Marketing Report
[Cannes 2018] Live Blog

[Cannes 2018] Live Blog

Dinsdag 19 juni 2018

Marketing Report is in Cannes! We arriveren in stijl. Met dank aan Wilfred Romijn van Vote Company maken wij onze entree per helikopter. Wij zijn te gast bij de Embassy of Dutch Creativity waar wij kwartier maken onder de gesel van de Mediterrane zon die de temperaturen tot boven de 30 graden opjaagt.

De wereld is in beweging en onze wereld en Cannes daarmee ook. En niet zo'n beetje. Cannes heeft twee gezichten. Er is het officiële programma dat plaatsvindt in het Palais des Festivals, een spuuglelijke kolos van glas en beton dat de Fransen met kenmerkend gevoel voor het grote gebaar en drama midden in het historische hart van Cannes hebben gezet, aan de boulevard bij de haven. Om toegang te krijgen tot het programma in het Palais moet je een pas kopen die een paar duizend euro kost.

Deze exorbitant hoge toegangsprijs betekent dat de meeste Nederlanders die naar Cannes gaan, niets van het programma en het ingezonden werk zien. Dat is jammer maar ook: er is buiten het programma om genoeg te doen in Cannes. In de afgelopen jaren is er een complete batterij aan paviljoens ontstaan langs de boulevard.

Wie is er allemaal wel en wie niet? Persgroep was de afgelopen jaren in Cannes maar is dit jaar niet aanwezig. Vorig jaar was er een grote barbecue van MADE.FOR.DIGITAL, dit jaar niet. OMS deed vorig jaar een lunch en een presentatie maar kwam dit jaar niet. Marketing Tribune bouwde de afgelopen jaren naam met de ontbijten waar de Nederlanders in Cannes massaal de dag begonnen. Maar dit jaar niet. Bij MarketingTribune wordt er de voorkeur aan gegeven om de mensen bij  het eigen Nima Marketing Day in Nederland te hebben. Opvallend om uitgerekend tijdens Cannes een event voor marketeers te organiseren in Nederland? Misschien niet. In Cannes struikel je niet zo over de marketeers, nooit gedaan ook.

Cannes is altijd het domein van reclamebureaus geweest en van mediabureaus in hun kielzog. Die mediabureaus zie je nog wel, onder meer Havas Media en Dentsu Aegis hebben grote paviljoens maar de aanwezigheid van mediabureaus is niet evident: vanuit de Nederlandse mediabureauwereld zien we in Cannes nauwelijks vertegenwoordigers, wij komen tot Dennis Kuperus van Kinetic en Remon Buter en Vincent  Siegelaar van GroupM. Ook niet in Cannes is Publicis maar - toegegeven - die gaan dit jaar nergens naartoe.

Is Cannes dan dood of zo? Nee hoor, het verandert. MPG. kwam voor het eerst naar Cannes en Exterion Media ook. En Bruut Amsterdam. Vote Company stapte in met een helikopterservice. Emerce kwam na een paar jaar afwezigheid weer kijken en filmen. De Embassy of Dutch Creativity is uitgegroeid van een uitprobeersel tot het kloppend hart van de Nederlandse creatieve gemeenschap in Cannes. Het is dan ook niet meer dan logisch dat we ons eerste gesprek hebben met Kyra Roest, oprichter van de Embassy en voor veel mensen The Mother of All Advertising: "We zijn met Embassy of Dutch Creativity vier jaar geleden begonnen, Afgelopen jaar voor het eerst op het strand, waar we een plek hebben tussen partijen als Twitter, Google, Facebook en Spotify. Vet hè?"

We zijn eraan gewend geraakt maar een paar jaar geleden werd de komst van de grote tech partijen naar Cannes als opmerkelijk beschouwd. Wat wel nieuw is en waar in Cannes veelvuldig over wordt gesproken, is de komst van de consultants als Accenture, Deloitte en PwC naar Cannes. Ook een partij als IBM pakt nu uit in Cannes. En het was niet zozeer hun komst naar Cannes die werd besproken als wel het geweld waarmee zij de wereld van advertising betreden. Philip Kok van The Valley vindt het een zorgelijke ontwikkeling waarop de branche een antwoord moet zien te vinden.

Boris Veldhuijzen van Zanten van The Next Web stelt vast dat merken zich in een identiteitscrisis bevinden: "Merken moeten zien uit te vinden wat hun identiteit is. Vroeger maakte je een product. Dat was iets goedkoper dan dat van een ander en dan zei je dat het beter was en dat was voldoende. Maar nu moet je een verhaal hebben. Je moet als merk een verhaal, een identiteit hebben waarmee jouw gebruikers zich kunnen vereenzelvigen. En dat is heel moeilijk."

Gewoon eerlijk zijn. Ja, natuurlijk is Cannes hard werken en netwerken. Maar hard feesten is het ook. Bijvoorbeeld bij de Jonge Honden. Alle bijbehorende met alcohol doordrengde uitspattingen blijven hier onbesproken en voor eeuwig opgeborgen in het almaar uitdijende boek De Geheime Nachtlevens van Cannes.

 

Woensdag 20 juni

Een nieuwe dag in Cannes en koperen ploert staat weer paraat. Het is al peentjes zweten als we in de ochtend Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design spreken. Hij is opgetogen over de flinke hoeveelheid Leeuwen die door Nederlandse bureaus en adverteerders zijn gewonnen, waaronder verschillende in de categorie digital.

Over de opkomst van consultancies in de wereld van advertising heeft Jan Rijkenberg van BSUR een duidelijke mening: "Tot mijn groot verdriet moet ik vaststellen dat wat de consultancies in de wereld van advertising komen doen niets te maken heeft met branding of merken bouwen..."

Bas Welling van WeFilm breekt een lans voor een prachtige Nike case. En passant komt er ook een viral van WeFilm voorbij die al 10 miljoen mensen heeft bereikt.

Briljant concept: zes tafels vol future bosses met aan elke tafel een current boss.

Wij spreken Yvette Belt van KPN slechts enkele minuten nadat ze te horen heeft gekregen dat KPN en N=5 een Grand Prix hebben gewonnen voor Evert_45. Yvette is met gemak de gelukkigste vrouw in Cannes. Kijken!

In Le Grand Hôtel spreken we Hans Brouwer van MassiveMusic. Hij is de laatste tijd vooral bezig met het fenomeen sonic identity.

Ook super blij is Mariska Kloezen van Cheil Amsterdam. Zij heeft een Gouden Leeuw gewonnen voor Samsung SmartSuit. 

Egon Feiner van Eyeforce en Baba Touré van Hammerfest bespreken de inzending van Lotto.

Jeroen van der Meer van MediaMonks zit in de Digital Craft-jury. Hij vertelt over de razendsnelle ontwikkelingen in het digitale vakgebied.

Deniz Alkaς van Bruut Amsterdam is voor het eerst in Cannes: "Ik heb in het Palais een aantal sessies meegemaakt. Leuk maar vooral discussie formats blijven toch vrij oppervlakkig. Wat Cannes voor mij interessant maakt, is dat ik hier mensen kan ontmoeten met wie ik anders geen afspraak zou kunnen krijgen."

Oranjeborrel! Marketing Report chef redacteur Suzanne van der Meij in gesprek met Darre van Dijk van TBWA over het winnen van Leeuwen.

Kerrie Fintch van FintchFactor legt uit welkte communicatietrends ze in Cannes ziet

Dolly van den Akker van MPG. ziet in Cannes dat het denken over doelgroepen aan het veranderen is.

Tot volgend jaar!

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief