog een keer kunnen overdoen. Het gaat hen in deze fase om strategie en marktleiderschap. Profit is for pussies."

Dan beschouwt Van Thillo de Nederlandse markt: "Bij Sanoma en RTL gaat er heel veel veranderen. John de Mol doet grote investeringen. Hij koopt SBS. De overname van TMG lukt niet. NU.nl kan hij niet krijgen dus koopt hij het ANP, waar NU.nl voor 70 procent het nieuws vandaan haalt. Het ziet ernaar uit dat Talpa met een eigen nieuwsplatform komt. Ik moet nog zien of dit gaat lukken want iedereen heeft NU.nl al, het zal lastig worden om in deze markt een positie te pakken."

De Persgroep, Sanoma en TMG bundelen hun krachten om samen profielen op basis van first party-data te leveren aan adverteerders die campagnes bij deze partijen inzetten. Daarmee spelen ze in op de toenemende vraag om datagedreven marketing binnen het Nederlandse mediaspeelveld integraal te faciliteren. Het uniformeren van de techniek en het structureren van data-opbouw is nodig om dit mogelijk te maken. Daarom starten de drie initiatiefnemers per eind juni de nieuwe gemeenschappelijke datadienst NLProfiel.

Van Thillo wil versnellen en hij wil aan slagkracht winnen. Dat doet hij onder meer door consolidatie en structuren te vereenvoudigen.

Eind 2017 heeft De Persgroep heeft het belang van 50 procent in de audiovisuele onderneming Medialaan (de televisiezenders VTM, Q2, Vitaya, CAZ, de radiozenders Qmusic en Joe, Mobile Vikings) opgetrokken tot 100 procent door de overname van de deelneming van mede-aandeelhouder Roularta Media Group.

Qmusic Nederland werd tot nu toe in een wat wonderlijke constructie direct vanuit Persgroep België aangestuurd maar zal nu volledig worden geïntegreerd in de Persgroep Nederland.

De strategie van de Persgroep voor de komende jaren is even simpel als ambitieus. Van Thillo: "Wij willen in 2020 organisch groeien. Dat willen wij doen door onze activiteiten die groeien harder te laten groeien dan onze dalende activiteiten dalen."

De consequentie hiervan is dat de Persgroep vol gaat inzetten op digitaal. Dat betekent ook focus op data. Van Thillo laat weten dat digitaal uitgeven er anders uit gaat zien: "Veel uitgevers werken nu met een business model waarbij 90 procent van de inkomsten uit advertising komt en 10 procent uit abonnementen. Dat zal de komende jaren naar een 50-50 verhouding bewegen. We worden daarbij geholpen door zowel de opkomst van fake news als Netflix. Mede door dit soort ontwikkelingen zie we dat de bereidheid van consumenten om te betalen voor kwaliteitscontent snel groeit."

De Persgroep gaat verder investeren in digitaal maar Van Thillo laat weten dat digitaal al heel goed gaat: "Volkskrant, Trouw en Parool zijn op digitaal gebied winstgevender dan ooit te voren.Video wordt van steeds groter belang. Ik sluit niet uit dat Persgroep op gebied van broadcasting ook actief zal worden in Nederland maar dat is nu niet aan de orde. Vooralsnog blijven we voor wat betreft video inzetten op partnerships."

Als slot van zijn presentatie demonstreert Van Thillo de nieuwe AD app, waar hij meer dan trots op is ("Ik ben zo fier als een gieter"). Van Thillo: "Vroeger was de digitale krant niet veel meer dan een PDF van de papieren krant, dat moet dus heel anders. De digitale krant van vandaag leest prachtig online met een rustige typografie en heeft uitmuntende mogelijkheden voor wat betreft fotografie, video, graphics, animatie en ook advertising. Dat moet niet meer worden maar beter en mooier."

De AD app kent vier werelden. Na Homepage komt Regio. Als gebruiker kun je zelf de regio of regio's van jouw voorkeur instellen. De derde wereld is Videowereld. Short form - waaronder nieuws - maar ook long form: films en series. De vierde wereld is Topics. Hier kun je als gebruiken instellen wat je wilt volgen.

Van Thillo: "De app is grotendeels gratis maar er is ook premium content. Daarvoor neem je een betaald abonnement. De Persgroep gaat ook inzetten op e-commerce waartoe we nu partnerschappen aan het afsluiten zijn. Het is daarbij van belang dat we het aantal platforms terug gaan brengen tot een minimum aantal. We kunnen dan op deze platforms onze allerbeste mensen gaan zetten."

Het blijft nog lang onrustig in Bilbao.

Topfoto: Hans Nijenhuis, de Persgroep

Lees alles over de nieuwe AD app hier

www.persgroep.nl

 

 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief