Marketing Report
Overheidscampagne met katten tegen privacyschending social media

Overheidscampagne met katten tegen privacyschending social media

De campagne Denk 2x na voor je iets deelt van het Ministerie van Justitie en Veiligheid is gestart. De campagne die mensen voor privacyschendingen op social media moet behoeden, is ontwikkeld door D&B, Open Now en TBWA\NEBOKO (DOT). In de campagne spelen gedupeerde internetkatten de hoofdrol.

Een ruime meerderheid van de gebruikers van sociale media in Nederland maakt zich bewust of onbewust weleens schuldig aan privacyschending. Uit onderzoek uitgevoerd door Kantar blijkt dat 78 procent weleens foto’s of filmpjes deelt van bekenden. Slechts 21 procent van die groep vraagt daarvoor altijd eerst toestemming. Het ministerie van Justitie en Veiligheid wil met de campagne zorgen voor bewustwording rond online privacyschendingen - het zonder toestemming delen van foto’s of video waar anderen op staan en het verspreiden van andermans teksten of informatie op social media. De campagne vraagt mensen niet zomaar dingen te delen, maar eerst na te denken over de mogelijke gevolgen voor anderen.

Katten als slachtoffers met serieuze ondertoon

Katten, als onofficiële mascottes van het internet, maar ook de grootste groep slachtoffers, staan centraal. In drie korte interviews doen de door Postoffice geanimeerde katten Ollie, Luna en Droppie hun verhaal. Elise Schaap vertolkt de stem van Luna, Ruben van der Meer is te horen als Droppie en Ronald Goedemondt als Ollie.



Rik Ledder, CEO van TBWA\NEBOKO: “Zowel jong als oud kan stiekem altijd wel grinniken om een kattenfilmpje. Er is geen betere manier om duidelijk te maken dat sommige filmpjes of foto’s beter niet online kunnen. Met één klik kan je privacy weg zijn. Met alle gevolgen van dien. Denk daarom twee keer na voor je iets deelt. Eén keer voor jezelf. En één keer voor de ander.”

Vervelende gevolgen

Bij het begrip privacyschending wordt vaak gedacht aan ernstige zaken. Het zijn juist die alledaagse vormen van privacyschending die het ministerie van Justitie en Veiligheid onder de aandacht wil brengen. Denk aan het zonder toestemming delen van een filmpje op TikTok waarin een aangeschoten vriendin wat rare dingen roept; een foto waar je beste vriend niet zo flatteus op staat op Instagram plaatsen; een screenshot van een WhatsApp-gesprek delen met anderen; of een filmpje van een ruzie op straat op YouTube zetten vallen onder dat begrip.

Een speciaal opgezette website geeft uitleg over privacyschendingen en biedt tips over wat je wel en wat je beter niet kunt doen. Mensen die last hebben van de gevolgen van deze schendingen vinden hier wat zij kunnen doen en bij welke instanties ze terecht kunnen.

Credits

Opdrachtgever: Ministerie van Justitie en Veiligheid | Bureau: DOT (D&B, Open Now en TBWA\NEBOKO) | Animatie & sound: Postoffice Amsterdam  | Muziek: GUIDO | pr: Hagens pr

www.rijksoverheid.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief