Media Info Groep: CDA en D66 aan kop in media-aandacht

Uit een analyse van Media Info Groep naar de media-aandacht in de landelijke dagbladen met betrekking tot de Tweede Kamer verkiezingen, blijkt het CDA van Wopke Hoekstra de grote winnaar. Partijen die niet in de Tweede Kamer zitten, komen er een stuk minder goed van af.

 Deze week staat in het teken van de Tweede Kamer-verkiezingen. Om te zien aan welke partijen en hun lijsttrekker de landelijke dagbladen de meeste aandacht besteden, heeft Media Info Groep een analyse uitgevoerd. Verrassend genoeg laat dit een ander beeld zien dan de peilingen momenteel aangeven. De VVD is hier niet de grootste partij, maar het CDA met als runner-up D66. Daarmee hebben de drie grootste regeringspartijen de meeste aandacht. Ook de klassiek linkse partijen, zoals de PVDA, SP en GroenLinks zijn goed in de top vertegenwoordigd. De PVV, die momenteel als tweede partij wordt gepeild, komen we onderin de middenmoot pas tegen. Nieuwe partijen zoals JA21, Volt en BIJ1 doen het goed in de peilingen, maar weten de weg in de landelijke dagbladen vooralsnog niet te vinden.

Ook de media-aandacht voor de lijsttrekkers is onderzocht. Dit levert andere inzichten op dan voor de partijen. Zo verschijnt niet Wopke Hoekstra, maar demissionair minister-president Mark Rutte op de eerste plek, met achter zich Wopke Hoekstra en Sigrid Kaag. Wat opvalt is dat BIJ1 strak onderaan staat in media-aandacht. Daarentegen genereert lijsttrekker Sylvana Simons van BIJ1 juist aanzienlijk meer media-aandacht dan de lijsttrekkers van andere nieuwe partijen, zoals Richard de Mos, Laurens Dassen en Joost Eerdmans.



www.mediainfogroep.nl





 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.