Marketing Report
[Case] DPG Media zet sporters in het zonnetje met Oranje Boven

[Case] DPG Media zet sporters in het zonnetje met Oranje Boven

DPG Media biedt met AD, ten opzichte van andere sportmedia, een unieke combinatie van nieuws én entertainment. Dit vertaalt zich in content, die verder gaat dan journalistieke verslaglegging alleen.

Content met een hogere belevingswaarde en een onderlinge betrokkenheid door interactie. Een mooi voorbeeld hiervan is: Oranje Boven, een creatief initiatief van NOC*NSF, de Nederlandse Loterij, het AD en KLM, met als doel om de sporters van TeamNl in het zonnetje te zetten en ruimte te bieden voor al hun persoonlijke verhalen en ervaringen, na afloop van de Olympische en Paralympische spelen in Tokio.

Uitdaging

Bij de start van het strategische partnership in 2018 tussen AD en TeamNL was één van de belangrijkste doelstellingen om gemeenschappelijke, unieke sportcontent te maken en te verspreiden. Tijdens de Olympische Spelen in 2021 wilden AD en TeamNL deze samenwerking uitbreiden. Echter de Covid-restrictie in Tokio zorgde voor een grote uitdaging: er kon minimale verslaggeving aanwezig zijn bij de Olympische Spelen en sporters moesten binnen 24 uur na hun sportieve prestatie het land verlaten. Hierdoor was er geen ruimte en tijd om de sporters ter plekke te interviewen. Een reden om de verslaglegging in de vorm van persoonlijke interviews met de Olympische en Paralympische sporters te staken. DPG Media liet het daar niet bij zitten.  

Terugvlucht

In Oranje Boven werden de sporters exclusief geïnterviewd, kort na hun sportprestatie. Een uitdagende productie waarbij de videocontent aan boord van de terugvlucht werd gemaakt en via een speciaal opgezette wifi-verbinding direct uit de lucht werd gepubliceerd op AD.nl. Voordat het vliegtuig weer op Nederlandse bodem stond, stonden de interviews al online. In deze video’s werden de Olympische en Paralympische sporters op een bijzondere manier in de spotlight gezet en bereikten ze een miljoenenpubliek.

 Uniek concept

Oranje Boven is hét perfecte voorbeeld hoe een intensieve samenwerking tussen vier partijen kan leiden tot een concept waarin out of the box en in kansen wordt gedacht. Een unieke prestatie, want door alle beperkingen rondom Covid-19 had niemand anders een live interview met de winnaars op deze korte termijn, voordat ze geland waren op Nederlandse bodem!

Resultaat

Met Oranje Boven is naast een groot bereik onder sportliefhebbers een andere doelgroep (niet-sportliefhebbers) bereikt. De online video’s van Oranje Boven zijn bijna 2,3 miljoen keer bekeken, terwijl de KPI was gesteld op 1,3 miljoen. Deze KPI is met index 177 ruimschoots behaald. Daarnaast is het concept door andere media ook veelvuldig onder de aandacht gebracht, onder andere bij Humberto en RTL Boulevard en heeft daarmee grote pr-waarde.

Benieuwd hoe dat eruitziet? Bekijk de videocase hier.

www.ad.nl
www.dpggrow.nl
www.dpgmedia.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief