Marketing Report
[Campagne-review] Maurice van Susante over The E.V.A. Initiative van Volvo

[Campagne-review] Maurice van Susante over The E.V.A. Initiative van Volvo

Dat Volvo nog steeds het merk is waar veiligheid op nummer één staat, blijkt uit hun nieuwe campagne. En in mijn eigen beleving koppel ik veiligheid ook het meest aan Volvo.

Volvo is een wereldwijde campagne gestart om ook veiligheid voor vrouwen in de auto gelijkwaardig te maken. Want blijkbaar zijn de meeste crash test dummies mannelijk, waardoor vrouwen meer en ander letstel oplopen, alleen al door de fysieke verschillen. Maar niet bij Volvo, want zij gebruiken al sinds 1995 vrouwelijke crash test dummies, zelfs een zwangere vrouw. In de campagne geven ze ook aan dat ze al hun verzamelde data gaan delen met andere autofabrikanten, zodat iedereen zich hier op kan verbeteren.

Een erg mooi initiatief en ook absoluut een campagne die waardig is voor een marktleider. De commercial zelf is voor mij echter iets te ingewikkeld en nauwelijks aan het merk te koppelen. De vrouwen die zijn opgebouwd uit data (blijkt op het einde) maken het afstandelijk. Esthetisch natuurlijk fantastisch gedaan en zeker een hoge production value, maar ik denk dat de boodschapoverdracht uiteindelijk wat achterblijft. Pas na een halve minuut komt Volvo Cars voor het eerst in beeld en vervolgens de afsluiting met het Logo zijn de enige link naar het merk. Het lijkt mij dus erg lastig om dit terug te spelen, na het zien hiervan.

Op de eigen site legt Volvo het wat mij betreft duidelijker en concreter uit, met ook daadwerkelijk de verschillen en innovaties die zijn gedaan. In de andere kanalen wordt dezelfde beeldtaal gebruikt, maar daar kan in ieder geval door de begeleidende copy (plus afzender) je al vooraf helpen in begrip en koppeling naar Volvo.

Ik begrijp dat het een global campagne is en ben benieuwd naar de overige assets die nog worden gepubliceerd en of die eenvoudiger te begrijpen zijn en duidelijker aan Volvo zijn te linken. Los van bovenstaande uiteraard hulde voor de bescherming van alle inzittenden in een auto en de verschillen die dat met zich meebrengt. Dat is marktleiderschap en leidt hopelijk tot veiligere auto’s van ieder merk.

 ---

Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina.

www.frieslandcampina.com/nl
@madmen14

 

 

 

 

Lees hier meer reviews van Maurice van Susante.


Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief