Marketing Report
[CBS] Omzet winkels steeg vorig jaar ruim 3 procent

[CBS] Omzet winkels steeg vorig jaar ruim 3 procent

In 2018 boekten de Nederlandse winkels 3,3 procent meer omzet dan in 2017, meldt het CBS. De verkopen waren 2,8 procent hoger. Online is bijna 18 procent meer omgezet.

In december steeg de omzet met 2,3 procent. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie hiervoor was de omzet van de detailhandel 0,9 procent hoger dan in december 2017.

Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de crisis.

Grootste omzetstijging

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de kledingwinkels behaalden meer omzet dan in 2017. De winkels in recreatieartikelen, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in schoenen en lederwaren boekten echter een omzetverlies.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar 3,2 procent meer omgezet dan in 2017. Het volume groeide met 2,2 procent. Supermarkten zetten bijna 4 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken een fractie kromp. Ook verkochten supermarkten meer en speciaalzaken minder.

In 2018 was de online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 26 procent.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief